Ragdoll/perser i Ängelholm
Jag letar efter personer som köpt en kattunge ragdoll/perser eller ragdoll från en kvinna i Ängelholm på blocket eller på annat sätt. Kvinnan presenterar sig som Mira, mia, Viola men heter egentligen något helt annat och i annonsen skriver hon " Jag är nu ute i god tid för er som blev utan bebysar förra gången och vill va med från början…" " äter bra kött/fisk.." osv.
Hennes katter bär troligtvis på coronaviruset och vi är ett par stycken som tagit katter därifrån och dem har varit sjuka och fått avlivas. Hon är anmäld till länsstyrelsen och ju fler vi är anmäler desto bättre chans har vi att stoppa henne och att andra köper sjuka katter…

Ca 80 % av katter bär på coronaviruset som i sig inte är farligt.
Stolt ägare till tre La permer
Har du inte köpt katt därifrån så tillhör du inte denna konversationen…. Coronaviruset är väldigt smittsamt och som oftast utvecklats till fip som är farligt så jo det är visst farligt!

Stolt ägare till tre La permer
??
Om du läser annonsen hon länkade så pratar vi just om henne där!! Vi är många som vill bli kvitt henne då hennes katter lider för att hon vill ha pengar :(
Precis därför jag skriver, har med skrivit i det!!!
#2 Det där var inte vidare trevlig skrivet. Detta är ett öppet diskussionsforum och vare sig man köpt katt eller ej av kvinnan får man skriva i alla trådar så länge man inte bryter mot regelverk.
#2 skriver man på ett forum så får alla kommentera och i länken #3 länkade till är om samma person?
Som sagt bär många katter Corona utan att visa symptom.
Bara som förtydligande: Coronavirus är vanligt o tämligen smittsamt men det utvecklas oftast inte till FIP.
Asså nu får ni ju ge er!!! Ni försöker alla va experter på coronaviruset, dessa katter HAR utvecklat fip av sitt coronavirus!! Jag vill inte ha massa rättelser om coronaviruset, jag vill stoppa en kvinna som säljer sjuka katter medvetet. Katterna lider och ja jag är otrevlig mot sånna som ständigt måste kunna allt och påstår att jag har fel som i den andra tråden!
Nu släpper vi Coronavirusets mutering och återgå till problemet att denna människa säljer sjuka katter och orsakar stort lidande flr sina avelsdjur och servon som pengasäckar
Ser dom"
#10 att vara otrevlig mot andra under de förutsättningarna accepterar vi inte här, så enkelt är det.
Det finns ingen anledning till att vara otrevlig mot folk som svarar i ens tråd. Alla i tråden har svarat för de vill hjälpa, för vi vet så väl om denna kvinna. Så vänligen respektera att här på Katter.ifokus har vi en trevlig ton mot varandra.
släppa det bara, det var en försvarsmekanism! Jag starta tråden för att hitta andra som jag som blivit utsatt av denna människa. Det va inte meningen att vara otrevlig men detta är ett väldigt känsligt ämne för mig och jag vill inte att det ska handla om vem som har rätt och fel om coronaviruset, jag kanske bara skulle skriva att hon säljer sjuka katter istället!!!
#10 man behöver inte vara otrevlig. Men minns jag inte helt fel fån förra tråden så hade inte obduktion gjort på flertalet av de katter som dött från denna uppfödare för att fastställa att de var FIP som var orsaken?
Har du själv anmält denna uppfödare och skickat in bevis på att katten dog av FIP?
Jag har skickat in tillräckligt med bevis för att länsstyrelsen i Kristianstad just nu håller på med ärendet. Tänker inte ta den diskussionen med dig igen #15!
Även om det nu inte var FIP så är det någon form av sjukdom som fått kattungarna att dö vilket inte är normalt
Obduktion behövs inte för att fastställa fip!! Trött på att alla tror sig kunna allt!! Ja varning för denna kvinna i Ängelholm . Bra skrivet #11.
Jag köpte två renrasiga kattungar som båda dog i FIP, det är tyvärr som alla skriver här att i sverige finns det corona hos uppemot 80% av alla uppfödare så det är definitivt inget unikt för denna avlare. Enstaka länder har lagt ned enormt mycket arbete för att vissa raser ska bli coronafria men det är inget som görs i sverige. Försäkringsbolagen betalar inte ut ersättning utan obduktion, tyvärr förekommer många feldiagnoser. Hur som helst så ska självklart denna kvinna kollas upp så att hon sköter sig enligt svenskt regelverk.
#18 bäst du berättar de för SVA då de står på deras sida "Fastställande av diagnosen FIP sker som regel genom en obduktion. " men i dessa fall gjordes väl heller inga andra undersökningar utan att en veterinär sa diagnosen FIP och de avlivade kattungarna?
Du min kattunge gjorde en rad olika undersökningar under de tre dygnen hon var på Helsingborgs djursjukhus innan dem konstaterade att hon inte gick att rädda!
#20 En biopsi på förändrad vävnad som visar de typiska histopatologiska skadorna i mikroskopi, kombinerad med påvisande av virus via immunohistokemi, är lika tillförlitligt som obduktion. Vid våt FIP kan man ta prov på vätskan och analysera den med hjälp av PCR för påvisande av virus. Det är en accepterad metod för att ställa diagnosen FIP.
#20 finns obduktions protokoll inskickade till länstyrelsen. Sluta tro så mycket. Det spekuleras mycket!
Jag tycker det är helt otroligt att denna kvinna får fortsätta. För två år sedan skrev vi om detta här och inget har ännu hänt. Då var det väl inte bara magbesvär från kattunge utan infekterade ögon😕
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Är det någon som vet om denna kvinna fortfarande säljer kattungar?
#25: Varför undrar du?
Sajtvärd Katter iFokus
Tror att jag just haft kontakt med henne. Känns väldigt märkligt.
#20: Att diagnosen ofta fastställs genom obduktion betyder inte att diagnos inte kan ställas på något annat sätt. Vi har kommit långt i forskningen kring FIP och vi kan ABSOLUT ställa diagnos medan katten fortfarande lever. Inte alltid, torr FIP/neuro-FIP är svårare att diagnosticera eftersom det kan krävas så invasiv diagnostik att katten riskerar att dö på kuppen. En katt kan även lida av andra sjukdomar parallellt vilket försvårar diagnostiken. Vi har haft patienter som utöver FIP har haft 4 andra sjukdomar också. Det är därmed viktigt att arbeta systematiskt för att bena ut vad man har framför sig.
Därför jobbar vi väldigt mycket med att utesluta andra diagnoser så att vi till slut bara har FIP kvar på listan. Idag har vi dessutom läkemedel att sätta in. Sätter vi in FIP-behandling och katten blir bättre är det i sig ett bevis för att FIP var rätt diagnos.
Från en som jobbar med att behandla FIP-katter och som även har behandlat en egen katt med FIP (där diagnos inte gick att fastställa då katten inte skulle ha överlevt en narkos för den diagnostik som hade krävts).
#2: Ett rätt och ett fel.
Ca 80% av katter exponeras för coronavirus under sin livstid. De flesta blir aldrig sjuka. Endast 5% utvecklar FIP.
Däremot kan frekvensen vara mycket högre än så i en specifik population beroende på genetisk predisposition, undermålig hygien och hög stressnivå.