När byta till vuxenfoder?
Hur gamla bör katterna vara när jag byter till vuxenfoder tycker ni? En katt är sex månader och en är sju, innekatter. De äter nu Bozita kitten.
1 år.
Tack, får fara o byta foder i morgon då, trodde det var dags att byta nu.
Vissa säger 6 månader men jag har läst mycket att man ska mata med kattungefoder tills de blir 1 år eftersom det finns extra av -något- som hjälper ögonen bildas rätt. Plus finns det lite extra av andra saker. Mina äter Bozita också och katterna mår fint på det. Jag ger också lite blötmat varje dag.
Mellan 12 veckor och 12år;)
Ett bra foder så kan den leva på kattungefoder el vuxenfoder hela livet. Kattungefoder brukar dock ha mindre kulor annars är många väldigt lika näringsmässigt
Oj, på RC Maine Coon kitten står det up till 15 månader. Så det beror kanske lite på vad det är för katt? Maine Coon blir ju rätt stora och fortsätter växa i flera år.

Det mesta är bara säljknep. Likaså att kastrerade katter "ska" ha speciellt foder för kastrerade katter. Är fodret bra behövs ingen speciell mat pga ålder eller hormoner. Det katter är anpassade att äta ju småvilt och det finns ju inga speciella möss som är anpassade till kattungar eller kastrerade innekatter ;) Framförallt det Royal hålls med, att propagera för att olika katter måste ha olika foder - olika raser, vuxna, kastrerade vuxna, ungar, kastrerade ungar, innekatter, utekatter, osv, det är mest bara försäljningsknep för att locka till sig fler köpare. Det är lite olika fetthalter och så i dem och olika smaker, men innehållet är rätt dåligt om man jämför med vad en katt är anpassad till att äta. Om man ger bara blötmat (socker- och spannmålsfri) och rått kött+råa ben så har man en mycket bra artanpassad kost till sin katt.
Mina äter blötmat så jag har inte kört med kattungefoder alls mer än första veckorna då hon fick mest torrfoder (då jag fasade över till blötmat), sen får hon applaws för vuxna vid sidan av precis som den andra katten, hon är nu 10 månader och har ätit så sedan hon var runt 5-6 månader 🙂
Vissa foder är till vuxna och kattungar (många blötmat till exempel och Taste of the Wild). Det finns faktiskt en skillnad och det är ditt val men det är starkt rekommenderade.
Jag har inte givit min kattunge, nu drygt 5 mån kattungefoder alls. Han har fått Mjau blötmat och Barf. Jag anser inte det vara nödvändigt, om man ser till hur de skulle gjort i naturen (finns ju inte möss för kattungar tex. ;))
Dom känns ju rätt unga än så dom får väl äta kitten ett tag till, och blötmat får dom förstås dagligen. Tack för synpunkter som vägledning.