kattunge som bits
Hej! jag har en liten kattkille på snart 14 veckor här hemma. Han är verkligen världens mysigaste! Har dock en liten fråga.
Nelson sm han heter, har börjat bli ganska irriterande då han ofta bits väldigt hårt. Jag vet till 100% att han bits på skoj och att han lekar med mig men ibland blir det lite för hårt. Jag undrar om detta beteende kommer att gå över när han blir lite äldere. som sagt så är han ju bara 14 veckor.
Tacksam för svar!!
MVH Lovisa och kaninerna.
Är han ensam katt?
#1 Ja det är han.
I normala fall är det genom att leka med andra katter som kattungar får lära sig att inte bita för hårt. Eftersom katten är ensamkatt finns det ingen som kan lära honom det, du kan prova blåsa på honom och ta bort handen när han biter för hårt, eller säga tydligt nej och ta bort handen, det kan även funka att sätta ner honom på golvet när han biter för hårt. Men det kan vara svårt för människor att prata kattspråk :)
#3 okej det ska jag göra! tack
Min honkatt 5 år kan också bita något hårt när hon vill mysa dock inget som stör mig då det bara händer mcyket sällan
anywaysTogs kattungen ifrån mamman tidigt så kan det vara därför eftersom de inte är flockdjur så måste allt läras ut när de är små. Jag brukar använda mig av "schh"-ljud när det gör något man inte vill och klassiska blomsprutan är genialisk! Eftersom han är så ung så kommer så kommer den att användas många gånger om kan tänkas, glöm inte limma fast blomkrukorna på bläcket bara :D Lcyka till!
Jag leker aldrig med händerna med kattungen. Har alltid sådant jag kan kasta iväg, rulla iväg, eller pinne med snöre. Får han för sig att bitas så säger jag ett skarpt NEJ och tar bort honom alt. går iväg. Det är aldrig acceptabelt för mig att bitas. Har han inte lyssnat så har jag tagit till blomsprutan. Han har kompisar i form av hundar och han kan leka med dem. Men blir han för hårhänt och jag ser att minsta hunden inte kan freda sig så får jag ta till blomsprutan.
En lekkamrat är det bästa då vi tvåbeningar inte kan tillgodose allt en katt behöver. Men om en till katt inte är på väg eller om du inte kan tänka dig en till så är mitt tips att antingen fräsa som katter gör eller säga iiiiiiii högt och gällt när han biter för hårt.
Vattensprutan är absolut inget bra alternativ då det är du kommer att förknippas med obehaget, har du otur kan kissen bli vaksam mot dig. Vilket vore väldigt tråkigt. Ska man använda sig av sprayflaskor ska det vara när det inte finns någon chans att katten ser dig. Men att alltid lyckas spraya när katten gör just det den inte får är inte möjligt. Ska man få en katt att sluta med saker bör obehaget finnas där oavsett tid på dygnet. Och i detta fall är det ju när han biter och då kan du inte spraya vatten så han inte ser.
Jag leker ofta med händerna med min katt, som nu är fem-sex år. Men jag har ända sen hon var kattunge haft en gräns på hur hårt hon får bita. Biter hon för hårt skriker jag till och avslutar leken (går därifrån eller lyfter bort henne och ignorerar). Så hon har lärt sig att leken avslutas och jag blir jättetråkig när hon biter för hårt, och det var mest när hon var yngre som det hände. Denna metod har alltså funkar bra för oss (:
Hennes bror däremot går inte att leka med händerna med, eftersom han biter väldigt hårt. Trots att vi har försökt med samma metod med honom. Han biter även väldigt hårt när han leker med honan, så pass att hon skriker och försöker fly, så jag har fått gå emellan ibland.
Och jag rekommenderar verkligen att man inte har en ensam kattunge. En människa kan aldrig vara en lika bra lekkamrat som en annan kattunge..
//Jessie
Något som fungerade väldigt bra nära våra var små var att gnälla, göra pipande ljud när de var för hårdhänta. Det fungerade klockrent och de slutade bita. Vattenflaska gör mer skada än nytta, se tex vad Jackson galaxy säger om det: https://m.youtube.com/watch?v=WJcWoksdlOM
Säger som föregående, visa att det inte är ok genom att sluta leka.
Min lille kille slutade inte om jag sa "Nej!" Utan vände istället sig mot mig och började piska mig i ansiktet istället, haha! Kaxig liten jäkel.
Han har en kattkompis men han slutar inte när den andra katten går iväg men släpper när han piper till - han jagar gärna när den andra katten går. En riktig mobbare är han.
Men när han plågade mig innan så kved jag med gäll röst och slappnade av med handen, när han släppte taget om handen så ignorerade jag honom och satte ner honom på golvet.
Sen när han kom upp fick han en ny chans att vara snäll men leken var över för mig så fortsatte han att leka så ställde jag ner honom på golvet igen tills han kom tillbaka för kel.
Ibland gick ju inte det heller utan fick istället ta en leksak men numera leker han snällt och slutar så fort jag gnyr, ibland slickar han där han bet också. Lilla gullet!
Min kattpojk 2 år biter hårt, lek. Jag tar bort handen om det blir för jobbigt för mig. Är juh liksom inte roligt då.
Ensam katt.
Går å hämtar en leksak o leker med honom ist. =)