Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2898 ggr
gickan87
0

Byta kattunge?

Från början när grannens kattungar var 3 veckor och fram till 5 veckors ålder har jag känt att jag klickat med en av kattungarna. Men nu senaste två veckorna har hon förändrats, är inte alls så framåt och ignorerar mig helst. Hon är inte heller så mycket för att leka med Sina syskon, går helst på äventyr själv. Är även lite reserverad för fötter och går man så man möter henne springer hon gärna och gömmer sig. Däremot hennes kullbror, han slänger sig på rygg så fort man är i närheten. Är pigg och busar gärna med mig. Fruktansvärt gosig också. Men jag känner mig elak om jag väljer honom istället för tjejen jag valt från början. Hon är lik mig på många sätt. Kanske hör vi ihop fast vi inte riktigt klickar nu?

MVH Erika :)

Karmatarerskanise
5

Känner du att ni inte klickar bör du inte ta henne.

annzoo
5

ta båda ;) eller vänta med att bestämma dig… förstår jag dig rätt har de ju flera veckor kvar till de är 12v och få lämna mamman och syskonen och på den tiden kan de hända många förändringar i kattungarnas beteende

gickan87
0

Alla förutom hanen är tingade så jag måste bestämma mig fort. Jag har till och med kommit på ett namn på hanen, Filur! Han ser verkligen ut som en liten filur. Honan har jag funderat länge på ett namn till men kommer inte på något :/

gickan87
0

Det är inte taskigt och byta då? Känner mig hemsk som lovat henne ett hem också nu vill jag inte ha henne :(

[Udoon]
0

#4 Tror inte katten vet om att du egentligen skulla köpt henne, känns det inte rätt så ska du inte ta henne, tycker inte jag.

Niiinah92
5

Det är inte taskigt, kattungen vet inte att du har tingat henne eller att hon kommer behöva flytta till dig eller nån annan. Välj den kattunge du känner att du vill dela ditt liv med i 15-20 år eller mer 🙂

Whitecat
0

klart du kan byta  det du känner i dig själv som klickar och hanen gillar dig, som sagt så ska DU leva med din katt i ca 20 år så byt så fort du kan och putta bort alla elaka känslor för den andra, den hamnar i ett bra hem också, jag lovar;)

gickan87
0

Om den inte hamnar i ett bra hem #7 ? Då kommer jag ha skuldkänslor resten av livet för att jag valde bort henne :'(

Isvind
3

Det är ju uppfödarens ansvar att se till att hon hamnar i ett bra hem, inte ska du behöva tänka så. Känner du att du hellre vill ha hanen så ska du givetvis ta honom.

Rumblebee
0

Varför inte ta båda? :)

gickan87
0

#9 Jag är bara rädd för att jag gör fel val. När hon var yngre tydde hon sig till mig men nu verkar hon så blyg av sig, sitter mest i ett hörn och vill inte leka med leksakerna som dem andra kattungarna gör. Hon sitter helst och tittar på. 

Hennes blyghet passar inte i våran familj, har 2 hundar som är väldigt påiga även om dem är väldigt snälla så kan det bli väldigt skrämmande för en kattunge som inte är hundvan. Självklart kommer hundarna hållas undan och endast få träffa kattungen under våran uppsikt.

Hade gärna tagit båda, tror lilltjejen skulle behöva stöd från ett syskon. Men i familjen finns 2 katter redan och eftersom detta blir min katt och jag är hemmaboende vuxen så måste jag lyda mina föräldrar.

Dessutom är vi ute med våra katter i koppel på tomten, kan bli bökigt att se efter 4 katter samtidigt :/

Jag VILL ha hanen, men jag vågar inte byta, tänk om jag ser honan som jag "övergav" på blocket om 2 månader? Vilka skuldkänslor :´(

Ellismakaroner
5

#11 Vad får dig att tänka att det är fel val? Att du får skuldkänslor? För du räknar upp många väldigt viktiga anledningar till att det är RÄTT val att ta hanen. Om nu hennes temperament inte skulle passa bra i er familj är det bäst både för henne och er att inte ta henne. Kanske prata med uppfödaren och berätta allt du tänker, uppfödaren lär också försäkra dig att hanen passar dig bäst.

gickan87
0

Jag har ju lovat honkatten ett kärleksfullt livslångt hem. Men nu tänker jag ju svika henne.

Har kommit överrens med familjen att vi ska gå till uppfödaren igen och kolla honan. Hon kanske bara var trött när vi var där sist .)

[[pimey]]
1

Ursäkta men det är en katt och katten förstår inte vad du säger eller lovar den? Katter är inte så förstående som oss människor!

kalindas
0

Ta båda så är det problemet löst! Så mycket dyrare är det inte att ha två katter.

/Elisa

gickan87
0

#14 Så är det såklart, men faktum är att jag kanske är lika förtjust i båda? :)

gickan87
0

#15 Vi kan inte ha 4 katter, går ju ut med alla i koppel, skulle inte fungera :(

[Devya]
1

#17 Man behöver ju inte gå ut med alla katter samtidigt. ^^

Sealle
2

Säger som alla andra, hon-kattungen vet inte ens om att du är en potentiell ny ägare, som alla andra djur lever hon i nuet och i hennes värld finns inget annat liv/hem/ägare än det hon har just nu. Om någonting så tycker jag det vore värre mot kattungen i fråga om den måste bo hos dig IFALL du innerst inne känner att du hellre tagit brorsan. Speciellt nu om hon är blyg av sig och du redan har så många djur hemma.

Bäst för dig och för kattungen i fråga om du väljer brorsan som du klickar bättre med, och så kan kattjejen få bo hos någon som passar henne bättre :)