Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 869 ggr
Zolah
2015-03-18 17:38
0

Kastrering - eftervård

Har nu äntligen fått min katt kastrerad, chippad och vaccinerad.
Har varit en rätt tuff dag för henne, men hon är ändå jätte duktig.

Tänkte fråga lite om tips osv för eftervård, vad jag bör tänka på osv. Hittils har hon ätit lite och kissat ( tyvärr på mig när jag försökte hålla hennes värme uppe då hon var så kall )

Vet att jag ska kolla såret dagligen efter rodnat och annat fuffens, men finns det några andra saker jag bör tänka på? Vill bara vara säker att jag gör rätt och får henne att må så bra som möjligt

VildaVittra
2015-03-18 17:51
0

Äta ska dom helst inte göra förrän de är helt vakna, dvs slutat vingla. De kan nämligen spy och få ner det i lungorna. Du får nu hålla extra koll på att katten ligger lite i en backe med huvudet nedåt när den sover, så spyan rinner ut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zolah
2015-03-18 18:14
0

hon vinglar fortfarande, men jag tror inte hon fått i sig nog för att det ska vara ett problem. tror det är bara lite små bitar, håller dock öga på henne då hon inte vill ligga ner något mer utan vandrar runt.

När bör hon få äta då? hon opererades vid 11 idag.

Känns dumt att vet inte sa något då jag bad dem om information utifall att >_<

VildaVittra
2015-03-18 18:18
0

När hon slutar vingla.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zolah
2015-03-18 18:22
0

ok, har ställt undan maten så bara min andra katt får tag i den, lät dock vattnet vara kvar.

vet du om det är vanligt att katterna kissar på sig? när vi kastrerade den andra så hade vi inte det problemet.

VildaVittra
2015-03-18 18:25
0

#4 Ja, det är vanligt, de kan bajsa på sig också.

Zolah
2015-03-18 19:00
0
cattisa
2015-03-18 19:59
0

Har du fått med dig en tratt eller body eller något som hindrar att hon slickar på operationssåret? En del katter vill slicka mycket så att stygnen kan gå upp, andra katter bryr sig inte alls.

Min förra katt kissade också på sig när han var vinglig och trött efter kastreringen. Han tyckte att det var jättepinsamt 🙂❤️.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Zolah
2015-03-18 22:36
0

Jo jag har en tratt, men hon försöker aktivt att ta av den. och lyckats en gång

Är orolig också över hur aktiv hon är nu, hon ska hoppa och klättra på allt. Hon ska ju inte helst ens busa, men det tror j ag att jag inte kan hindra henne från att göra under natten.