Bra kattsand?
sökte först på gamla trådar och dem flesta rekommenderade Ever clean och var nöjd med den så åkte och köpte Ever clean lavendel klumbildande, hällde i ca 7 cm djupt. Men är inte alls nöjd, klumparna fastnar i botten och måste liksom "skrapa" loss dem när jag gör rent kattlådan (1-2 ggr/dag) och det följer med väldigt mycket Kattsand ut när katterna vart på lådan.
Behöver en Kattsand där klumparna inte fastnar i botten. Tips? miss cat kanske?
+ om det blir mindre Kattsand utanför lådan, men viktigast är att klumparna inte fastnar i botten.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
En "kattlådematta" hjälper också till att inte sprida Kattsand i bostaden. Sand som följt med ut på mattan kan hällas tillbaks i lådan.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Tror också mer på att det är för lite sand i lådan än att märket som gör det. När jag hade ever clean så hade jag aldrig nått problem med det så länge jag hade ca ett 10 cm lager, och så har det varit med alla sorter jag testat.
Ever Clean Less Track innehåller större sandkorn vilket gör att sanden inte sprids lika lätt i hemmet/fastnar i kattens päls - kan rekommendera den!
mina katter äter njurfoder så dem kissar nog mer än andra katter. 7 cm och 10 cm, känns inte som det borde göra sån jätte stora problem på 3 cm skillnad?
I mitt fall gör det det, och har en som ibland kan kissa ganska mycket. Då hon äter ganska mycket blötfoder och råmat. Lagret måste va så pass tjockt att kisset inte når botten annars fastnar det, vad jag fått erfara.
#5 Du kan ju prova att fylla på så att det är 10 cm eller mer. I mitt fall gjorde det också stor skillnad när jag fyllde på ordentligt med sand. Inget mer "bottennapp". Och lådan behövde inte göras ren efter varje kissbesök…….
Meeow!
Säger som de andra, det beror inte på sanden utan att du har för lite sand i lådan, man ska ha i tillräckligt så att det inte kan fastna i botten sen om det blir 10 cm eller 15 cm spelar ingen roll man får anpassa sig helt enkelt.
Miss cat är värdelös sand enligt mig, klumpar inte och onödigt stora "korn". Luktar snabbt om sanden även om man har mycket i vilket gör att man får byta sand betydligt oftare än med en mer kvalitativ sand.
Vill man inte att sanden ska spridas så kan man även bygga in kattlådan i en större låda och sen ha en vanlig dörrmatta innanför öppningen som samlar upp det mesta av sanden.
#7 redan fyllt på, men känns som 3 cm inte borde göra sån jätte skillnad, för man fyller ju på till 10 cm djup sen mockar man ju varje dag så borde inte ta många dagar innan det är nere på 7 cm, men ni kanske fyller på ny sand varje dag?
#8 inget på väggarna, bara på botten…
#9 har haft i mer sand nu, så får se, men känns inte som det kommer göra någon direkt skillnad. För sanden blir liksom inte hård och klumpig utan blir liksom mer som blö lera, och fastnar då i botten…
Kanske mina katter som gräver för djupt?
#10 Fyller på när katten börjat kunna gräva så botten är synlig eller när det börjar fastna vilket blir en till två gånger i veckan vanligtvis.
Fyll på så mycket så att det inte rinner ner i botten! Mängden i centimeter spelar mindre roll. Du kanske behöver 50 för att det ska fungera. Sen spelar urinens sammansättning stor roll, det som fungerar för en katt kanske inte fungerar för en annan.