Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 785 ggr
Sandraerikss
0

katt toalett

Har en vanlig katt låda utan tak osv nu. Håller på att bli galen på att varje dag få ta fram dammsugaren pga Kattsand över hela golvet. Har en katt hemma. Provat olika sorters sand. Har inte en så rymlig toalett så skulle behöva förslag på bra lösningar för att slippa sand överallt men som inte tar jätte mycket plats! Bifoga gärna bild också

hannaj98
1

Är det någon speciell anledning till att du har utan tak? Mina katter behövde vänja sig lite vid att gå in i den då de först inte tyckte om den men nu är det inga problem. Detta minskar ju sanden utanför mycket eftersom de inte skvätter ur sanden då. Sen fastnar det ju alltid Kattsand på tassarna som de drar med ut men jag använder en dörrmatta som jag lägger vid utgången av kattlådan så hamnar den mesta sanden där. Sen hjälpte det även för mej att ha en mer grovkornig sand, det är ju inte säkert att din katt tycker om det eftersom vissa katter är kräsna med sanden men det kan ju vara värt ett försök. 

När jag gör detta är det bara väldigt lite sand som hamnar utanför och det är bara i den delen av huset där den är istället för i hela som jag hade förut.

Sandraerikss
0

Har.grovkornig sand redan, provat alla möjliga olika sorter. Anledningen att jag har utan tak är att jag som jag skrev har lite om plats

hannaj98
0

#2 men en låda med tak behöver ju inte ta större plats. De finns ju i samma storlek bara att de är högre men jag antar att du ändå inte har något precis över kattlådan?

annzoo
0

en plastback? sedan behöver man inte ha kattlådan på toaletten, jag har nu 4 kattlådor till 4 katter och de är ingen som jag har på toaletten

kattöga
1

Använd mattor under/bredvid utanför lådan, där dit katten går när den gjort sina behov.. Jag har köpt "speciella" mattor just för sandlådor, men jag kan tro att grova hallmattor t ex kanske kan funka lika bra(?). När vår omplaceringskatt kom hit, fick vi just en massa sand överallt här hemma. Men efter att jag köpte en "matta för kattsandlådor" så blev det sååå mycket bättre! Titta på sajter som säljer kattprodukter, zooplus.se eller andra, så hittar du såna mattor, toalettmatta tror jag att dom kallar dom för.. Och, åtminstone enligt min erfarenhet, så har dom fungerat så bra! Nu används inte kattlådorna längre nästan alls, men jag märkte en jättestor förbättring direkt. (Den jag köpte finns inte längre att köpa, så kan inte visa.)

För grejen är att jag tror inte att det kanske hjälper så mycket med större låda, för mycket av sanden som kommer utanför kommer också från tassarna när dom kliver ut ur lådan.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Em_
0

Vi har lådan och en matta i ikeas "hol". Har sågat upp ett lagom stort hål som ingång. Några enstaka sandkorn följer med ut ibland.

Sandraerikss
0

#3 om jag skriver att ja har lite plats så menar jag att jag har mätt efter en med tak och det funkade inte, måste inte ifrågasättas! #5 Tack, ska prova lägga en matta utanför