Frågor om avel!
Jag är lite nyfiken på det här med kattavel, jag har lite frågor som jag hoppas någon av er kan ta sin tid att svara på!
När man börjar sin avel, köper man då både han & hon katt? Tjänar man något alls på att föda upp katter, eller är det mer en "hobby grej"? Vad menas med att man måste "stå för" dolda fel som kan uppkomma för såld kattunge?
Ska börja med att säga att jag inte har avlat katter själv, men ska svara så gott jag kan.
Man behöver inte ha både han och honkatt utan kan ta kontakt med t.ex en hankatt ägare om man har en hona.
Jag skulle säga att det är ganska ovanligt att tjäna pengar på kattavel. "Vanliga" katter som inte är någon speciell ras ges ju ofta i princip bort. Dyrare ras katter kanske, har inte mycket erfaren het av det eftersom jag själv bara har "bond katter", men jag tror det är svårt och kräv en satsning för att eventuellt tjäna pengar på det.
"Enligt konsumentköplagen är en person som sålt en kattunge skyldig att ersätta köparen för dolda fel som uppkommer hos katten"…"Med ett dolt fel menas en sjukdom eller ett fel som har börjat utvecklas före besiktningen och leveransen men som inte kunnat upptäckas. Exempel på dolda fel hos katt är vattenskalle, missbildningar av inre organ och medfödd dövhet." citat från http://www.agria.se/katt/artikel/dolt-fel-pa-katt
Hoppas det hjälpte lite :)
Kollade runt lite och det verkar som att även de som avlar ras katter snarare går back än tjänar på det. I alla fall om man är ärlig och behandlar katterna väl och inte lurar folk. Här är en gammal tråd där folk som är uppfödare har skrivit just om ekonomin runt kattavel. http://www.bukefalos.com/threads/kattuppfodning.865993/
Helt enkelt så nej, man tjänar extremt sällan på kattavel, det ska bara göras om man älskar att göra det och endast som hobby.
Om man avlar efter reglerna, följer hälsoprogrammen och testar sina djur innan avel finns det knappt en krona att tjäna. Äger du dessutom inte din egen hane blir det ännu dyrare att låna oftast. De som avlar oseriöst på tex huskatter Med påstådda % raser de människorna tjänar pengar på sin avel då de struntar i viktiga tester, hälsan, sjukdomar, generna ja allt de där då de hoppar över många viktiga moment för att få in så mycket pengar som möjligt. En seriös uppfödare värnar om rasen och avlar efter typ, hälsa och temperament inte pengar för det finns inget att tjäna då detta är en dyr hobby
Ska försöka ge ett ingående svar :).
Man kan välja att äga både hona eller hane eller att låna en hane av en annan uppfödare till sina hona. De båda olika alternativen har fördelar och nackdelar.
Äger du både hona och hane har du full kontroll över hur många kullar de båda får, du slipper betala för att använda hanen och du får en bättre inblick i avelsmaterialet. Men du har kostnaden av att köpa in två katter, stå för alla omkostnader (mat, sand, veterinärkostnader, utställningar, försäkring osv) samt alla tester som krävs för rasen. Hur många tester som krävs och när de kan utföras är lite beroende på ras. Du kommer hur som helst att ligga ute med en ganska stor summa pengar när det är dags att para och få en kattungekull. Lite beroende på vilka föräldrar dina katter har och hur "ovanliga" dessa är i Sverige så är det sällan lämpligt att ta mer än max två kullar med samma föräldrar. Det innebär att du till andra eller tredje kullen måste hitta en ny hane till honan. Har du tur och intresset finns kan man låna ut hanen till andra uppfödare, men det beror lite på hans linjer. Du vill dessutom inte låna ut honom allt för ofta så att han blir ett vanligt namn i stamtavlorna. Lägg sedan eventuella kostnader som det medför att ha en fertil hane hemma. De kan markera och förstöra möbler, tapeter och liknande och att hålla dem tillsammans med en löpande hona som de inte får para kan vara jobbigt.
Väljer man att låna en hane så slipper man ju omkostnaderna men då får man i stället betala för lånet. Det är lite olika om man betalar en fast summa eller en viss summa för varje levande kattunge. Den summan ska betalas (oftast) när ungarna är runt 6 veckor, alltså innan du kan sälja dem. En stor nackdel är också att du inte har någon kontroll över hur ofta en sådan hankatt används.
Men när man lägger ihop inköpskostnad, dagliga omkostnader (mat sand osv) försäkring, parningsavgift, hälsotester, utställningskostnader, ev ledighet från arbete osv så brukar en seriös uppfödare i bästa fall gå jämt upp.
Angående att vara ansvarig för dolda fel så innebär det att du som uppfödare är skyldig att betala veterinärvård för kattungar som har varit sjuka när de lämnade dig, tex vid genetiska sjukdomar. Som uppfödare så kan man teckna speciell försäkring på katthonan som täcker en sådan kostnad.
avel är inget man direkt går plus på, det är en hobby. Vill man tjäna pengar finns det andra saker som ger mer vinst.
Du behöver inte ha egen hane utan kan låna av andra uppfödare.
Om man inte redan är väl insatt i den ras man tänker börja föda upp kan det vara lämpligast att börja med att köpa en honkatt, ställa ut henne, göra alla hälsotester och sedan låna en matchande hane. Börjar man skaffa många katter redan på en gång får man snabbt fullt hus. Skynda långsamt är ett bra ledord.😉
Kattuppfödning faller under hobbyverksamhet då man sällan har ett vinstsyfte. Det är också ovanligt att man går med vinst. Alla avelsrelaterade kostnader ska ställas mot intäkterna från sålda kattungar och eventuellt omplacerad vuxna katter (och utlån av hankatt). Jag har på mina 12 år som uppfödare inte tjänat några pengar på uppfödningen även fast jag har haft problemfria förlossningar och inga problem med kattungarna direkt.
Har man hanar som man lånar ut ökar ju det intäkterna, men å andra sidan är det inte lämpligt att låta dem få hur många kullar som helst.
Eventuell vinst deklareras i en särskild ruta för hobbyverksamhet i din vanliga inkomstdeklaration.
Uppfödare är enligt Konsumentköplagen skyldiga att ersätta köparna för de fel som uppstår inom 3 år efter försäljningstillfället. Fram till 6 månaders efter försäljningen ligger bevisbördan på uppfödaren dvs. om en kattunge efter en månad i sitt nya hem blir sjuk är du som uppfödare skyldig att avhjälpa felet (betala för veterinärvården, låta köparen häva köpet eller ersätta med en ny katt). Enda sättet att komma undan detta är att uppfödaren bevisar att felet inte förelåg vid leverans eller att det på något sätt kan härledas till uppfödaren. En vanlig veterinärbesiktning räcker inte långt där. Säg att magen rasar på kattungen. Om det visar sig att kattungen har smittats med giardia i det nya hemmet behöver du som uppfödare inte ersätta om du kan påvisa att ditt hem är giardiafritt och att smittan kommer från det nya hemmet. Om det inte går är det bara att ersätta. Det kan bli en extremt dyr historia! Det finns fall där det har slutat med att den nya ägaren har fått en ersättningskatt, fått veterinärvård och "skadestånd" (utgifter för resor och liknande) betald.
Tack för alla svar, har en till fråga! Folk som inte har registrerad uppfödning måste väll tjäna mer pengar då än andra? Rent tekniskt? De kan hoppa över tex utställningar, medlems avgifter, och lite annat men endå avla på rastypiska friska trevliga katter? Eller?
De kan i regel inte ta lika mycket betalt eftersom de inte har något officiellt erkänt bevis på att katterna de föder upp är raskatter. De brukar även hoppa över den där biten med hälsotester. Jag har inte ställt ut på flera år, det är inte den biten som kostar mest.
Men ja, det är så man tjänar pengar på kattuppfödning. Man struntar i så många utgifter som möjligt och försöker håva in så mycket pengar som möjligt.
Ang. dolda fel så är det så att dom flesta försäkrar sina kattungar för. Finns speciell "Dolda fel försäkring" som gäller i 3 år.

#9 Tyvärr är den ganska tandlös så även med dolda fel försäkring kan man som uppfödare bli tvungen att ta pengar ut egen ficka.
Stolt ägare till tre La permer
#7 Har man ingen registrerad uppfödning kan man som #8 säger inte registrera kattungarna och få ut stamtavla. Det innebär att alla kattungar från en sådan uppfödning i princip är att ses som huskatter och priset ska sättas där efter. Att ägna sig åt sådan uppfödning är oseriöst.
En av de sakerna som gör att registrering av uppfödare i ett förbund är så viktigt är för att man då har ett regelverk att utgå från vad gäller hälsotester och så vidare.
En icke registrerad uppfödare kan göra hur mycket eller hur lite de själva känner för. Om man sedan säljer katterna som "rasrena" så lurar man sina köpare eftersom katter utan stamtavla ses som huskatter. Det innebär att de inte kan användas inom rasavel och man kan inte ställa ut dem som rasrena utan de ställs ut i samma kategori som huskatter.
När det kommer till huskatter är det helt enkelt oseriöst att bedriva avel på dessa då marknaden redan är mättad. om man nu har en huskattskull så rekommenderar man att man säljer dem till priset av vad det kostar för uppfödaren att vaccinera, eventuellt avmaska och märka dem. Så mellan 1000 och 2000 kr per kattunge.
10# Försäkrar alltid mina kattungar med "Dolda fel försäkring" och kan vara att man ändå få lägga ut pengar själv, men du har ändå lite mer skyddad som uppfödare;)
Tack för svaren! Var lite nyfiken eftersom de verkar va himla mycket pyssel med avel men har fått höra att de i peincip inte tjänar något, så ville fråga folk som faktiskt avlar om de stämmer.
Intresserad av Kattupfödning ?
Det kräver stor kunskap, tid och buffert!
Många verkar tro att inköpspriset på en katt går "rakt i ner i fickan" till uppfödaren! Så är det INTE!
Jag skall förklara vad & varför det kostar att köpa en "rätt uppfödd kattunge".
_
Grunderna som alltid bör vara gjorde på en kattunge:_
* Vaccinationer
* Avmaskningar
* ID-märkning
* Vet.besiktning med INTYG (ej äldre än 7 dagar)
= ca 1300:- / kattunge
* Högkvalitativt foder +
* mängder med kattsand
= ca 500:- / kattunge
* Dolda fel försäkring + ev. tilläggsförsäkring
= ca **200:- / kattunge
**
* Foder + ev. kattsaker som medföljer vid köpet
= ca 200:- / kattunge
* Parningsavgift för avelshanen= ca 1000:-/kattunge + 1000:- i språng
* Inackorderingstillägg, till hankattsägare:
= från** 500:- och uppåt!
**
* Resekostnader - tur/retur x2, till hankattsägaren**
= ca 200:- och uppåt
**
* Annonskostnader
= ca** 100:- och uppåt!
**
* Ev. hemsida
= ca 1000/år
* Föräldradjuren bör vara:
- Toppförsäkrade +
- Testade för div. rasbundna sjukdomar
- Blodgruppstestade
Ens avelsdjur kostar ju MASSOR per år!
Skall man räkna på det rent företagsekonomiskt - d.v.s. inkomster - kontra utgifter - innan man kan börja räkna vinst / förlust - så skall man ju även räkna bort vad:
* Ens kattflock kostar i:
foder - kattsand - försäkringar - vet.vård m.m. = ca 6-7000:- per katt / år
Ofta återinvesterar man EV. förtjänst - i katteriet!
I nya (förstklassiga) avelskatter, klätterställningar, rastgårdar etc.
Ibland händer det att en dyrt inköpt avelskatt (ibland importerad för kanske 20-30 000:-) INTE visar sig hålla måttet för avel. Då tar en seriös uppfödare sitt ansvar och kastrerar katten och säljer eller behåller den som ren sällskapskatt.
Överhuvudtaget vågar inte en seriös uppfödare tumma på "avelsmaterialet" -
iaf inte om man har en långsiktig plan med sin avel.
Det blir ju också slitagé på bostaden och man kanske behöver bygga om/bygga till, särskilt om man har en egen avelshane.
En fertil hankatt är dessvärre inte alltid helt enkel att ha -
då de många ggr strilar /doftmarkerar - varpå du behöver renovera om etc!
Är man raskattsuppfödare med stamtavlor - tillkommer ytterligare mkt fler kostnader!
* Stamtavlekostnader
* Medlemskap i kattklubbar
* Kattutställningar - för att meritera sina avelsdjur
**INNAN parning / förlossning bör man också investera i:
**
* Bolåda till kattmamma / ungar
* Modersmjölkersättning
* Våg (att väga kattungar)
* Pipetter
* Slemsug
* Många rena lakan etc
* Ytdecinfektionsmedel
* Handdecinfektion
* Små nappflaskor
* Wetped fäll
* Första hjälpen set
* Ev. kattungehage
* Flera kattunge-kattlådor
* Näringspasta till kattungar som är svaga
* Febertermometer till katt
* konsulterat närmaste jouröppen veterinär
OVAN är mer eller mindre **fasta utgifter -
**& _då har jag INTE räknat med:
_OFÖRUTSEDDA UTGIFTER:
Dessvärre är inte missöden helt ovanliga ![]()
Detta MÅSTE man tyvärr ha med i beräkningen - och därför ha en regäl buffert INNAN man planerar avel på sina djur!
Kattmamman kan få:
_* Missfall * Livmoderinflammation __* Eklampsi _* behöva_ Kejsarsnitt _m.m.
EX: Kejsarsnitt kostar från 10 000:- och uppåt!
_Kattungarna kan bli sjuka!
_Inga kattungar går att försäkra före 6 veckors ålder -
så då får du stå för HELA vet.kostnaden helt själv!
(vilket kan bli MKT på jourtid + medicin).
Det är INTE RISKFRITT!
Dethänder, inte sällan, att kattungar föds dödfödda, svaga eller missbildade.
Då kan man behöva åka snabbt in till veterinär och ta bort dem.
Alternativt stödmata svaga kattungar "dygnet runt".
Det förekommer också att kattmammor har dålig / ingen mjölkproduktion
och/eller dåliga modersegenskaper och i värsta fall händer det - faktiskt tyvärr - att kattmamman inte överlever!
Förutom den då stora emotionella förlusten - så står du med en kull kattungar - som behöver di varannan timme dygnet runt! Har du tid & ork att handmata varannan timme dygnet runt i tre veckor? Du kommer behöva ta semester/ledighet från jobbet!
Det är MKT att ha med i beräkningen INNAN man tar kull.
Hur gör du om du ej får sålt dina ungar??
Har du tid, plats och ekonomi att behålla alla?
Förhoppningsvis har man också ett avelsmål och har koll på släktingarna bak i leden så man verkligen vet vad man avlar på! Framförallt då i hälsa och temperement - som ALLTID går före vackra yttren!
Alltså - **LÄS på MASSOR - INNAN du planerar avel!
**
Även om det är UNDERBART givande att ha kattungar och det skänker otroligt mkt glädje - så är det också MKT jobb bakom och under tiden du har kullen. Räkna med mkt slitagé och en hel del saker som går sönder ;-)
Själv köper jag klösmöbler för närmare 2000:- - anpassade till just kattungarna, när jag har kullar - och de slits snabbt ut - så när kattungarna är sålda så åker de oftast till tippen - men det sparar iaf lite slitagé på ens möbler/inredning ;)
Och skall du sedan börja räkna timpeng - vad du "tjänar" (eller snarare förlorar) i timmen så… blir det ju inte många kronor över ;-) "
Saxat från: www.klassiskperser.n.nu/avel
Om det händer, inte sällan, att kattungar föds svaga eller missbildade bör man nog se över sitt avelsmaterial. Det är inte normalt att det händer ofta. Det händer, men det ska absolut inte vara vanligt.
15 - Sant, det förekommer. Däremot är det inte helt ovanligt att NÅGON kattunge i (iaf en större kull) är SVAG.
Ska omformulera det
#14 Håller tyvärr inte med dej….visst kostar det och man har stora utgifter, men inte som du beskriver…har oxå varit med om saker med kattungar men innan 6v ålder så har det gått på mammans försäkring, gäller att ha bra föräldrardjurs försäkring. En klösmöbel för 2000kr håller mer än för en kull etc. kejsarsnitt kostar 10000kr men går på försäkring . Sen vad kostnaden är på hemmavarande djur så räknar jag inte ens på det för samtidigt är det mina husdjur…..familjemedlemmar…. Sen är det faktiskt så att när du deklarerar för hobby gör du avdrag för inkomster/utgifter om du inte har katteriet registrerat som företag.
Försäkringen täcker kejsarsnitt förutsatt att försäkringsbolaget bedömer att det var befogat. Tyvärr räcker det inte med att din veterinär bedömer att kejsarsnitt är det lämpligaste, bolaget måste hålla med och tyvärr händer det att försäkringsbolaget vägrar ersätta. De kan t.ex. tycka att veterinären borde ha provat att sätta värkstimulerande (även fast det kanske riskerar livet på kattungarna). Har då veterinären beslutat att inte göra det utan lägga ett snitt på en gång för att rädda kattungarna och kattmamman (vilken uppfödare säger nej till det) täcker inte försäkringen.
#7 Hoppas du inte har i tankarna att avla fram huskatter??
För det är vad det är utan stamtavlan….
Har samma fundering som ovanstående, många tror att stamtavlan är bara ett papper men det är en väldigt värdefull handling! Sedan de som avlar utan att vara registrerad uppfödare har inte en susning om rastypiska katter, önskvärda temperament, genetiska sjukdomar de praktiskt taget leker med döden om jag ska vara extrem. Sedan är risken hög att kattungarna bär på ge etiska sjukdomar och dör inom loppet sv något år bara.
Eller veckor, månader. Ska man avla ska man göra rätt
#19 jag har inte ens katt, jag var bara nyfiken på om folk tjänar på avel :)
#20 tycker inte man ska dra alla över en kam, jag troe nog att om man vill så kan man lära sig hur man bör avla för att få feam fina rastypiska katter med bra temprament utan att vara registrerad uppfödare, men somsagt så var jag bara nyfiken om man inte rent tekniskt tjänar mer på det viset.
Tveksamt om det är möjligt faktiskt. Registrerar man sig inte kommer man inte få köpa avelskatter. Då blir det svår att föda upp rastypiska katter.
Tror hon tänker på raskatt utan stamtavla……
Det är dyrt att hålla på med avel men samtidigt ger det väldigt mycket tillbaka. När köparna ringer och berättar hur glada de är för sin nya familjemedlem så blir man varm i hjärtat.
Glad Skåning
Man måste ändå få tag i avelskatter någonstans och bad news travel fast.
det finns inget seriöst att föda upp utan registrerat stamnamn eller katter utan stamtavla. Vill man vara seriös så skaffar man sig ett stamnamn och läser på om utvald ras, gå på utställningar och se den rasen blir dömd av erfarna domare och dessutom prata med andra uppfödare och knyta kontakter. Gå på föreläsningar om avel och uppfödning osv. och sedan köper katter med stamtavla och inte utan! Då vet man vad man får och vet att katten är rasren. En katt som ser ut som en raskatt behöver inte ha en gnutta ras i sig då huskatter kan se ut hur som helst! Och som uppfödare drivs man att hålla katten rastypisk, friska gener, och bra temperament det kan man inte med papperslösa katter då de kan bära på vad som helst långt bak i generna eller bär på sjukdom själv och det finns inget rastyp att gå efter! Tänkte du att du skulle "hitta på" en ras själv eller? Lycka till det krävs så extremt noga planeringar och sverak vill vara med på varenda litet hörn då det är väldigt mycket regler som måste följas
Som sagt vill man promt avla så gör man rätt från första början och inte bistå med fler huskatter då över 100 000 redan är hemlösa.
Tråkig attityd…..då är man inte seriös när man tänker som du gör….😞 Du verkar bara vara ute efter raskatter utan stamtavla, så du kan tjäna lite pengar på….inget intresse för varken ras eller nåt annat, sjukdommar, vi som föder upp som är registrerade och tar ansvar för vår uppfödning vet vad som kan hända …….😨
kanske dags att börja kastrera sina kattungar som man säljer till sällskap…..verkar snart vara enda utvägen för att slippa sånt här…..😈
Det är tack vare detta som jag kommer kastrera mina ungar innan de säljs jag vet för många som råkat ut för sånt här och jag lider med dem. TS förstår du ens vikten av det vi skriver? Hur viktigt det faktiskt är??
Att tjäna pengar på en "seriös" huskatts uppfödning är i mina ögon att betrakta som omöjligt. Om vi bortser från det enorma antalet hemlösa katter, så ska du alltså testa föräldradjuren för alla ärftliga sjukdomar. Dessutom ska de passa ihop, ungarna ska chippas, vaccineras, hälsokontroleras och du ska vara beredd på att en katt kan bli sjuk.
Ta Artur (katten på min avatar) - om du hade sålt honom till mig för 1000 kr efter att allt är gjort och jag hör av mig att katten har fått astma innan ett års ålder. Vad gör du då? Nu köpte jag honom som en omplacering och det gör det hela knepigare i det specifika fallet.
Utöver detta ska du konkurrera med folk som släpper sina kattungar för under 100 kr.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Somsagt så avlar jag INTE, jag har inte ens katt och har inga planer på att skaffa. Jag bara frågar saker jag har undrat över. Lugna ner er.