Kattunge använder inte kattlådorna
Har två kattungar på 13 veckor som vi fick hem för en vecka sen. Ena kattungen har redan från första dan använt kattlådan medan den andra inte använt den en endaste gång. Vi har 3 kattlådor i vår lägenhet och alla är olika stora och har olika typer av strö som vi provat. Förra ägaren sa att hon använt Miss Cat och Ever Clean vilket vi också köpte och provade men kattungen vill inte ens sätta en tass i lådan. Istället gör hon sina behov på mattor, soffan, sängen. Vi har varit hos veterinären för att kolla så att inget är fel med hennes hälsa men det verkade inte heller va fallet och veterinären tipsade om Feliway som jag beställde häromdan och som troligtvis kommer hem nästa vecka. Hon är lite blygare av sig och mindre i storlek än sin syster så veterinären trodde att det kunde bero på att hon inte känner sig trygg. Någon som vet vad annars vi kan testa eller vad det kan bero på? Kan det vara så att hon föredrar grovkornig sand, vilket i stort sätt är den enda typen av strö vi inte testat?
Väldigt tacksam för alla sorters tips och råd!
Svårt att svara på vad det kan bero på och jag är ingen expert men jag kan ge några råd om vad jag skulle göra.
Jag tycker ni ska ha samma sand i alla lådorna så att katten vänjer sig med sanden. Sätt in katten i lådan ofta så att hon förstår att det är dit hon ska gå när hon ska kissa. Ang sand, så har jag grovkornig, och mina katter älskar den sanden. Men det är ju förstås en smaksak. Är det så att katten inte ens vill gå in och röra vid sanden, kan det ju vara just "sanden" det är fel på. Du kan ju även prova att ta bort locket på lådan om ni har en sån. Kanske ta in katten i badrummet när den an dra katten sitter och kissar så hon förstår att det är en toalett. Det var mina små tips, lycka till!!
vad har du för kattlådor? vissa kattungar kan vara känsliga för dem med tak och lucka…prova i så fall en öppen kattlåda:)
Tack för svar! Vi ska prova med ett grovkornigt sand. Tror att den förra ägaren hade grovkornigt Ever Clean medan vi köpte finkornigt, vi fick nämligen med oss en påse sand med kiss från henne som såg grovkornigt ut. Ska prova att ha samma sand i alla lådor också. Vi har försökt att bära henne till lådan varje gång vi ser att hon kissar utanför men hon hoppar snabbt ut och vill absolut inte stå på sanden. Vi har inga lock på någon utav lådorna och hon tittar faktiskt ofta på när den andra katten gör sina behov i lådan. Knasig liten tjej ;)
Vi har inga lock på lådorna och det är olika hög kant på alla. Olika mycket sand i dom också, både grunt med sand och ganska djupt och gräv-vänligt med sand.
Det verkar som det handlar om sanden. Hon vet nog igentligen att hon ska kissa där. Det är nog viktigt för henne att ha den sand eller liknande som hon är uppväxt och van med. Så prova det så tror jag att inom en väldigt snart framtid kommer hon att gå på lådan. Håller tummarna för henne!
Tack! Jag ska försöka få tag på tidigare ägaren för att exakt veta vilket sand hon använt sig av. Det kan ju absolut vara så att hon bara vill ha det hon är van och bekväm med :)
Jag skulle begränsa kattungens utrymme.
Ett rum och fler toalådor där inne.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Lite detektivarbete eftersom vi inte får tag på förra ägaren… någon som vet vad detta är för Kattsand? Den är väldigt vit och grovkornig, betongliknande med små små hål i…

Kan vara Mjau, Katty eller Klumpe (den på säck, inte kartong).