Spyr och jamar
Hej!
Min katt har senaste två till tre veckorna bettet sig väldigt annorlunda: Hon spyr flera gånger i veckan och jamar på ett gnällande sätt innan hon spyr. Jag har läst att det kan vara magtarminflammation, men då verkar det som att katten ska spy flera gånger per dag, vilket inte är fallet.
Tacksam för alla svar!
Kan hon ha problem med hårbollar?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Inga hårbollar spys upp, utan endast torr- och blötfoder
Ring och kolla med veterinär.. Knappast bra om katten spyr så ofta, hon kan bli uttorkad! Lycka till
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Har du kanske bytt foder nyligen eller köpt någon i en annan smak som du tidigare inte haft? Prova att ge antingen bara blötfoder eller torrfoder ett tag och se om det slutar. Hon kan vara överkänslig mot något i fodret. När du ger blötfoder ge samma sort under några dagar innan du byter. Rekommenderar att du börjar med att bara ge blötfoder, många katter har oftare problem med torrfoder än blötmat.
Hur är hennes allmäntillstånd? Är hon som hon brukar, har något förändrats? Sover hon mer, håller sig undan eller annat som du märkt?
Att de jamar innan kan bero på att de tycker det är otäckt att kräkas.
Vad jag vet har vi haft samma foder hela tiden, vilket gör det hela skummare. Vi funderar på att testa att byta foder och se om det hjälper.
En liten "snuskig detalj" är att hennes spyor har en stark doft av just torrfodret, så vi bör nog testa att antingen byta det, eller åtminstone först sluta ge henne det ett tag och se om det hjälper.
Hon är precis lika konstig och knasbollig som vanligt 😃 och vad jag vet sover hon inte mer än vanligtvis, även om hon älskar att sova! Hon är även väldigt social och ska alltid vara med oss hemma, oavsett vad vi gör, och det gör hon fortfarande. Det enda är att hon brukar gå iväg när hon ska spy och hon gör det väldigt sällan i samma rum som vi befinner oss i. Gör hon det brukar det vara lite längre bort där vi inte ser henne.
Hur gammal är hon?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
De råd trådläsarna kan ge om dittan och dattan är väl tämligen meningslösa i det här fallet, då katten mått illa och kräkts i flera veckor! Ta den till en veterinär med det snaraste! Det är synd om katten.
#6 Hon blir tio i år
Då är hon så pass gammal att man kan fundera på om t ex hennes njurar börjar bli dåliga. Både njur- och leverproblem kan f ö göra så att katten mår illa. Jag tycker du bör beställa tid hos veterinären, det är inte helt normalt att en katt kräks flera gånger i veckan (ja, om den inte har ätit en massa gräs innan då förstås). Min veterinär brukar vilja kolla upp katter som kräkts flera gånger under en och samma vecka.
Har hon gått ner i vikt på senare tid? Det kan alltid vara bra att ringa och rådfråga veterinären med tanke på att hon är en inte allt för ung katt. Men om du inte märker någon större skillnad på henne så tycker jag du kan prova att ta bort torrfodret och se om hon slutar kräkas innan du bokar en tid.
#9 Personligen är jag tveksam till njurarna eftersom hon aldrig klagar eller visar någon slags smärta. Enda gången hon jamar sådär är när hon ska spy. Jag har även letat och hittat magtarminflammation, men även det är vi tveksamma till då vi känt på hennes mage och varken känt något eller sett henne reagera konstigt. Vi ska i alla fall ringa imorgon till veterinären och rådfråga över vad det kan vara, och förmodligen åka in med henne och kontrollera vad det kan vara. Även om vi inte tror att det kan vara något av det som nämnts kommer vi självklart kolla upp det!
#10 Ingen viktminskning vad vi har märkt, men vi ska förmodligen testa ta bort torrfodret ett tag och se om det blir bättre.
#11 Kattens njurar försämras successivt med stigande ålder. Jag kunde aldrig se på min njur- och leversjuka katt att han hade smärta (annat än sent på slutet då jag började kunna ana att det ev. var så).
Jättebra att hon inte gått ner i vikt. Det är alltid bra att rådfråga veterinär. Men börja med att ta bor torrfodret och se om hon slutar att kräkas.
Liten uppdatering: Hon har hittills inte spytt men vi ska förmodligen ta bort torrfodret för tillfället!
Kolla upp med veterinär. Min tioåring fick liknande problem och där var det njursten som gav illamående. Kan även hända vid magkatarr. Vet att det är obehagligt men hon bör verkligen kollas upp med tanke på åldern också.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Vi ringde veterinären idag och de gav lugnande besked. Det kunde vara vanligt att det här sker, och så länge det inte upprepar sig är det ingen fara.
Hon har inte heller spytt på flera dagar nu! 😃
Äldre katter ska man göra en sk seniorkoll på o ta prov på bla lever, njurar,sköldkörtel mm då det är vanligt att de får problem med. Om katten verkar fullt frisk så är det ändå bra o göra vid ca 10 år(tidigare vid problem förstås) så man kan medicinera el ge specialfoder o kissen kan hänga med i några år till :) Ang tex njurarna så menar man att då man väl märker det, är mkt av njurfunktionen redan förstörd.
Kan inte första vad eran vet menade med att det kunde vara vanligt .
En seriös vet hade rekommenderat som jag skrev ovan speciellt vid eran katts ålder.