Hur klippa klor
Hej!
Jag har en katt som verkligen behöver klippa klorna då hon fastnar i allt å alla just nu. Problemet är att hon HATAR att klippa klor. Det är i stort sett omöjligt. Hon fräser, morrar, bits och rivs. Får ta på mej tjocka kläder och vantar men hon lyckas skada mej ändå.
Ibland brukar försöka mej på att klippa dom när hon sover men lyckas bara ta någon enstaka klo innan hon fattar vad jag håller på med…
Så jag känner att jag skulle behöva några bra tips.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se

Har du krage hemma så sätt på henne den och var snabb med att klippa. Många katter blir väldigt yra i huvudet och spaka när de får på sig trattaen.
Har man ingen tratt kan en lång bit hushållspapper knutet runt halsen göra samma verkan.
Stolt ägare till tre La permer
Ta hjälp av någon att hålla i katten medans du klipper klorna inda in katten i en stor handuk o ta fran en tass i taget o klipp klorna ..

Jag går tvärt emot och säger: Håll INTE fast katten!! Det kommer bara göra kloklippning till en värre och värre upplevelse för henne.
Kör istället på att vänja henne vid att du pillar på tassarna. Enbart så länge hon tillåter, lär dig att sluta innan hon surnar, det är jätteviktigt. Gör detta varje dag och gosa eller bjud på en godsak samtidigt. Allt eftersom kan du gå vidare med att klämma på tassen, sära på tårna, pilla på klorna osv. Men gå inte vidare till nästa steg för snabbt, det kan ta månader innan hon tillåtit alla steg så att du till slut kan klippa klorna utan protester.
När du får göra allt detta helt utan protester så introducerar du klotången och börjar om HELT från början, med att pilla på tassarna med tången, osv. Gå inte vidare till nästa steg förrän hon är okej med nuvarande.
Och byt gärna klotång till en annan modell, eftersom hon antagligen redan förknippar nuvarande klotång med brutala mordförsök.
Du kan även träna på samma sätt när du håller i henne, men då är det extra noga med att du går extremlångsamt fram eftersom hon kommer fatta snabbt vad som är på gång. Första veckorna kanske du måste jobba på att över huvud taget få hålla i henne på det sätt du gör när du ska klippa klorna. Först när hon är okej med det kan du börja röra vid en tass, osv.
Och under tiden får du helt enkelt låta klorna växa fritt.
Många katter föredrar att man håller kattens tass på samma sätt som man håller en hästs hov vid hovkratsning när man ska klippa klorna.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tar vanlig liten sax funkar för mig i alla fal
Håller med Ice Jossan - om du håller fast henne med våld kommer det fortsätta vara en kamp varje gång men om du vänjer henne stegvis så kommer det istället att bli något hon accepterar, vilket gör det mycket lättare för både dig och katten. Det kan gå snabbare än du tror och är väl hur som helst värt insatsen nu för att slippa bråka i fortsättningen. Gos, kel och små mutor och framförallt att du är lugn och glad gör det lättare för henne att acceptera ditt nya intresse för att pilla med hennes tassar. Lycka till! 😊
Gå till en som klipper klor. De är vana och här i Kalmar finns ett ställe där de tar 50 kr för en klippning, kanske kan vara värt att slippa brottas med din katt. Själv klipper jag en klo (eller fler om det funkar) då och då när Lussekatt sover, Ibland vaknar han till och brukar bara titta och då säger han "Så det är dags nu igen?" 🤫
"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh
Mina katter som jag haft har jag alltid börjat väldigt tidigt och tagit en klo i taget och så småningom ökat och det har fungerat bra utom med en av katterna.
Han var totalt hopplös i hela sitt liv med detta. Jag gjorde så att jag tog en eller två klor när han sov eller vilade och försökte komma ihåg vilka så efter ett par dagar var alla klippta.
Att hålla fast honom hade med all säkerhet gjort att det blivit dramatiskt varje gång och det orkar man ju knappast.
/Maria
Tack alla! Vilka jätte bra tips :D
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se