Foderbyte
Håller på att försöka byta från RC till Applaws, och har blandat i drygt en månad. Men, hon äter fortfarande bara av RC så all applaws ligger kvar i skålen. Och där ligger det i timmar innan hon kommer och gnäller om mat, då fyller jag på och då "petar" hon bort det nya. Ska jag accepterar att det är RC hon vill ha? Tips mottages på hur jag kanske kan lösa det!

Har hon fri tillgång?
Isåfall rekommenderar jag att utfodra på fast tider det gör att hon blir hungrig mellan mattiderna och troligen inte sorterar ut maten så noggrant. En hungrig katt är mer benägen att prova på något nytt som ligger i matskålen.

#1 Hon har fri tillgång. Med tanke på att hon bara är drygt 8 mån vill jag helst att hon ska kunna äta när hon vill. Hon åt av det nya lite i början men sen började hon sortera och bara äta av RC.

Varför vill du att hon ska kunna äta när hon vill?
Från och med att de är ca 4 månader kan man utan problem utfodra på fasta tider för då försvinner behovet av att ha "fri tillgång" av mat.

#3 Hon är inte så stor i maten och är enligt mig lite lite tunn. Därav har hon fortfarande fri tillgång till torrfodret
Varför vill du byta?
#5 Därför RC är ett värdelöst och dyrt foder :) Innehåller alldeles för mycket skräp.
Så länge en katt har fri tillgång så kommer de att småäta hela tiden. Om man portionsutfodrar så hinner katten bli hungrig och inte bara lite sugen och kommer också att äta bättre.
Det är en myt att katter ska äta lite men ofta. Ett försäljningsknep från början av torrfodertillverkare.
Mina katter gillar inte applews hårdmat alls RC som går bra och nu även Bozita som är bättre än RC så prova med Bozita istället.
Mina äter 2 ggr om dan 1 är smal och har ett enormt revir att sköta, 1 är rätt tjock, men hon leker, jagar möss och mår äntligen bra nu, jag kan ju inte sluta att ge henne mat då håller hon mig vaken på nätterna, så hon får en matsked mat kl 12 på dagen och kl 24 på natten så att jag får sova, den andra får man när an är hungrig.
#6 Jaha, jag känner inte till RC alls. Då vet jag det. 🙂
Hade provat med ett foder utan spannmål men ändå fri tillgång till fodret😃
Ge fodret i olika skålar, och ta väck Rc ifall katten bra vill äta det.
Har själv gett Canagan som mina katter "flögit" på när man sätter fram det.
Annars får du prova ett annat spannmålsfritt foder som katten gillar, finns många att välja på.
#8 Tyvärr är Bozita torrfoder lika dålig som Royal Canin pga högt spannmålsinnehåll. Däremot är deras blötmat super!
Till TS:
Äter hon något annat än RC? Blötmat? Rått? Får hon blötmat dagligen så ta bort RC helt så inser hon nog snart att det inte kommer att serveras mer! Katter, framförallt torrfoderjunkies, är väldigt envisa när det gäller foderbyten så det gäller också att som ägare vara snäppet envisare! Tålamod, tålamod!

#12 Fick från början blötmat från RC också, men har plockat bort det. Så nu får hon Mjau 2 ggr dagligen och rått då och då.
Ja, envis är hos så då får väl jag vara dubbelt så envis :)
Tack för tipsen!
Applaws finns även som blötmat som är i stort sett rent kycklingkött.
Mina älskar detta foder;)
#14 Är det denna som du menar så är det inte ett helfoder utan ett komplementfoder. Det blev jag uppmärksammad på här i nån tråd jag gjorde för lite sen. Men katterna gillade det! 
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Ja, Applaws blötmat är favorit här men inte den hårdmaten, trodde i min enfald att Bozita torrfoder var spannmålsfritt, men dom gillar det lika mycke som RC, men bör nog byta igen då:(
Ger Applaws blötmat och Canagans torrfoder;)