Hittekatt 5 veckor
Hej allihopa! Förra veckan adopterade vi en underbart söt liten kattflicka på enbart 5 veckor… Japp, alldeles för tidigt tagen från sin mamma. Problemet var att denna lilla stackare blev upphittad utomhus ensam och mager(förmodligen övergiven utav tidigare ägare). Hon lämnades in till ett katthem som tar hand om hemlösa katter, de kontaktade då mig och nu bor hon hos oss. Jag har avmaskat henne och ska imorgon boka tid hos vet för hennes första vaccinering, dessutom misstänker jag öronskabb så det ska även vet få undersöka… Anledningen till att jag skriver är att jag vet att så pass små kattungar lider tyvärr risk att utveckla en del problematiska beteenden som vuxna. Då de givetvis egentligen ska vara hos sin mamma tills de är 12 veckor fyllda. Finns det något jag kan tänka på eller göra för att hjälpa till med hennes "uppfostran"? Förutom massvis med kärlek, tid osv såklart! (Har tagit ledigt från jobb så att hon ska komma till rätta). Tacksam för svar!
Kan även tillägga att hon hittills är rumsren, äter bra och är en busig, livfull liten krabat:)
Egentligen skulle jag vilja att en sån katt fick komma till en kull med ungar i samma ålder och växa upp med dem tills kattungen är 12 veckor, det vore nog det bästa egentligen :)
Ja, men kanske inte så bra då det gäller hälsoaspekten. Man vet aldrig vad en främmande kattunge kan dra med sig till en kull ungar…
#3 ja men du ska ju hälsokolla den och avmaska den så efter det borde den ju vara okej att flytta till en katthona som redan har ungar? för ungens skulle och dens framtids skull ser jag det som bästa alt :)
#2 tack för tipset, det hade kanske varit det bästa för henne att vara hos en kull några veckor. Ska jag prova lägga ut annons på t ex blocket tycker du? Vill ju inte att hon hamnar hos vem som helst heller:(
Märkligt att inte katthemmet sett till att den lilla hamnat tillsammans med andra kattungar + en vuxen katt som kan fostra dem. Det låter inte särskilt seriöst när ett katthem inte tillgodoser en liten kattbebis allra mest grundläggande behov…?
Menar du att du därtill har adopterat en så ung katt? Du är alltså inte akuthem/jourhem?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jag håller med de andra om att det bästa du kan göra är att hitta en kattfamilj till henne. Jag rekommenderar att du i samråd med din kontaktperson på katthemmet slänger ut nödrop till andra katthem.
Men förutom det så reagerar jag på att hon nu är 6v gammal och du redan bokar in första vaccinationen? Hon bör inte vaccineras förrän hon är allra minst 8v gammal men med en så osäker bakgrund som hon har skulle jag inte vaccinera henne förrän hon är bortåt 10v eller äldre. Men det kanske är så du har tänkt, du kanske ska boka en tid längre fram? :)
Så mycket mer än vad du redan gör kan du nog inte göra, det låter som att hon är i goda händer tills ni hittar en kattfamilj för henne att bo med :) Förhoppningsvis en familj som både har mask och öronskabb så att hon kan flytta in direkt och behandlas tillsammans med dem. Hon går nämligen in i en ganska kritisk redan nu ålder nu och uppfostran av en duktig mamma är de kommande veckorna livsviktiga för hennes framtida sociala utveckling, så jag önskar dig lycka till i sökandet efter en kattfamilj!

Vad är det för konstigt katthem som adopterar ut en så ung kattunge? Kattungen behöver bo i en lämplig kattfamilj tills den är redo för flytt
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Vilken tur hon har som fick komma till dig! Hoppas att det löser sig med allting :) Lycka till och sköt om er!
#8 precis och nu bor den inte i en lämplig kattfamilj, den bor ensam/med någon vuxen katt, men inte med en hona som har ungar i ungefär samma ålder.
min erfarhet säger att många katthem inte kan nåt om katungar tyvär

#11 Vilka erfarenheter baserar du det på? Undrar av ren nyfikenhet då jag själv jobbar på katthem (dock ett NO KILL-katthem med goda kunskaper och rutiner).
Det är bra att få veta vad du som utomstående upplever som dålig erfarenhet :)

Vi är många i denna bransch som är seriösa vad gäller katter, och behöver få veta vilka aktörer som agerar såpass oseriöst. Du får gärna skicka namnet på pm till mig
Alla djur behöver någon som bryr sig!