Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1297 ggr
Ellenfyrkant
0

Kastrera nu eller sedan?

Jag har en okastrerad honkatt på 8 månader, innekatt. Om 1,5 månad utökar vi familjen med en 12 veckor gammal honkatt. Min nuvarande honkatt kommer att kastreras, frågan är när? Jag kan tillägga att jag även har en kastrerad hankatt i hemmet. Funderar nu på hur jag planerar ingreppet bäst i tid. Min första tanke är att kastrera henne omgående, för att det hinner läka ordentligt innan bus och även att jag inbillar mig att det minskar risken för konflikt när nästa kommer. (stämmer det?) I augusti ska min honkatt vaccineras. Då är en annan tanke att det såklart vore skönt för henne att slippa fara till veterinären flera gånger på kort tid då det tyvärr inte är tryggaste katten på klotet… I augusti har de nya bott ihop i 3 månader så förmodligen är det lite lugnare då igen, har även möjlighet att dela katterna. Hon har dessutom haft väldigt låg tillväxtkurva, det är en liten honkatt som tydligt har mycket kvar att växa, är det då bra att kastrera såpass tidigt? Hur går era tankar kring situationen? Vill åter förtydliga att samtliga är och förblir innekatter.

Mvh Ellenfyrkant

Fridaaaa
5

Hade kastrerat så fort det går med båda. Vissa veterinärer tar från viss ålder, vissa viss vikt, men går från runt 16 veckors ålder på honor om de väger minst 2-2,5 kg.
Kastering påverkar inte hur de växer.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

burmamys
6

Jag tycker du ska kastrera nu, så det hinner läka ordentligt innan nya katten kommer, och så att hon också hinner bli lite lugnare och tryggare. Kastrering har ju ofta en lugnande effekt på så vis att könsdriften försvinner eller iallafall minskar kraftigt, hon blir mer trygg efter en kastrering och mer intresserad av mat och mindre orolig över och intresserad av eventuella hankatters närvaro. 

Rekommendationen var tidigare att kastrera efter 6 månaders ålder, men den har nu tagits bort eftersom studier visat att det går bra att kastrera även yngre katter. 

Risken finns också att det blir mer statuskamp och lite spänt mellan honorna när kattungen börjar närma sig ett halvår och börjar bli könsmogen, vilket kan bli ungefär samtidigt som din hona ska vaccineras.

Tycker du ska kastrera henne nu! =)

Erna
2

Kastrera nu, så att det inte blir maktkamp när lillen kommer.
Hon styrs av hormoner och kan bli dominant, särskilt under förlöp och löp. Efter kastreringen blir hon märkbart lugnare redan efter 2-3 dagar.

Op ärret läker på ca 10 dagar, beroende på var veterinären lägger snittet. Flanksnitt, som inte är så vanligt i Sverige, läker snabbare än buksnitt.  Ett buksnitt kan bli ca 5-6 stygn om veterinären är duktig.  Kastrerade katter påverkas inte nämnvärt i tillväxten efter ingreppet, särskilt inte i din katts ålder.
Däremot växer okastrerade katter mer under nästan hela livet, särskilt hankatter.
Jag har märkt detta många gånger under mina 38 år som uppfödare.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[brinker]
0

Har inte haft hona, har bara en hankatt och honom kastrerades vid ca 9 månaders ålder då urinet började lukta (hört att det var första tecken på könsmognad) jag hann =) Hans urin luktar inte.

Jag tycker efter 6 månaders ålder att de kan kastreras, vet ej när katter blir könsmogna men är ju innan dess som man vill att kastreringen ska ske.

Scorpio97
2

Jag anser att man ska kastrera så tidigt som möjligt, innan könsmognad. Man kan trots allt kastrera katter vid 12 veckors ålder numera, så storleken på katten bör inte ha någon större betydelse. Vår hona vägde runt två kilo när hon kastrerades vid ett års ålder (mamma vägrade kastrera tidigare) och veterinären sa inget om det. 

Och om man skulle kastrera samtidigt som man vaccinerar (för att minska antalet vetbesök), borde inte det bli extra jobbigt för kattens kropp? Då måste katten både läka ett sår och hantera vaccinet. Bara en tanke. 

Vid könsmognad börjar vissa katter kissa inne. Både hanar och honor. Oftast försvinner det då när man kastrerar, men inte alltid. Det finns katter som löp-kissar en enda gång, blir kastrerad men fortsätter att kissa inne. 

Det minskar dessutom risken för bråk. Kastrerade katter har inte lika stort intresse av revir, och även om det inte är så vanligt att okastrerade katter ser en kattunge som en rival, så kan det hända. Då är det bättre att ta det osäkra före det säkra och kastrera innan. 

Och även innekatter kan ju tyvärr smita ut. Okastrerade katter går längre från hemmet och det är rätt stor risk att hon i så fall blir dräktig.

//Jessie

Tyrisen
1

Nu. Håller med övriga talare i argumenten plus att det är lite trist med honkastreringar på sommaren (de flesta använder väl fortfarande magsnitt) med bakterier och sår och sånt. Lycka till!

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!