Kattungemat
Hej! Jag får hem en liten herre på 12 veckor nästa vecka och min stora katt här hemma får Bozita mjukmat (endast), men jag tänkte på om det är okej om den lille får samma bozita, eller om han skall ha den utformad för kattunge? Fast den varianten har specialprocessad havre som jag blir lite fundersam över?
Vad tycker ni vore bäst om han fick?
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Du kan ge samma som den äldre katten. Det brukar vara lite mer fett och energi i kattungematen, men inte så mycket att det gör någon större skillnad. Och vilda katter äter samma mat oavsett hur gamla dom är, eller hur?
Vill man ge lite extra energi kan man ge en äggula då och då, som tillskott.
//Jessie
Ge samma som till den vuxna, kattungemat är något producenterna hittat på för att tjäna mera pengar. I naturen finns inga speciella kattungemöss direkt. 😎
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vad är kattungen van att äta?Börja med det och skola sen sakta över till den mat du vill att katten ska äta.
Stolt ägare till tre La permer
Tack för svar 🙂
#3 Tydligen något torrfoder som jag får med mig och ibland whiskas eller pussy blötmat. Jag hade tänkt att ha en övergångsperiod ja, men tänkte mest till vad 🙂
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Så vitt jag vet finns det ingen blötmat som är speciellt anpassad för vuxna eller kattungar. Däremot i torrfoder så varierar fettinnehållet (ibland även protein) och i ett kattungefoder brukar detta vara högre.
När jag fick hem min maine coon bebis vid 12 veckors ålder, fasade jag in honom på mjau blötmat samt barf. Nu vid 16 veckor är det det enda han äter, samt en ägg-gula i veckan. Det går jättefint. Han växer & mår jättebra.