Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 704 ggr
Saffran0Spice
0

VoH - erfarenheter?

Skulle vilja höra om erfarenheter gällande VoH till katt - var det svårt att vänja katten/katterna och vad tycker de om det efter övergång?
Hur mår dom av det, märkte ni stora skillnader i energinivå osv?
Märkte ni stor skillnad på era seniorer/ungkatter?

Överväger att testa detta då mina ratar BARF och den äldre katten är extremt kräsen och ratar det mesta rått överlag  =/

Sehvrin
0

Ger inte VoH på heltid, utan bara till kvällsmat, så har väl inte märkt jättestor skillnad i hull osv. Min ena katt som brukar rata blötmat och åtminstone tidigare tyckte rått kött var jätteäckligt tycker om färskmaten riktigt mycket. Den andra som kan tänka sig äta blötmat och utan problem tuggar i sig kycklingvingar har tyvärr blivit skeptisk till färskfodret och vägrar äta det (i alla fall så länge så att den andra katten hinner äta upp hennes mat också). Båda katterna är 6 år.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Bizi
0

Mina avskyr VoH, troligen för att det är så mycket kyckling i.

sedan råder det ju delade meningar om hur vida VoH är ett helfoder eller inte till katt då det innehåller mycket lite rött kött och inte är vitaminiserat.

Vi hade en övergångsperiod på ca 2-3 månader innan de åt rått och jag har hört andra som hållt på i ett år innan katten accepterat rå mat, så ge inte upp BARF.

Vi ger BARF (inte VoH pga av det jag skrev ovan) på heltid och katterna är mycket finare i skinnet (nakenkatten svårt att avgöra pälskvaliten då;) ) och de är mer energiska och håller hullet bra och den ena lite spinkiga har byggt muskler. Våra får mat 2 ggr om dagen, morgon och kväll och det funkar jättebra :)

Sehvrin
0

#2 VoH gjorde en analys nyligen som visade att fodret är ett helfoder.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Bizi
0

#3 Ja det vet jag, men de vill inte dela med sej av den vilket jag tycker är lite underligt! jag menar analysen bekräftar ju bara att de de säger (att det är ett helfoder) stämmer, det är ju inte företagshemlighet direkt.

Men de kanske har bytt ut förpackningen vid det här laget så det står på den?