Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1280 ggr
Gosis12
0

Piskmask

En vän till mej har fått mask, de misstänker Piskmask på sjukhuset. 

Någon här som känner till om det är smittsamt så att jag jag och mina katter kan ha blivit smittade av henne?

Jag är jätteorolig. Hon har fått medicin mot Piskmask, när hon vet säkert vad det är för mask har jag tänkt att gå och kolla mej.  Men tills dess, hur säker kan jag vara på att vi inte har blivit smittade?  Jag har ätit hos henne och hon har varit här och gosat med mina katter.

Kan man se det i kolla masken? Hon säger att hon har för sej att den masken inte visar sej på det testet eftersom den inte är vanlig i sverige utan att man måste gå till veterinären för att testa.

Hur orolig bör jag vara?  Jag vill inte ta test innan jag vet helt säkert vilken mask det är hon har.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Gosis12
0

Hon skrev just till mej att Milbemax inte tar Piskmask på katter utan det ska vara Axilur. Låter konstigt tycker jag men jag ska vänta tills jag vet mer.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Leritza
0

Har för mig att alla typer av mask är artbundna så smittorisk mellan människa och katt låter otroligt, speciellt med tanke på att vanligast orsaken till att djur får mask är att de äter redan smittat djur el avföring från smittat djur. Kan dock int hitta nått när jag googlar angånde piskmask och katt.

Em_
1

Axilur och millebax innehåller olika sorts aktiva ämnen som tar olika sorters mask. 

SVA, som brukar ha bra koll på bl.a. parasitinfektioner nämner inte piskmask som en kattparasit. (Däremot finns en art som går på hund.) Eftersom piskmask alltså inte verkar finnas på katt hade jag dubbelkollat med kollamasken om de ser det.

Människans piskmask (Trichurius trichiura) sprids när äggen kommer ut med avföring, så jag gissar att smittrisken beror på hygienen. Sen blir ingen människa 100% ren om händerna även om man tvättar väldigt noga, så en liten risk finns ju alltid kvar.

Personligen hade jag inte oroat mig för katterna, kanske varit lite nojig för egen del. Din kompis läkare borde kunna svara bäst på dina frågor :)