Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1436 ggr
khaleesi
2

Katt och mejeriprodukter

Undrar hur det är med katter om dom får äta mejeriprodukter? Mina katter delar gärna frukost med mig både när det är mjölk eller fil. Brukar hälla upp en egen liten skål till dom så jag får ha min ifred för dom är väldigt påstridiga då både mjölk och fil är det godaste som finns tycker dom. Är det ok eller är det inte bra för deras mage? Eftersom jag är både gluten och laktosintolerant så äter jag enbart laktosfria produkter och det dom får i sig är med andra ord också laktosfritt om det gör nån skillnad? :)

Hoseok
0

Någon får backa upp mig på detta eller säga emot mig, men jag har hört att katter är laktosintoleranta och deras tarmsystem är inte menade för att få i sig komjölk. 

Så baserat på vad jag hört så ska det göra skillnad om du äter laktosfritt, ja. Men frågan är om katternas tarmsystem gillar övriga bakterierna som finns i mjölken?

Jag skulle inte ge min katt mjölk, alls.. Men ja, som sagt, vet inte 100 procent fakta.

Fridaaaa
0

Man bör undvika det, ger man det så bör man ge laktosfritt. Men jag undviker sånt helt

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[pimey]]
0

Undvik att ge mjölkprodukter och "måste" du ge så ge laktosfritt

khaleesi
0

Det är inga stora mängder som dom får i sig utan kanske nån matsked 2-3 gånger i månaden. Får försöka hålla dom borta från min frukost hädanefter då. :)

MonicaLagerquist
3

Mina katter har alltid fått slicka av min tallrik när jag ätit gröt och fil.Den lilla mängden tål mina katter utan problem.

Stolt ägare till tre La permer

khaleesi
0

#5 Mina har heller aldrig blivit dåliga i magen efter att dom fått lite mjölk eller fil, har alltid trott att fil är bra för magen och vet ju många som ger det till sina hundar i perioder så då antog jag att det var ok till katt också. :) #6 Haha, ungefär så ser det ut här hemma! :)

hannaj98
0

Jag har gav mina katter "kattmjölk" från whiskas en gång men har hört att den inte är bättre än vanlig laktosfri mjölk men jag vet inte. 

Jag brukar låta mina slicka ur skålen någon gång ibland när jag ätit youghurt men mer än så får de inte.

[HundochKatt]
0

Det är inget de behöver, men om man vill ge dem mjölk/mjölkprodukter, så ska det vara laktosfritt. Så du kan lugnt ge dem deras lilla skvätt, om de verkar tåla det.

khaleesi
0

#9 Dom har aldrig visat tecken på att bli dåliga i magen av det och det är den enda "människomat" som dom får nån gång ibland. Annars får dom bara sitt torrfoder, blötmat och dreamis ibland. :)

Så dom får smaka nån skvätt nån gång ibland tror jag, dom har ju aldrig blivit dåliga av det! :)