Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1502 ggr
lekandur
0

Hjälp

Behöver lite hjälp.

Har en hankatt som är drygt 8 månader och tillsynes frisk.
Efter att ha lekt i fem minuter börjar han att flåsa som en hund och andas väldigt fort.
Han har en väldigt varm och blöt nos, öronen är också varma och likaså trampdynorna.
Har haft katt sen innan men jag har aldrig någonsin hört att en katt blir så utmattad av att leka i enbart fem minuter.
Nu när vi slutat leka med honom så går han omkring och lägger sig raklång på golvet.
Känns inte som ett normalt beteende och undrar därför om det är någon annan som har varit i liknande situation?

Where you invest your love
you invest your life 

ChristineL
0

Påminner lite om hur min katt gjorde. Jag trodde han fick en astma-attack eller nåt. Visade sig vara en hårboll som satt fast i magen, avmaskning och gräs på menyn sen blev det bra. Katter kan också ha astma men det är inte så vanligt.

lekandur
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Han var hos veterinären för att få bukt med avmaskning för några månader sen så det känns inte som att han har mask.

Bifogar en video av hur han låter.  Sökte lite på sidan och hjärtfel kom upp, bör vi vara oroliga?

you invest your life 

ChristineL
0

Nej, sådär lät inte min katt… Men ja, värt att kolla upp.

[Manukahoney]
1

Jag tycker att du ska kolla upp honom hos en veterinär på en större klinik eller djursjukhus där de har utrustning som krävs. Det är jättebra att du filmat honom! Ta med den filmen och gärna fler om du har möjlighet och visa för veterinären när du är där med katten. Det är jättebra som underlag för diagnos! Jag hoppas förstås att det bara är vanlig ansträngning, men som du redan sett på nätet så kan det ju finnas allvarligare orsaker bakom.

IceJossan
0

Det där är ett typiskt symptom på hjärtfel, men det behöver inte vara det.

Min katt gjorde precis som du beskriver att din katt gör, men hon orkade bara springa fram och tillbaka två vändor genom lägenheten innan hon var helt utmattad. Jag var rädd att hon hade hjärtfel pga symptomen risken att hon skulle dö under kastreringen var plötsligt stor, men hon ultraljudades och röntgades men inga fel hittades.

Men hon var född och uppvuxen utomhus, fångades in och bodde ca 2 månader i mitt sovrum innan hon vågade beblanda sig med mig i övriga lägenheten, så hon hade antagligen tappat flåset totalt och hade helrutten kondition.

Hur länge har du haft honom, hur bodde han innan och när upptäckte du detta?

lekandur
0

#5 han kommer från min kusin där det blev en byb-kull och han var en riktig fegis så han stannade inne medan de andra kissarna upptäckte världen ute.
Vi fick honom för tidigt (10 veckor) för att kissarna började  vandra ner till hundarna som var nära på att få tag i dom så dom ville inte riskera det.
Nu är han 8 månader och vi har haft problem med mask och löss hos honom :(
Har alltid tyckt att han andats konstigt och vi gick till veterinären och dom sa att det nog var pga masken han hade. (Spydde upp 3st decimeter långa maskar!!!!!!)

Men han har lekt och busat med mina syskonbarn tidigare i flera timmar så att både barn och katt legat helt utslagna.
Och nu orkade han inte ens leka i fem minuter.

you invest your life 

[Isadolls]
0

Inte normalt för en katt att låta sådär….detta är inget astma anfall heller….bäst att kolla med veterinär….lycka till 😊

lekandur
0

Ja, vi får ta och kolla upp det helt enkelt. Typiskt att det ska upptäckas nu när man inte jobbat och blir utan lön..
Får helt enkelt blinka storögt åt mamma så man får lite bidrag 😂

you invest your life 

ItsAlvaa
0

#2 Jag tror jag har hört att om katter gör så, är de antingen rädda, eller har ont, eller är sjuk på något sätt. Jag vet inte om det är sant, men en av mina katter gjorde så i ungefär fem sekunder, men han mådde bra. Mina katter blev också trötta och låg sig och somnade efter vi hade lekt, men de verkade friska för det mesta. Jag vet tyvärr inte vad det är, men kom ihåg att jag sa att de kan antingen vara rädda, har ont eller är sjuk någonstans. Fast jag vet inte om det är sant. :/ 

Denna kommentaren hjälpte nog inte, men du kanske borde ringa en veterinär? :)