infekterat sår??
Ursäkta för dålig bild men jag får inte riktigt ta på området vid såret så kunde inte få bort all päls. Min katt kom hem för ca en månad sen och haltade pga ett sår på vänster bakbe, såret såg inte alls illa ut och jag tänkte att han haltade för att han hade slagit i tassen eller så.. Men nu har såret fortfarande inte läkt, (jag trodde det då han inte varit på och tvättat det på länge, och vart pigg och glad) han är på och tvättar hela tiden igen och verkar lite nere. Han äter och dricker som vanligt men han är inte så pigg och lekfull längre. Tänkte åka till apoteket imorgon och köpa sårtvät, finns det där ens?? Veterinären tänker jag att jag åker till på onsdag om det inte blivit bättre. Så ja, jag undrar väl mest vad jag borde göra??
Ser lite ut som skabb, jag skulle visa upp det för veterinären imorgon.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Gjorde precis misstaget att googla "kattskabb", mycket hemska bilder där.. Men tack för svaret! Blir nog veterinär imorgon :)
Har läst lite om skabb nu, och han kliar sig inte mer än vanligt, tvättar bara såret mycket. Han tappar inte heller päls (mer än den hemska vinterpälsen som ligger som en heltäckningsmatta just nu) Kan såklart vara skabb ändå… Så jobbigt när han är så hängig :(
Om ett sår inte har läkt på en månad och katten verkar hängig och inte vill leka som vanligt så är det hög tid att åka till veterinären tycker jag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tvätta såret ordentligt! Kolla så det inte är en böld under!
Besök veterinär!