amputera svansen?
Min katt vart påkörd igår och överlevde helt otroligt. .. och klarade sig med endast en fraktur på svansen. Nu till frågan. Dem säger att dem vill amputera svansen men dem är så.. tvetydiga huruvida "viktigt" det är. Jag är i största allmänhet trött på veterinärer just nu (tyvärr..) och undrar om någon här har någon liknande erfarenhet eller tankar kring detta. Frakturen sitter tydligen nära roten. Och att amputera ska kosta runt 6000kr. Om det behövs och att han mår dåligt utav sin icke fungerande svans så ska den såklart bort. Men kändes mer som… den har ingen nytta längre då kan vi lika gärna ta bort den ursäkter.
Manxar överlever med stubbsvans så om du har råd med operationen så kör hårt. Kan tänka mig att en fraktur m.m. är mer problem än avsaknad svans är.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Min katt fick amputera svansen efter att han hade blivit påkörd. Veterinären sa att den var fullständigt av. Så gott som avsliten med stort mellanrum mellan kotorna… Han klarade sig bra utan svans. Han hade det ju lite jobbigt i början med att lära om hur han skulle hålla balansen i vissa lägen. Men utöver det så mådde han lika bra utan svans som med. Dessutom vart han faktiskt väldigt söt. ;) Sa veterinären nånting om ifall svansen skulle fungera eller ens vara vid liv om han inte fick den amputerad? Min katts svans dog efter den olyckan. Han släpade bara runt på ett hängande bihang i väntan på att han kunde opereras. Han verkade faktiskt mer besvärad av det än av att vara helt utan svans.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Min katt skadade svansen för fem månaders sedan, samtidigt bröt hon benet illa. Benet opererades och det var först efter som jag upptäckte svansen.. Från första början hängde svansen som ett bihang hon kunde inte röra eller känna något alls. Eftersom hon återhämtade sig från benbrottet så sa vet att bara låta svansen vara och se om den återfick någon rörlighet eller om den var helt död. Hon fick sakta tillbaka delar av rörligheten och idag kan hon lyfta/ sänka svansen utom yttersta tippen. När hon slappnar av hänger svansen rakt ner men den stör henne inte det minsta!
Har en norsk skogskatt vi fick ta väck svansen på,
har idag bara en liten stump, klarar sig hur bra som helst med detta
även stumpen viftar ibland;)