Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1041 ggr
khaleesi
0

Vänja vid blötmaten?

Som en del vet så hämtade vi hem en ny kissekatt för några dagar sen. Hon äter väldigt bra av torrfodret men vill inte ens smaka blötmaten vi ställer fram till henne. Hon har inte fått någon blötmat hos tidigare ägaren så hon har alltså aldrig ätit det förut. Hur ska vi vänja in henne på bästa sätt att äta av blötmaten. Vi har testat att smula både godis och torrfoder på det men hon nosar knappt ens på maten. Har testat både Mjau och mousse men inget har fallit fröken i smaken. Hon dricker ungefär 2dl vatten per dag, är det en ok mängd med tanke på att hon bara äter torrfoder? Wilda får en portion blötmat till frukost varje dag och tanken är att Tova ska få likadant om hon nu hade tyckt om det. ;)

[Mogg]
0

Jag gjorde så här. Mina katter får 2 måltider per dag. Jag minskade det de fick ungefär 35% (torrfodret) och sedan la till en sked blötmat efter varje måltid. Eventuellt kommer hon vara hungrig nog (men inte farligt hungrig) att våga smaka på det. Sedan kommer hon äta det. Det tar mycket tid och tålamod.

ElisabethB
0

Vänta så att hon bott hos dig i ca 2-4 veckor innan du gör någonting…

Tänk på att om hon är dräktig så behöver hon ha fri tillgång på mat!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Mogg]
0

Jaha! Missade att hon är dräktig. Ja definitivt fri tillgång till mat!

Edit: Läst genom TS igen men hon säger inte att katten är dräktig?

ElisabethB
0

Kanske hittar du någonting här http://katter.ifokus.se/discussions/546c46d38e0e743f930002be-vill-bara-ha-torrfoder?participating-2

Det slutade med att Gourmet och Sheba blev vägen tillbaka till blötmat. Nu äter han olika sorters blötmat med glädje igen!

Har du redan hunnit kastrera katten? I så fall var det bra gjort 🙂 Men börja räkna veckorna från när hon kom hem ifrån kastreringen då. Eller var det din andra katt du funderade på om hon var dräktig?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

khaleesi
0

#3 det står i en annan tråd, förra ägarna lät henne gå in och ut som hon ville och därför var vi oroliga för att hon skulle vara dräktig. Vi ska till veterinären 16 feb för att kolla upp det. :) #4 om lite mer än en vecka så ska våran katt som vi har haft sen tidigare, wilda kastreras och dom ska bara kolla Tovas mage för och se om dom hittr bebisar. Se får vi se hur det går därifrån, är hon inte dräktig så ska hon vaccineras, Chippas och kastreras hon också fast en annan dag. . :) Dom har redan fri tillgång på torrfoder. :)

ElisabethB
1

Bra! Ville bara dubbelkolla :)

Nu slår jag igen datorn för helgen, men ge de en extra klapp ifrån mig..

BIEE
0

Kan bara tala om att mina två älsklingar äntligen har börjat tycka om blötmat. Det har tagit mig fem år! 😃 Dom totalvägrade allt annat än torrfoder. Envisa varelser, men jag har låtit det ta tid. 

Har låtit det ta tid. Började med att erbjuda små räkbitar. Lite tonfisk så småningom. Sardiner, makrill mm. Sådant som har rejäl doft. Bara småbitar direkt från min hand.  Av någon anledning så gillades tidigt isterbandsskinn (jag steker isterbanden utan skinn, så det dom får är inte stekt). Till sist så dög såsen/gelen till blötmaten (oftast Mjau tetra). Hällde ofta på lite extra vatten och mosade lite extra, allt i sakta takt. Tycker att det funkar också för att då vet jag att dom får i sig lite extra vätska. 

Idag äter dom flera olika blötmatssorter förutom Mjau, som Sheeba mm. Det slinker ner före torrfodret. Dom får äggula lite då och då samt en smakbit leverpastej, och allt gillas numer.  Mina envisingar har hela tiden haft fri tillgång till  torrfoder och har så även nu. 

Det gäller att vara envis tillbaka och låta det ta tid. 🙂

Lycka till och klia kissen från oss! ❤️