Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 796 ggr
OsterlindM
0

Rädd katt

Jag och min sambo har nyligen blivit ägare till två kattflickor som är 9 och 6 år gamla. Vi har haft dom i en vecka nu, den ena tjejen är lite rädd av sig (Vi kallar henne för M i den här tråden) medan den andra inte alls är rädd (Och henne kallar vi för S). Vi bor i ett litet tvåvåningshus och dom håller sig mest på övervåningen i våran säng. S går ner då och då och äter, går på lådan eller gör annat medan M bara vågar gå ner när jag och min sambo är på övervåningen eller när vi inte är hemma annars ligger hon i sängen på övervåningen. När hon ligger i sängen är hon jättegosig och vill gärna ligga på magen och mysa men så fort hon är nere på golvet är hon jätterädd och vill gärna gömma sig. Men jag undrar varför hon är rädd av sig överallt förutom i våran säng?

Tjeja
0

Hur länge har ni haft dem hos er?

De flesta försiktiga kissar behöver lugn och ro och tid på sig att utforska sin miljö lite i taget och det kan ta tid. Jag har en kisse som tog 2 år på sig att bli bekväm med balkongen t e x.

De har fått ett nytt stort hem… låt lilla kissan ta sin tid på sig utan att stressa! Däremot kan ni ju uppmuntra henne med tex gott godis som hon kan få som muta när hon kommer ner tex. :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

OsterlindM
0

Vi har haft dom i en vecka. Men känns så konstigt att hon är en helt annan katt när hon är i sängen. Men det är väl klart, hon kanske känner sig trygg där :)

Tjeja
2

ja precis.. sängen har uppenbarligen blivit hennes trygghetszon.  Och den zonen kommer nog att växa så sakteliga ska du se! Om en månad vågar hon säkerligen röra sig i större delar av huset ska du se. Men sängen kommer kanske alltid vara hennes favoritplats att vila på ändå. :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.