Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2410 ggr
[SofiaSSS]
0

Behöver er hjälp (överviktig katt)

Hej
Jag har en katt på 12 år som är snäppet överviktig och det har nu gått så långt att hon har svårt att hålla sig själv ren där bak då hon inte riktigt når. Jag får tvätta henne i princip varje dag. Jag har två frågor jag behöver eran hjälp med

1. Hur ska jag få henne att gå ner i vikt? Vilket typ av foder bör hon äta? Torrfoder/blötmat? Hur många gånger/dag bör hon äta? Just nu har hon fri tillgång på torrfoder och har redan nu tagit bort den fria tillgången och läste någonstans att katter endast behöver utfodras 3 gånger/dag? VAD i foderpaketen bör man undvika? Är det kolhydraterna som gör dom överviktiga? Hur mycket kolhydrater ska en katt som max få i sig?  Hon är innekatt och inte speciellt aktiv av sig. Försöker leka med henne utan vidare resultat, hon är den typen som gärna ligger och slöar på soffan och någon gång då & då kan hon få energiryck och rusa runt lägenheten men det är nog den enda motionen hon ger sig själv. Något mer tips? Bolla gärna med mig.

2. Under tiden, medans hon bantas, får jag fortsätta att hålla henne ren där bak men frågan är hur jag får henne det för jag lyckas inte få bort precis allt. Jag jobbar och är inte hemma så jag kan stå redo att tvätta varje gång hon stiger ut från toan så ibland torkas det lite och blir svårare att tvätta. Jag tvättar endast med vatten vågar mig inte på tvålar osv har funderat på om det kanske finns tvålar för katter eller liknande? Har ni några tips?

Tacksam för all hjälp jag kan få :-(
/ Sofia

VildaVittra
2

Jag skulle rekommendera dig att barfa katten under viktnedgången, den är helt kolhydratsfri och mättar katten mer psykiskt, då hela stycken tar längre tid att äta. Bra nybörjarbarf är kycklingvingar, de är hyfsat lätttugade så hon lär sig vad tänderna är till för. Jag har även märkt att lunga mättar väldigt bra. 

Det finns massor med matsedlar osv för kattbarf inne på barf i fokus. Fastnar det i pälsen därbak så kan du trimma ner den, den växer ut igen sedan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Katthemsmatten
1

Generellt är blötmaten bättre än torrfoder, men alla katter gillar inte det ena eller det andra. Se till att hennes foder har så hög proteinhalt som möjligt. Det är kolhydraterna som gör att hon lägger på sig vikt. Och är hon inte så rörlig, försök att hitta på sätt att få henne att röra sig mer. T ex ge henne inte all mat på ett och samma ställe, utan bara en liten del. Sprid matskålarna, då tvingas hon att röra på sig för att kunna äta sig mätt.

Dessvärre har jag inget annat tips när det handlar om att rengöra henne där bak än att använda vatten och en frottélapp. Undvik tvål. Det torkar ut pälsen och är inte ämnat för daglig rengöring.

Hoppas du kan få fler tips här inne.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Sindri
1

Att helt plötsligt börja barfa en katt som är tolv år är nog väldigt svårt. Jag vet yngre katter som är uppfödda på torrfoder som inte alls fattar vad rått kött är till för.

Det du skall göra till en början är att hitta ett torrfoder som inte innehåller kolhydrater. Du kan säkert få tips på det här inne, jag har inte egen katt så jag är inte så uppdaterad.

Det finns också blötfoder som har lågt kolhydratinnehåll. En liten tetra kostar inte så mycket - det kan du prova med.
Sedan kan du prova t ex nångång när du har köttfärs hemma att se om katten är intresserad över huvudtaget. Eller skär bort en liten bit från en rå köttbit eller kycklingdel.
Ge inte upp om hon inte är intresserad första gången, det kan ta lång tid.

Andra bra saker att ge katter är inälvor, t ex grishjärtan innehåller mycket som är bra för katter.

Det värsta med katter som får torrfoder fullt med kolhydrater är att de kan få diabetes, och då blir det riktigt jobbigt.

Som sagt, kolla runt här på sajten, det finns ju en rubrik som heter Hälsa, Beteende, Kosthållning.
Lycka till med din katt!

mabrigawilly
2

Mitt tips är att testa flera olika sorters leksaker, "laserpekare" brukar vara en stor favorit. Lägg även fram leksaker som hon kan leka själv med när du inte är hemma( OBS! Inget med snören eller små saker som går att tugga i sig) Raka/klipp henne runt baken så blir det lättare att hålla rent. Jag skulle satsa på ett milt barn- eller katt-schampoo. Vad som gör katten fet kan jag inte säga, men kan tänka mig att det är spannmål/socker ="skit" som har en stor roll i det hela.(detta är bara en gissning.) Jag rekommenderar Mjau's blötmat på burk. Tror även att Sheba har utan spannmål/socker i viss av sin blötmat. Lycka till!

Uppkatten
4

Sätt långsamt över henne på blötfoder, t ex Mjau blötfoder eller Bozitas. Det är viktigt att övergången till ett nytt foder sker långsamt så hon inte blir dålig i magen. Det viktiga är inte hur ofta katten får mat utan hur mycket mat katten får. D v s läs på förpackningen hur mkt mat du bör ge henne. Själv tror jag mer på att ge katten små portioner 3-4 ggr/dag än att ge större portioner mer sällan.  Men den sammanlagda mängden mat får inte bli större för att man ger oftare!

Katter ska bantas långsamt annars kan deras lever fara illa. Det är därför viktigt att se till att katten verkligen äter det nya fodret, och att katten inte sätts på allt för hård "svält". Diskutera gärna med veterinär hur stor viktnedgången bör vara per månad, och väg sedan din katt regelbundet så du håller "rätt" tempo på viktminskningen. Veterinären kommer förmodligen att rekommendera ett "viktminskningsfoder" (torrfoder), min och många andras erfarenheter är dock att det fungerar bättre att banta katter på blötfoder (kolhydrat-fri kost) såsom t ex Mjaus blötmat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Omorika
0

Jag rekommendera också blötmat eller barf. Barf är dock lite krångligare så börja med att fasa över sakta till ett blötfoder som #5 skrev. Undertiden du fasar över kan du servera torrfodret matlabyrinter. Typ avklippta toarullar limmade på en kartong bit, eller i små glas, äggförpackningar, aktiveringsleksaker mm. Då kan hon inte äta lika fort och ofta leder det till att hon inte äter lika mycket.

Sen när du fått in blötfodret kan du förmodligen ha fri tillgång på det utan att hon blir tjockis men det är som sagt viktigt att hon inte går ner för snabbt eftersom de kan skada levern. Det finns flera bra tråda på forumet där man använt blötfoders diet. Till exempel http://katter.ifokus.se/discussions/541181608e0e742f8800067d-tips-vid-bantning-av-katt

Annars går det bar att söka på bantning i sökfältet.

Lycka till och hoppas hon snart kan tvätta sig själv.

Katthemsmatten
0

Om du testat alla goda råd du fått ovan och den gamla damen vägrar äta blötmat, testa då Hill's Metabolism som är bättre än deras r/d eftersom det innehåller mycket mer protein.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Fridaaaa
0

TS är inte kvar längre

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.