Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 6671 ggr
MissHoppetossa
0

Underviktig katt-Hur få den att gå upp i vikt?

Har nyligen fått hem en liten, med betoning på liten, katt. Hon skulle behöva lägga på sig. När jag läser här hittar jag mest tips om att få katten att inte gå upp i vikt.

Än så länge äter hon bara fodret hon fick med sig. Ska byta till något bättre, men vill inte ha för brottom. (Allt utom fodret är ju nytt just nu.) Är det samma med katter som beöver gå upp i vikt som med de som behöver gå ner, att hitta ett foder med så mycket kött o lite kolhydrater som möjligt? Och finns det andra tips som kan vara bra?

Fridaaaa
1

Mjau och bozitas blötmat är kanon. 🙂 (fiskfria)

Fick hem en mager katt i augusti 2014. Hon fick just det samt applaws kattungefoder (torrfoder) en period, ökade bra 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
0

Ett tillskott av färsk strömming till den vanliga dieten förvandlar magerskrällen till köttbullar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IceJossan
3

#3 Fast färsk fisk hämmar upptaget av en viss B-vitamin så det är inte helt bra det heller. Men ja, fett är det iaf. Kokt fisk tror jag inte är lika illa på den fronten.

Uppkatten
0

Hur gammal är katten och av vilken anledning är hon mager?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sindri
0

Många katter är allergiska mot fisk, de är ökendjur från början, så det skall man vara försiktig med.
Och katter skall inte ha kokt mat. Läste någonstans här på sajten (kanske barf iFokus?) att den mest optimala födan för en katt är en mus. I den finns allt katten behöver, i lagom proportioner. Efter det kan man bygga en bra kost till en katt.

På http://barf.ifokus.se/articles finns  otroligt ambitiösa medlemmar som kan jättemycket om näringslära för husdjur.

Fridaaaa
1

#5 Kokt fisk (vit fisk) kan man dock ge om katten är dålig i magen en kort period 🙂

VildaVittra
0

#4 Om man ger den enbart fisk så är det ett problem ja, men inte om man ger den som en del av en varierad kost.

#5 Och för katter är lamm lika allergent som fisk, visste du det? 

Ja, vi på barf i fokus är väldigt ambitiösa och rekommenderar just färsk fisk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IceJossan
2

Nöt och kyckling är också högallergent ;)

#4 Nja, jag är tveksam till att det är okej ändå då, eftersom färsk fisk innehåller något som hämmar upptaget av en B-vitamin, vilket kan göra skada för katten. Visst, nån gång eller så, men om det ges titt som tätt så hämmas upptaget av den vitaminen varje gång då.

Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
2

Läste på nätet att rå fisk hindrar kattens kropp från att ta upp tiamin. Långvarig utfodring med rå fisk kan därför ge tiaminbrist, vilket kan ge en rad symptom såsom anorexi, kräkningar, kramper, koma och andra otrevliga saker.

Men frågan är väl fortfarande: hur gammal är katten och varför är den smal.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MissHoppetossa
0

Barf är inget alternativ här. (Av anledniongar som jag inte tänker gå in på.)

Det är en omplacerad katt som inte haft det jättebra där hon var. Hon har nyss kommit och det har inte hunnits med vetrinär och så än,  som dom som omplacerat brukar göra innan omplaceringen. (Finns anledningar till det med.) Så jag kan inte säga säkert att det inte finns nåt underliggande, men min teori just nu är att hon ätit för lite och fel. Så just nu utgår jag från det.  Hon verkar må bra förutom det där att hon känns aldelses för tanig när man tar på henne.

Katten är ca 2 år. (Sägs det iaf, hon har lite dunkel bakgrund så säker kan vi inte vara.) Vi jobbar i första hand på trygghet just nu. Men fodret ska hur som bytas så småningom. Och då är det ju bättre att hitta nåt som fungera i längden än att måsta byta fler gånger än nödvändigt :)

Tänker jag rätt om mycket kött o lite kolhydrater är rätt även till underviktig katt (lika som till överviktiga)?

Fridaaaa
1

#9 Nej det stämmer inte. En myt att fisk tillhör kattkost. 
Torrfoder går bra om katten dricker mycket eller äter mycket blötmat, då gör det ingen skada om det är bra torrfoder.

MissHoppetossa
0

#1 Kattungefodret, var det en kattunge, eller funkar det med för att göda en äldre katt som behöver lägga på sig?

Fridaaaa
0

#13 Nej var vuxen katt på runt 1½-2 år. När det kommer till blötmat är det ingen skillnad, jag ger vanlig blötmat till kattungar dvs inte kattungefoder. Torrfodret för kattunge gav jag främst för att det var små kulor och hon tuggar det bäst (plattnosad) Men märkte att hon ökade även bättre av just den än den för vuxna (som jag har till mina andra katter). Nu får hon inte det längre var bara i början 🙂

ElisabethB
0

Mina får ibland lite laktosfri grädde då och då som godis. Kanske skulle kunna hjälpa din lite, när h*n gjort sig hemmastadd.. Det är  så fall viktigt att det är laktosfri, eftersom kattens matsmältningssystem inte mår bra av för mycket laktos.

Är inte säker, men IceJossan - kan man rekommendera det?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

MissHoppetossa
2

För tillfället äter katten ett sånt där torrfoder från mataffären :P Det hon hade med sig från där hon kommer från. Ville inte byta det första jag gjorde när hon kom. Är ju liksom nytt precis allt annat än maten för tillfället. Tänker att det är viktigare att hon får börja känna sig tyrgg än att hon inte skulle äta den maten nån extra vecka. Hon verkar ju som sagt må bra förutom den där tanigheten.

Uppkatten
2

Se till att vänta med att byta foder tills dess att katten har landat ordentligt i sitt nya hem. Först när katten är trygg och hemtam kan man försiktigt börja sätta över den på ett nytt foder.  Det ska ske långsamt. Det vore också bra med en veterinärkoll för att utesluta bakomliggande sjukdom. Katter som har farit illa kan ju dessvärre ha tagit skada på olika sätt, och då kan man behöva anpassa utfodringen efter det.

[HundochKatt]
1

#12 Vad är det som inte stämmer? Jag skrev att fisk är MINST naturligt för en katt att äta ….

ElisabethB
3

Säger som #17, även om fodret kanske inte är det bästa så vänta med att byta. Jag gav mina Lidl's foder under den första månaden, just av anledningen att det är inte bra att byta foder för tidigt. Det är nog med omställningar och stress ändå för en katt med en flytt..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

VildaVittra
2

#9 Du har haft din chans att diskutera avstängningen med sajtvärden på en helt annan sajt än denna. Du misskötte den genom att spamma denne och nu surar du. Kommer kopiera ditt inlägg och vidarebefordra detta till sajtvärden för att hålla denne uppdaterad om ditt beteende. 

Vidare diskussion om detta är inte välkommet på andra forum, det är som sagt något du får ta med sajtvärden privat.

MissHoppetossa
2

Tänker inte ha för brottom med att byta foder. :) Vetrinärkoll kommer det bli. Men då hon verkar må bra har varken jag eller omplaceringsansvarig jättebrottom med det. (Dom som omplacerat som ska ordna med det).

[HundochKatt]
2

#20 Jag spamma inte! Jag är öppen och ärlig och vidarebefodra det du skrev TILL MIG och mina svar till dig. Sedan undrade du varför jag fortsatte att skriva till dig!? Jamen jisses alltså, det var ju du som skrev till mig och jag svarade! Och nu är detta OT liksom ditt inlägg här som inte har med tråden alls att göra. Vilket min faktiskt hade!

VildaVittra
2

#22 Personangrepp hör alltså till ämnet? Samma beteende som vanligt och som ledde till din avstängning ser jag. Jag återupprepar: Vidare diskussion om detta är inte välkommet på andra forum, det är som sagt något du får ta med sajtvärden privat. 

Försök att respektera det.

[HundochKatt]
1

#23 Jag tycker att du ska ta och städa utanför din egen dörr. Klart slut!

VildaVittra
0

#24 Suck! 😕

ElisabethB
2

#24 och #25 Kan ni inte bara lämna det som hör hemma i pm istället? Vad som försiggår på andra sajter är precis som VildaVittra skrivit något som hör hemma hos resp sajt och kommer man inte in där är det sajtens moderatorer det ska tas med och inte öppet på andra sajter.

vallhund
1

#9 Skärp dig o sluta snacka skit om BARF iFokus o dess Medarbetare o medlemmar.
Vår förra Sajtvärd BARFmycat är tyvärr inte aktiv på sajten längre, hon har stor erfarenhet o kunskap om BARF o katter (till skillnad mot mig) o andra sidan finns där flera medisar o medlemmar med kunskap o kompetens i ämnet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fridaaaa
1

#18 Så som du skrev så kunde det tolkas som att fisk var minst lika naturlig som annat till katten. Så var din formulering som var konstig i så fall.

[HundochKatt]
1

#27 Som jag skrev klart slut! Men ni fortsätter!?  Och ni klagar på personangrepp, men vad sjutton sysslar ni med då? Jag säger vad jag tycker om Barf i fokus hur mycket jag vill och dess Medarbetare eftersom det bedrivs på ett diktatoriskt sätt enligt mig. Man får inte ha andra åsikter än de som sköter det och det är inte konstigt att det är så dött där som det är! Och nu tänker inte jag uppta tråden med något dylikt något mer så jag säger Klart slut!

[HundochKatt]
2

#28 Aha, en tolkningsfråga då 🙂. Jag menade ju som jag skrev att fisk är minst naturligt för en katt att äta och framförallt så skrev jag att råda folk att utfodra med det är hur dumt som helst med tanken på allergen, tiaminas och dessutom alla gifter som finns där man fiskar merparten av strömmingen.

Fridaaaa
0

#30 Dock skrev du inte det på det sätten men sak samma😉

[HundochKatt]
1

# 31 Jaja, inlägget är bortplockat så jag kan inte kolla vad det var jag skrev exakt men spelar roll. Huvudsaken är väl att vi klargjort vad jag menade…

MissHoppetossa
3

Det är rätt tråkigt att som ny komma in och skriva inlägg och få en massa komentarer som inte har ett dugg med det man frågar om… (Är man lite mer forumovan än mig är nog risken stor att man skiter i att gå in mer på forumet.)

Men nu till fler frågor om min katt. Skulle köpa mer av det fodret som hon nu får, så jag kan ta det lugnt med att byta :) Men råkade bli en annan smak av samma märke. Har det nån betydelse? Kan jag ge det fram tills det är dags att byta, eller blir det också som ett foderbyte?

Scorpio97
1

#33 Man kan byta smak utan problem (: Det är inte som att byta foder/märke.

//Jessie

ElisabethB
1

Som regel har inte smaken någon större betydelse.

MissHoppetossa
2

Tack. Då kör vi på med den jag fick med mig från affären :)

Misstänker dessutom att den kanske tom kan vara mer populär. Svägerskan hade häromdan med sig kattgodis som deras katter ratat. Av bara att titta på förpackningarna gissar jag att de har liknande smakinehåll. (Sen är det ju inte säkert det stämmer för det men.) Dom godisarna är det enda jag kunnat "muta" henne med. Godiset som jag först försökte med verkar hon inte gilla.

Dom är verkligen personligheter dom små liven :)

ElisabethB
1

Ja, härliga små liv. Jag brukar kalla mina för hus-skatter 🙂