Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1134 ggr
nellsve
0

Veterinären med katten

Jag tänkte boka tid så att vi kan komma till vår veterinär nästa vecka. Köpte henne för ett litet tag sedan och hade då alldrug varit hos veterinären. Var inte vacc. eller någonting förutom avmaskad för ett år sedan enligt dom. Så jag tänkte fråga er vad jkag ska boka tid för hos veterinären förutom id-märkning, vaccinering mot kattpest och kattsnuva(?) , avmaskning, kastering… Något mer?

Hälsningar NellieHjärta

Fridaaaa
3

Avmaska enbart om katten har mask inte annars 🙂 Inget som bokas hos veterinär. Men id-märkning, vaccination, kastrering och vanlig hälsokoll låter bra 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
4

Avmaskning ska helst inte göras om man inte är säker på att katten har mask, för att undvika att maskarna blir resistenta mot medlet. Man kan köpa ett kolla-masken-test på apoteket om man misstänker mask.

Men ID-märkning, vaccinering, kastrering och hälsocheck bör du boka (:

//Jessie

nellsve
2

Tack för era snabba svar . Snällt att ni sa det där med avmaskning! Tack åter igen ♡☺

Hälsningar NellieHjärta

[[eskils_]]
4

Se till att ID-märkningen blir registrerad också, hos DjurID (130 kr) eller Sverak (gratis), helst båda! Utan registrering är märkningen tyvärr meningslös.

En del veterinärer ordnar med detta i samband med märkningen, men de flesta lämnar bara ID-numret till ägaren som då måste fixa detta själv.

[Daisy-Moa-Elsa]
1

Alltid när jag vaccinerar mina kissar ber jag veterinären ta en titt på deras tänder med.

nellsve
2

Tack! Ska be dom kolla på tänderna också. Ska även registrerar henne! :D

Hälsningar NellieHjärta