Vill bara ha torrfoder
Min ena katt vill i princip bara äta torrfoder.
Är det någon som har tips på extra god fiskfri blötmat som jag kan prova.. Han vill för tillfället bara äta blötmat mellan kl 5 och 8 å morgonen, resten av dagen vill han bara ha torrfoder..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Vilka blötmat sorter har du provat? Bozita har en del annorlunda smaker jämfört med Mjau, så som älg och kanin. Ren också om jag inte minns fel och diverse olika med fågel och så nöt också.
Mosad Mac's från zooplus fungerade på min ena katt som aldrig har velat äta blötmat innan… Köpte inte det till henne då jag hade get upp på blötmat i hennes fall men hon gick sakta fram och började äta, fick nästan hjärteshock 😂 Jag har försökt vänja in henne på bozita nu när hon är van vid blötmat men det blir totalvägran fortfarande på allt utom mac…
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Har provat ett antal smaker av bozita, mjau, whiskas, bilanz, gormet, Sheba, ica, kitekat mm..
Han äter, eller rättare sagt slickar lite sås - sen efter lite vill han inte ha mera. Har även provat att plocka ort torrfodret, men fick ge mig eftersom han vägrade att äta nog mycket…
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Har han velat äta blötmat förr? Han kanske har tröttnat på just den blötmaten ni använder och vill smaka en ny sort?
EDIT: Ber om ursäkt över att ha varit ouppmärksam, såg nu att du skrivit att ni testat flera sorter.
Du kanske kan prova med att strö lite torrfoder i blötmat till att börja med (antingen smulad torrfoder eller hela bitar) och vänja katten vid blötmat på det sättet? I små portioner. Så har jag gjort, jag har även smulat ner lite torr-godis. Och det har funkat.
En långsam tillvänjning.
Men då får man inte lämna blötmaten framme långa stunder med torrfoder i, eftersom torrfodret "oxiderar" på nåt sätt när det blir blött och blir istället ohälsosamt.
Numera äter katterna helst blötfoder men har alltid tillgång till torrfoder också. Min förra katt vägrade dock äta blötfoder. Men han varvade i alla fall med självbarfande (möss, sorkar m m).
Honan jag har nu äter mycket möss och sork, och helst blötmat. Torrfodret äter hon numera bara om det inte finns blötmat eller om den jag serverat inte passar henne i smaken……..
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Jag är beredd att prova det mesta.. Applaws är ett bra torrfoder, men vill att han ska äta någonting annat också.. Han vill inte äta kött heller, utan bara Applaws…
ja du katt dör inte av bara ätta torrfoder se till så katten har rikligt med vaten

Katten som bara äter torrfoder är svåra att få över till blötmat. Men det går :)
Dessa två videos (del 1 och 2) är bra förklaring på varför katten bara vill äta torrisar och hur man kan övertala den till att äta blötmat ;) har själv använt mej av tipsen i videosarna för att gå från blötmat till färskfoder :D
min äter bara torrfoder dricker mera då jag skulle aldrig tvinga i henne nåt

#9 Det är skillnad på att övertala/lura en katt att äta blötmat till att tvinga i den blötmat…
Jag skulle aldrig tvinga mina katter, men jag har övertalat/lurat dom att äta färskfoder nu ;)
10 hur menar du då fatta noll
Applaws har ett våtfoder, det är inte ett komplettfoder (i alla fall vvar det nte det när jag köpte det förut), det fodret funkade bra som komplement till torrfoder åt vår honkatt som var jättekräsen ett tag. Det är dock dyrt, särskilt om man jämför med t ex Mjau och Bozita, men kan ju kanske funka som hjälp att börja gilla våtfoder?
#8 Väldigt hjälpsam. Jag ska följa hennes råd.

#11 tvinga i dom maten som i tvångsmata, dvs spruta/stoppa maten direkt i munnen och tvinga katten att svälja. Jag lurar katten genom att blanda det nya med något katten reda äter/gillar. Kolla YT länkarna jag kostade tidigare…. #13 ja dom är toppen, råden i YT klippen allså, och engelskan är ganska lätt att förstå :-)
#14 Engelska är mitt modersmål så det var bara en bonus för mig! :)

#15 endel har tur :p ;)
Ingen har några tankar på att tvinga sin katt att äta ditt eller datt i den här tråden 😉
Trazy Jag kan försäkra att mina katter har fri tillgång till vatten. Nej, de dör inte av att äta bara torrfoder, men jag gillar inte att han i princip bara äter torrfoder för den delen…
Wony Kanske man kan ha Applaws blötmat på helgen och helfoder-blötmat på vardagarna? Hans syster är väldigt glad i blötmaten istället..
#17 Absolut kan man det! Applaws blötmat är lite mer som "köttbitar" av tonfisk eller kyckling i kokspad, så det är ju inte helt likt många andra sorters blötmat. Men det kan ju vara värt att testa om han kanske börjar få smak för blötmat, för jag tror det är i den änden man får börja, helt enkelt hitta något, vad som helst, som han gillar. 😉
Nu har det gått ett litet tag. Jag byte över katterna till 3 måltider av torrfoder och sedan har jag försökt mata nu med blötmat under den tredje (vid lunch). Tog några dagar men nu äter hanen upp allt blötmaten. Efter en vecka kommer jag byta ut middag med blötmaten med honom. Honan vägrade så jag har bytet henne till 3 torrfoder, lite, lite mindre mängd i en vecka innan jag ska försöka byta ut med blötmat igen. Hon är så envis! Haha.
Nu har jag hittat något som duger åt honom. Det är förvisso rätt dyrt, så jag ska försöka få honom att äta Bozita i stället, men bättre än förut. 🥳
Jag skriver bara här istället för att fixa ett nytt tråd eftersom vi hade samma problemet.
Men bra! Jag är glad att du hittade något som han äter iaf.
Tack för alla bra tips! Ska prova 3 måltider om dagen för att sakta men säkert gå över till blötmat. #8 tack för länkarna. 😊
Liten uppdatering - Idag hade han väldigt bråttom till blötmaten, men eftersom han är kräsen så duger den bara i ett par timmar. Sen är det torrfoder som gäller.
Hoppas han kommer vilja ha mera blötmat som stått framme lite längre än så, för snart kommer jag att börja studera igen och då blir jag ju hemifrån så att jag inte kan fylla på matskålen varannan timme..