katt hona dräktig
Hej Jag har en katt hona som är en norsk skogkatt som kommer att få sin kull runt mitten av denna månad och ska in på ultraljud idag och se om alla små bossar mår bra. Min fråga är hur kan jag få igenom en stamtavla på dess kull både min katt hona och hennes föräldrar är rensaig men ej stamtavla på dom finns det någon här som vet hur man kan gå till väga Tack i förhand.

Du kan inte få stamtavla eftersom föräldrar a räknas som blandraser.
Okej då vet jag
Din hona är en huskatt och det går ej att få ut stamtavlor. Varför valde "uppfödaren" att inte registrera din hona om båda föräldrarna nu hade stamtavlor? hoppas du vet också att dina i har inte heller är några skogisar utan rena huskatter

Du kommer få sälja ungarna som huskatter eftersom de inte har någon stamtavla.
Nyfiken fråga: Varför har inte någon av katterna stamtavla? Risken finns att de inte fick stamtavla för att någon av föräldrarna har avelsförbud pga nån defekt eller ärftlig sjukdom, men att dess uppfödare ändå avlade trots förbud. Eller att det helt enkelt är huskatter som uppfödarna sagt är renrasiga för att få mer pengar vid försäljningen.
Oj löste nu att ingen hade stamtavla då är jag 100% säker på att de är långhåriga Huskatter, många tror tyvärr att långhåriga katter innebär raskatter speciellt skogkatt. Tror du tyvärr blev lurad
Jag la ut en annons på blocket om att jag sökte efter en norsk skogkatt för snart två år sedan och fick svar snabbt av en och hon sa att att det är norsk skogkatt samt att pappan är de men hon äger inte pappan det är någon annan som gör de jag tänkte inte så mycket på stamtavla förrän jag skulle registrera henne på svenska kennel klubben efter jag chip märkte henne hos veterinären och dom registrerade henne som renrasig skogkatt men ej stamtavla på henne

Kennelklubben? Den är för hundar. Sverak eller annan kattklubb om du har katt. Är du seriös med kullen eller tar du bara för att kattungar är söta?
Botat jag är seriös och jag har registrerat henne på svenska kennelklubben den för hundar
Botakt jag är seriös och jag har registrerat henne på svenska kennel klubben för hundar
Jag ska även in till veterinären idag och göra ultraljud och se att det är bra för alla kattbebisar så det är okej med dom

Du kan inte regga en KATT på kennelklubben.
Botakt hon är redan registrerad där det gjorde veterinären när man chipade henne och jag fick hem papper efter bara någon vecka efter det att hon är registrerad hos dom
#12 Mina katter är registrerade hos SSK:s ägarregister så visst går det.
/Maria

Konstigt. Inte sett sånt på våra katter. Men om du ska föda upp seriöst så måste du vara med i sverak.
#15 Här kommer en länk till som visar att det är vanligt att registrera katter där. Var har du registrerat dina?
/Maria
Kopia av att min katt hona är registrerad på skk KattinformationKattinformationKattnamn :ZeldaTatuering/tång-ID :Födelseår :2013Chip-nr :752098100652246ID-märkningsår :2013Ras :norsk skogkattHårlag :långhårigKön :HonaFärg :Kastrerad :Nej Ägare ÄgareFör ändring/tillägg av person- och kenneluppgifter, tillstånd till publicering etc skicka in följande blankett (pdf) Namn: Zetterberg Tina Telefon hem: 0122-661803Adress: Hårstorpsv 5 D arbete: 612 45 Finspång mobil: 076-0063792 Alla personuppgifter behandlas enligt Personuppgiftslagen (PUL). Uppgifterna lagras i SKKs centrala databas och kan komma att användas av de klubbar som ingår i SKK organisationen. SKKs webbplatser har beviljats utgivningstillstånd varför Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) kan tillämpas för publicering av personuppgifter på webbplatserna. Uppgifterna kan komma att användas för direktmarknadsföring samt för informationsutskick från SKK. Kontakta vårt ägarregister om du önskar avsäga dig direktmarknadsföring på telefonnummer 08-795 30 50 eller djurid@skk.se.

Har mina i sverak. Kanske finns på skk med. Är inte jag som har koll på det utan morsan. Det jag menar är att TS måste vara med i sverak för att kunna avla seriösa kullar.
Så hur menar du botakt att jag inte kan reggae min hona katt där du ser ju mitt bevis ovan för i min andra komentar

Hon är ju redan reggae isåfall. Men folk som föder upp katter för seriös avel måste vara medlem i sverak.
Botakt du sa ju själv att det inte går att registrera ju fast min katt hona är det på ssk och nu börjar du helt plötsligt ändra dig och säga att hon måste vara registrerad hos sverak istället hur ska du ha det

Om du ska avla seriöst så måste både du och katt vara med i sverak! Skk blir väl automatiskt som jag läst mig till. Och katten är ju reggad där.
#7 tyvärr blir många lurad på de sättet. Folk tror att är katten ånghårig att den per automatik blir en norsk skogkatt. Fick du ingen stamtavla med vid köpet är du mest troligt lurad. Oftast märks det på priset och vad som ingår vid köpet av katten. De tar oftast överpris för en katt som påstås vara renrasig men ej har stamtavla, oftast inte ens vaccinerad ggr 2, oftast ej id-märkt eller avmaskad. De är inte ens veterinärbesiktade och får inte alla papper medskickade. Om du har ett äkta köpeavtal står all info om katten.
Hur blir man medlem på sverak för jag är väldigt seriös av mig och vill ha papper på allt innan kattungarna kommer att levereras till köpare

Du kan inte få papper på ungarna.
Okej då har jag fått svar på min fråga
Jag tror ni pratar om lite olika register allihop :) Det finns katt-ID-register, ett som SKK har och ett som SVERAK har. Dessa registers funktioner är enbart att koppla chip/tatuering till en katt och dess ägare. Vad katten står som för ras i dessa register säger ingenting. Här är ju TS katt registrerad, och det är ju jättebra!
Det som avgör om en katt är renrasig eller inte är om den är registrerad i stamboken. Om man är med i SVERAK så finns stamboken här: http://stambok.sverak.se/ och är katten inte registrerad av uppfödaren i stamboken så räknas den inte som en raskatt. Då kan man aldrig få ut en stamtavla. Man måste vara med i ett kattförbund för att kunna registrera sina kattungar och få stamtavlor på dem. TS kan gå med i kattklubb och få huskattsbevis för sina katter och ställa ut dom som huskatter istället!
Du kan inte få ungarna reggade och du måste vara medlem i sverak, inneha ett stamnamn och katten måste vara reggad där. Att du reggat din katt i skk bevisar INTE att katten är en skogkatt utan att om den försvinner är det lättare för hittaren att hitta ägaren. Det är alltså bara för chip/id märkning. Vill du vara seriös så börja om feån början och leta en riktig uppfödare och börja plugga på vad som gäller att vara uppfödare. Trist att du blev blåst av en sån oseriös person men nu vet du hur det ligger til. Oavsett vad en person säger så är en papperslös raskatt en huskatt och man ska dra öronen åt sig när de inte registrera ungarna! Sedan är hälsotester också väldigt viktigt innan parning då din hona kan bära på alla möjliga sjukdomar och föra det vidare till ungarna

#28 äntligen en som fattar vad jag menar!
Det spelar ingen roll för mig hur mycket jag säljer dom för för mig är hemmet viktigare än pengar . Nu till min andra fråga efter besöket idag så vart det inte någon ultraljud men han klämde och kände på henne och efter detta när hon kom hem så har hon gått och skrikit hela tiden och det har hon inte gjort förut vad ska jag göra har vetrinär en gjort något fel så hon har fått ont funderar på att åka in akut med henne till en annan veterinär
#30 hur långt gången är hon och vad sa veterinär? var hon dräktig?
Min ena hona gjorde rtg då vi misstänkte att hon var tom (det var hon), när vi kom hem från veterinären började hon toklöpa. Det kanske är de din hona gör?
Är dec skendräktiga brukar de oftast löpwa d de är ca 7v "gången"
Hon ska vara i vecka 6 och ett halvt så hon ska få runt om ca 2 veckor sa veterinären
Summan är visst ändå väsentlig då man inte ska skänka bort katter för strunt summor då det är lätt att de hanteras som slit och släng varor! Om hon är dräktig så vaccinera ungarna, id märk dem, veterinärbesiktiga dem och om du vill skaffa huskattsbevis och främst så kastrerar du mamman sedan efter de flyttat! Du tar det pris du lagt ut på ungarna, 1000-1500 kr tycker jag är ett bra pris för en huskatt och är folk inte villiga att betala ja då kan du räkna ut att de knappast kommer försäkra den, ge den veterinärvård, kastrera eller ge ett bra foder. Hon skriker inte för att hon har ont utan kanske för att hon löper? Veterinären har inte gjort henne illa, är hon inte dräktig så kastrera henne så fort hon löpt klart om det nu är det.
Man blir ju väldigt orolig när hon började skrika efter vetrinären
#32 men det är 2 veckor kvar bör du se sparkar..gör du de? har katten gått upp i vikt? har hon hårlöst rut tutarna, är tuttana större än innan hon blev parad..
Hon har gått upp i vikt och tutta rena är större men kan inte känna något

Nu struntar jag i om jag blir bannad från sidan. Men jag tycker det här låter som oseriös avel.
Botakt och varför skulle jag vara oseriös vilka grunder går du på för att jag är väldigt mån om min katt hona och vill det bästa för både henne och bebisarna. Det du just skrev om oseriös enligt lagen är det förtal du skriver och kan polis anmälas
Kattungarna kommer att vaccineras avmaskade och chipade innan leverans och är väldigt mån om vart dom kommer och efter när dom har leveras till sina nya ägare kommer min katt hona att kastreras.
#38 Att kalla en handling för oseriös är knappast ett lagbrott. Hade väl kanske varit en annan sak om botakt skrivit att du är oseriös, men det gjorde han/hon inte, utan att själva aveln är det.
Jag är då inte oseriös på avel hade inte ens tänkt på att avla på min katt hona hade bokat ditt hos veterinären för kastrering pågrund av att min hane katt vart könsmogen och under den tiden jag skulle få vänta på kastrera min hona att så fick jag recept på p-piller åt henne men ändå vart hon dräktig

Men en katt kan inte bli dräktig om hon inte träffar en hankatt så hur kunde hon bli dräktig .
Stolt ägare till tre La permer
MonicaLagerqvist so. Jag skrev i inlägget så har jag en han katt och därför så fick min hona att p-piller för tillfället för det var vänte tid på kastrera så jag förstår inte hur hon kunde bli dräktig när hon gick på p-piller för det ska vara säkert sa veterinären till mig när jag ändå har en hane katt som började att visa att han var könsmogen men eftersom min katt hona vart dräktig så bestämde jag istället för att kastrera hane katten istället för honan. Något mer du undrar

#41 varför säger du då att du avlar seriöst på henne då?!
Huvudsaken är att TS försöker göra det bästa av situationen. Som jag kan läsa mig till så är det en oplanerad kull och då är det ju bra om TS då gör det hela så seriöst denne kan, utifrån de förutsättningarna som finns.
Som #27 redan varit inne på så är det stor skillnad på att vara registrerad i en stambok och registrerad i ett ägarregister. Tyvärr används registrering i ägar register som ett försäljningsknep av många. Då inte alla vet skillnaden mellan ett stamboksregister och ett ägarregister.
Lycka till med den kommande kullen!
Ordet seriös missuppfattas av de flesta. Seriös betyder: allvarligt intresserad. Och det kan man alltså vara fast man har "bara huskatter". ;)
HundochKatt Tack för att du förstår mig det är så exakt jag menade men får bara en massa påhopp av Botakt och förstår inte varför verkar som hon eller han har råkat ut för någon sådan oseriös säljare och därmed går det ut på andra oxå. Jag känner mig väldigt ledsen över Botakt påhopp.
HundochKatt Tack föreståndare jag är så himla orolig hur det ska gå men har en väninna till mig som ska vara med under förlossningen för hon har varit med om sådant förut och vet hur det fungerar men hoppas att det ska gå bra för både min katt och hennes bebisar.

När folk pratar om oseriös avel så menas det att man:
- Avlar på katter där marknaden inte är mättad. Huskattmarknaden är övermättad, det finns ca 100 000 huskatter utan hem redan. Inom vissa raser börjar marknaden bli mättad.
- Gör hälsotester för ärftliga sjukdomar på hona och hane innan parning
- ID-märker, vaccinerar och besiktigar ungar innan leverans
----
När folk pratar om oseriös avel menar man att:
- Man inte tar hänsyn till hur mättad marknaden är utan avlar ändå
- Inte gör hälsotester på hona och hane innan parning
- "Busk-avlar" genom att släppa ut sin hona okastrerad eller på annat sätt låta vilken hane som helst para henne
- Inte ID-märker, vaccinerar eller besiktigar ungarna innan leverans
---
Så oseriös avel betyder inte att man är en oseriös eller dålig person, bara att aveln inte går till som den borde göra med hälsotester osv för att förhindra ärftliga sjukdomar osv.
Jag tycker det är synd att du verkar ha blivit lurad gällande vilken ras dina katter är. Men jag tycker ändå att du låter som mycket ansvarsfull och seriös med att det ska bli så bra som möjligt för eventuella kommande ungar nu när det blev en tjuvparning.
Sen vill jag informera om att p-piller till katt inte är ett skydd emot dräktighet, även om till och med många veterinärer påstår det (märkligt!!). Pillrena förhindrar bara att katten börjar löpa och självmant locka till sig hanar, men om hon tillåter en hane att para henne ändå utan att hon löper (eller om han tvingar sig på henne) så blir det ändå ungar eftersom honan får ägglossning när hanen drar ut snoppen (den har "hullingar" som liksom aktiverar ägglossningen på nåt vis).
IceJossan då fick jag verkligen fel info från vetrinären för hon sa att det ska undvika dräktighet och tack för att du förstår mig.

Hoppsan, jag ser att jag skrivit lite galet i mitt förra inlägg, men jag hoppas att alla förstår var jag menar! Först beskriver jag SERIÖS avel, sen oseriös. Ser att det står oseriös på båda ställena :/

En katt kan inte bli gravid på p-piller. Hoppas verkligen att katten är tom! Det är jätteviktigt att kastrera utekatter när dom blivit könsmogna. Eller lite innan.
Faktum är att en katt faktiskt KAN bli dräktig trots p-piller. Jag hade en katthona för många år sedan som blev det. Det räckte med att jag hade inte givit p-pillret samma dag som jag brukade, då jag glömde bort det. Blev dagen efter istället.
Finns också honor som "löper igenom" p-piller. P-piller är således inte 100 % säkert!
Dessutom så heter det dräktig och inte gravid för katt. ;)
Botakt och vad har fått dig att tro att min katt är ute katt för hon är en inne katt och vad menar du med hoppas hon är tom när jag har skrivit att hon är dräktig.
IceJossan jag såg det nu när du själv skrev det det gör inget jag förstår vad du menade ändå.

#54 jag vet att det heter dräktig. Fött upp katter tillsammans med min mamma. Men hade inte tid att vara proffsig. #55 hur har hon kunnat bli dräktig då? Har du en hankatt inne med? Isåfall kan hon vara dräktig och om du inte har det så kan inte katten bara dräktig.
Botakt mitt inlägg som jag skriv är nr 43 där kan du läsa hur det gick till

#57 Om du läst ordentligt så hade TS en hankatt hemma vid tillfället, veterinären sa att p-piller till honan gjorde att hon inte blev dräktig (vilket vi nu rett ut är fel det hindrar bara löpet) vilket gör det fullt möjligt att hanen som då var okastrerad mycket väl kan ha parat honan så hon blev dräktig.
Sluta vara så dömande, en tjuvparning kan drabba vem som helst även de mest erfarna uppfödarna drabbas ibland/någongång av tjuvparningar.
Bizi Tack att du förstår mig.

Isåfall har TS haft 67 dagar på sig att läsa på. Jag är dömande för det behövs inte fler bondkatter som säljs för en struntsumma och sen kastad ut.

#61 Så du menar att det är bättre att TS istället för att göra det bästa av situationen ska skita i dom totalt?
TS har en mycket god vilja som man kan läsa mellan raderna och jag ser ingen anledning att döma för att TS vill göra rätt, nu har TS fått reda på att det inte går att få stamtavla på kattungarna men kommer iallafall att Chippa, Vet.besikta och avmaska enligt konstens regler för att kattungarna ska få en bra start i livet.
I så fall ska vi döma alla erfarna uppfödare som får en tjuvparning också? Då menar jag tjuvparning mellan två olika raser (skapar en huskatt) eftersom det är många uppfödare som sysslar med fler än ras så är det inget omöjligt.
BOTAKT så du tycker att när jag säljer kattungarna för 1500kr är en strunt summa och jag som säljare kommer att ha kontakt med köparen oxå i ett år och skreva kontrakt om detta även om jag anser att katten farela så kommer jag att hämta katten omgående. IceJossan Tack ännu en gång för att du förstår mig att jag vill det bästa för dom kattungarna ska få en så bra start i livet

Såld katt är såld.
Du kan inte skriva avtal om att du har rätt att hämta hem katten.
Som uppfödare har du ett treårigt uppfödaransvar för ev dolda fel som uppkommer på katten.
MonicaLagerqvist dom som är intresserade vill komma och tinga och har redan godkänt detta att det är helt okej för dom att skriva detta kontrakt och dom skulle gjort likadant säger dom för att veta att katten kommer att ha en bra hos nya ägarna eller ägare.

#66 en huskatt räknas som en vara. Du kan inte kräva via kontrakt att ägaren ska ha kontakt och att du ska hämta katten. Som uppfödare har du ett annat ansvar. Och jag ser hellre att katten blir kastrerad efteråt och att det inte händer igen! Jag vänar om katterna inte om ägaren.
Botakt om jag skriver att köparen godkänner detta så har du inte med det att göra. Och jag gör detta för att jag vill kattungarna bästa för det är ju ändå ett levande djur jag anser inte det som du gör som en vara.
Botakt du verkar ju bara vara ute efter pengar som anser att ett djur är en vara.
Tyvärr anses levande djur (valpar, kattungar) vara enligt konsumentköplagen lika med ett kylskåp dvs. en "vara". OAVSETT om det är huskatter eller renrasiga katter. (Ingen skillnad alltså Botakt bara för att det är huskatt).
Man kan skriva vilka avtal som helst men i slutändan så gäller inte det om konflikt mellan uppfödare och köpare, skulle uppstå. En såld kattunge (oavsett om det är en huskatt eller raskatt) är såld och uppfödaren har inte något att säga till om. Men det är bara att hoppas att man har en väldigt bra kontakt med sina kattungeköpare, så att man är överens under resten av tiden som uppfödaren har ansvar (3 år). Men du har alltså TZetterberg inte enligt lagen någon rätt att bara hämta en katt som du sålt tidigare.
Inte ens om det handlar om vanvård. Då måste du få hjälp av länsstyrelsen alt. polisen.
Som uppfödare så har man en himla massa skyldigheter men tyvärr inga rättigheter alls.
Ett tips om inte priset redan är fastslaget är att lägga på summan för en kastrering ex. 1000 kr/kattunge. Detta skrivs ner i köpeavtalet och återfås om kattungen kastreras vid ex. 6 - 12 mån ålder.
Det här kan locka fler att kastrera sina ungar, för det kostar inget "extra" för dem då de redan betalt summan vid köpet.
HundochKatt tyvärr så har jag redan fastställt summan på 1500kr

Hundochkatt det är så jag menar! Gäller alla djur oavsett ras. Sålt är sålt och då kan uppfödaren inte komma med krav efteråt. Och du TS vet INGET om vår uppfödning! Så håll tyst! Vi säljer inte för pengarna. Men vi vet att vi inte kan ställa krav. Vi kan däremot skriva i kontrakt som en önskning att katten kommer tillbaka till oss.
# 72 Skärpning i tonen

#73 hon har ingen rätt att kritisera min uppfödning när hon inte vet nått om den.
#74 vet du, vad du anser TS har rätt till eller inte, är inte av intresse nu. Din ton och attityd uppskattas inte på denna site, så enkelt är det.
Slutdiskuterat, vänlig ton eller skriv inget, gäller alla i alla trådar.
#74 tror inte ts är ute efter att kritisera dig. Tror att det uppstår en hel del missförstånd, antingen pga lässvårigheter eller kanske är h*n inte är ursprunglig svensk och inte behärskar språket så. Du talade om att katter är varor (vilket de tyvärr faktiskt räknas som juridiskt). Ts mäste helt klart a missförstått vad du skrev när han/hon anklagade dig för att bara bry dig om pengar och se katter som föremål.
Rumblebee jag har läs och skriv svårigheter och jag ser väldigt dåligt ibland sydigt och det har med att göra pågrund av min epilepsi att göra. Jag menade verkligen inte så Botakt har missuppfattat mitt inlägg.
Och jag är svensk
Är de remligt att ta 1500kr och då är dom chipade och vaccinerade och avmaskade

Etnicitet spelar ingen roll i detta. Ta vad du vill för ungarna om hon har några i magen.

Varför ska du avmaska dem? Är dina katter utekatter?

#81 alla kattungar föds med en viss andel mask. Så dom ska avmaskas.

Nej alla kattungar föds inte med mask. Har man sen flera generationer strikta innekatter så behövs ingen avmaskning.
Jag testar mina kullar med KOlla Masken och ännu har ingen kattunge haft mask. Titta på SVAs hemsida för rekommendationer angående avmaskning av katter,
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Parasiter/?lid=25120
" Hos kattungar efter katta som levt strikt inomhus förekommer inte spolmask."

Isåfall är det nytt. Många katter kan ha mask även om de är innekatter. Speciellt om man har hund tex.

I så fall ska hunden släpa med sig möss och pippifåglar hem som katten sen äter upp.
Till att börja med vill jag skriva att det är jättebra att ts försöker göra det bästa av situationen som har uppstått.
Jättetråkigt däremot att veterinären har gett felaktig info ang p-piller!
Jag tycker 1500 kr för en "färdig" huskattsunge är fullt rimligt. Hade gott betalat det själv om jag letade huskatt.
Skicka med övergångsfoder och gärna något som luktar hemma.
Att ta tillbaka katterna är inget du kan kräva, men skriv gärna in det i kontraktet ändå - för det visar att du bryr dig om katterna. Du kan även skriva in att om katten av någon anledning behöver omplaceras så hjälper du gärna till. Rent juridiskt gäller inte en sån passus, men de flesta som skriver på ett kontrakt har för avsikt att följa det..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Djurskötaren84 okej då vet jag. Jag ska ta det med köparen om det skulle bli att dom måste sälja katten så kan jag hjälpa den med oplacera den så katten kommer till en bra hem är väldigt må om alla djur att dom ska ha ett bra hem.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Vi har avmaskat alla våra kattungar. Även skogisarna jag äger nu. För att vara på säkra sidan.
Djurskötaren84 Tack för ditt råd det ska jag oxå ta upp med köparen
Ett tillägg till det djurskötaren84 skrev så be dom tänka på att låta eventuellt foderbyte ske långsamt för annars kan katterna bli dåliga i magen

#89 Ger ni PC i förebyggande syfte också ?
#92 Vad är PC? Aldrig hört i annat sammanhang än datorer.. (Vet att frågan inte var riktad till mig, men ändå..)

#93 PC=Penicillin ,antibiotika
Ok, det vet jag vad det är ☺️
Fast avmaskar man "bara för att" så är risken stor att katten blir resistenta mot medlet och dessutom en onödig kostnad om de inte har det. Varför inte bara köpa kolla masken och se om det behövs eller inte?

#94 så dum är jag inte. Men man vet aldrig om uppfödarens katter haft mask. Så hellre att jag ger en dos avmaskning.
Klumpbildande Kattsand kan man visst ge kattungar, bara de slutat att äta av sanden.
Många kattungar vill gärna smaka på sanden och betonitlera som den mesta kattsanden är gjord av är inte bra. Så en del uppfödare väljer något annat den första tiden. Men vid 12 v. borde de ha slutat med det för länge sedan.
Som sagt köp hellre kolla masken än att avmaska i onödan! Då vet man till 100% än att bara dra en chansning

Vi blev rekommenderade av uppfödaren att maska av. Hon har hållt på med katter i 25 år. Sen ska mina pojkar ställas och gå ut i sele med koppel. Så avmaskningen är nog bara braz

#100.
Bara för at man hållit på i 25 år innebär det inte att man kan allt och är uppdaterad på allt nytt.
Tidigare innan Kolla Masken fanns så var rekommendationerna att avmska .Men nu vet vi bättre och avmaskar inte i onödan.
På hästsidan får man inte ens köpa avmaskningsmedel utan att ha avmaskningsprov gjorda.

Jag vet det. Haft häst själv. Men nu är dom avmaskade och klara för att få gå ut i sele.
Aja alla gör vi olika men erfarenhet av 25 år säger mig inte mycket om man inte håller sig uppdaterad vilket uppfödaren inte tycks gjort.
Tack för alla råd jag får ska göra prov och se om dom har mask innan jag avmaskad