Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2335 ggr
Castiel.
0

Katt mobbar katt

Hej, det har uppstått ett ganska så jobbigt problem mellan våra två katter. Maya (våran äldsta katt på 5 år) trakasserar min katt Ozzy (1år) och han får aldrig vara ifred. Enda gången han får vara ifred är inne i mitt rum för där vill inte Maya vara av någon konstig anledning. 

Men vi tar ett exempel som händer rätt ofta.

Vi har två stycken katträd, en med två våningar och en med 3 våningar. Den med 2 våningar köpte vi när vi köpte Maya på HittaKatten i Enköping. Den andra köpte vi strax efter vi fick Ozzy. 

Båda katterna är i trädet och det är inte precis något bråk om vem som ska ligga vart, det är mest så att när Ozzy ligger på katträdet så kommer Maya och kliver på honom och ibland lägger hon sig på honom och vägrar flytta på sig. Samma sak händer om han ligger i soffan och sover. Maya kommer och kliver på honom och lägger sig på honom, ibland säger han ifrån och dom börjar bråka (inget allvarligt dock).

Vi har börjat med att putta bort Maya när vi ser att hon är påväg att kliva på honom och oftast springer hon iväg (hon är skygg för nästan allt och alla eftersom hennes matte var hemlös sen hon var kattunge) men kommer sen tillbaka för att göra samma sak igen. 

Vi förstår verkligen inte vad som är felet. Båda är kastrerade, båda har massor med plats att vistas på, dom har två kattlådor att välja mellan, dom har massor med leksaker och två stycken väldigt bra träd. 

Varför mobbar Maya min katt?

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

OberonsMatte
1

Jag tolkar inte beteendet som att hon "mobbar" honom - snarare tvärtom. Hon vill vara nära honom och känner sig trygg med det.

Hur beter sig katterna mot varandra i övrigt?

Sajtvärd Katter iFokus

Castiel.
0

#1 dom kommer bra överens och ibland leker dom och springer omkring i lägenheten. Ibland händer det att dom bråkar t ex när Maya kommer och stör Ozzy när han ligger och vilar.

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Whitecat
0

Maya vill bara informera den andra katten om vem som leder och äger allt, hon är ju äldst;)

IceJossan
0

Ja, det handlar inte om mobbing, utan om att hon är mycket bestämd med att hon ska få göra som hon vill. Att VILL hon ligga på den andra katten så SKA hon göra det, och skiter blankt i om han inte vill det ;)

Rätt klurig situation, då det inte är säkert att beteendet kommer upphöra med tiden. Det kan upphöra, men det kan även eskalera när hon inte får som hon vill eller att han stör sig mer och mer på henne.

Saffran0Spice
0

Jag har liknande problem - (dock ung hankatt mot äldre honkatt) de har hållit på i snart 6 år och det enda som skett är att det lugnat sig lite efter flytten. Förut var det x-antal gånger per dag, nu är det några gånger i veckan istället.

Det lugnade sig även mer efter att hankatten fick en hundkompis att brottas med =)

Castiel.
0

#5 ja en hund kan vi ju inte ha i lägenheten för våra katter hatar hundar. Maya pucklar på  alla hundar som kommer in i lägenheten. Min systers hund Jimi som är en blandras mellan Samojed (vet inte hur dom stavas) och spetshund och han ÄLSKAR katter. Han är uppvuxen med katter och vill jättegärna leka med Maya och Ozzy men han får stryk bara han kommer för nära dom.

Men jag kommer ta med mig Ozzy när jag flyttar hemifrån så då får Maya vara ensamkatt igen.

IceJossan
1

Jag tolkar inte alls detta som att det är bättre att Maya blir ensamkatt igen, snarare tvärtom att hon visar tydligt att hon verkligen vill ha en kompis. Men hon behöver en som älskar klumpig närkontakt precis som hon. Det är Ozzy som visar att han inte gillar Mayas påflugna beteende bara, utan ska han ha en kompis så bör det vara en som inte håller på sådär.

Castiel.
0

#7 om jag har tid sen när jag flyttar hemifrån så kommer jag förmodligen skaffa en kattkompis till Ozzy så han inte blir ensam, tror nog att mamma kommer göra samma sak när Maya blir ensam. Ozzy har mycket bus i kroppen så jag måste hitta en likasinnad katt så han har någon att leka med. Tills dess så får han helt enkelt nöja sig med Maya.