Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 761 ggr
kataka
0

kattmat rå eller ej

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

ok nu vill jag veta hur är det med kattmat ska man ge rå eller ej hade en katt innan som blev över 15 år gammal och vägrade ät rå mat men nu skaffade jag en liten kattunge och jag märkte att han älskar rå mat men vågar jag ge honom bara  rå?han älskar kycklinglever och hjärta- men jag lägger först den i kokande vatten för att få bort alla bakterier den är fortfarande rosa inuti- han får  nöt och blandfärs i rå form- men kyckling filen  kokar jag lite först eller ska man ge den helt rå och hur är det med torrfoder som han är inte riktigt förtjust i- när det inte bjuds på något annat  då äter han torrfoder hur ska man göra för att det ska vara rätt vågar jag ge honom rå kycklingvinge han är bara 6 månader

[Torpedtass]
1

Du kan ge rå, kokar du finns det risk du förlorar viktiga näringsämnen i maten. Du kanske hört talas om BARF vilket innebär att ge rå föda till djur. 👍

Jag är anti torrfoder men inte emot de som ger. Jag föredrar helt enkelt att ge katten så naturligt som möjligt vilket då är BARF och mjukmat.

VildaVittra
0

Absolut kan du ge kycklingvingar, mina får det från dess att de kan tugga. Sedan behöver du inte lägga köttet i kokande vatten, katter är inte alls lika känsliga som människor.

Gillar kissen rå mat, så givetvis kan du ge den det.

Har du sett Barf i fokus? En hel sajt om råutfodring av djur. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kataka
0

tack för hjälpen man hör så mycket om salmonella och annat så man är rädd att han får maskar och annat skit han föredrar burkmat -blötmat och rå mat och jag kommer ej att försöka ändra på han vill han ha rå då kommer han att få rå-jag fick bara en tankeställare att min gamla katt vägrade rå - åt bara burkmat och lite torrfoder-för kattungar och han var jättefrisk hela livet  -nu ska jag kolla på barf i fokus

VildaVittra
1

#3 Så länge du ger honom svensk kyckling är risken för salmonella i princip obefintlig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kataka
0

ok tack

[HundochKatt]
0

Katter fixar ev. bakterier och annat, så det ska du inte vara orolig för. Tänk på att katter ute i det fria jagar det mesta de kan komma över som råttor, möss, fåglar… och det är ju rått. ;)

Jag tipsar om Barf och färskfoder för katt på Facebook. Mycket kunnigt folk där och man får svar på sina frågor och funderingar snabbt.