Hjälpa katter att acceptera varandra
Hejsan! Igår hämtade jag hem en underbar liten kattkille på 12 veckor. Han är väldigt social, nyfiken och modig, modig. Han jamade inget när han kom hit, gick bara omkring och inspekterade i godan ro. Ingen som helst oro, bara nyfiken och busig! Så på den fronten är allt bra.
Problemet är att missen vi hade innan totalhatar kattungen. :c Hon är en kastrerad hona på 5,5 månad, och var innan exakt likadan som kattungen i sättet. Sen han kom hem har hon varit väldigt arg och sur, vill oftast inte vara i samma rum som kattungen - och absolut inte nära honom. Hon morrar och fräser så fort han är för nära. Kattungen verkar dock inte bry sig det minsta om henne, han är väldigt nyfiken men håller sig för det mesta på ett avstånd från henne och hennes fräsande.
Det har som sagt bara gått en dag sedan de först träffades, och det tar sin lilla tid för dem att bli vana med varandra, det förstår jag. Men finns det nått jag kan göra för att underlätta det för katterna? Tror ni att Feliway eller liknande skulle kunna fungera? Nått annat jag borde tänka på?
melancholy were the sounds on a winter's night.
Min kastrerade hankatt (han var runt 2 år då) verkligen hatade den nya kattungen i typ 3 månader. Han var jättearg på mig med för den delen…han gömde sig under möbler och fräste så fort han såg henne, och han fräste även åt mig och bet/rev mig vid något tillfälle. Var nära att ge upp…men så plötsligt, verkligen från en dag till en annan, accepterade han henne. Eller inte bara det, de blev sjukt tighta bästisar och var med varandra jämt, jämt :)
Tror du kan ta det lugnt och bara låta dem ta det i sin takt. Normalt brukar det ju gå hyffsat snabbt…och inte 3 månader! Men ge dem lite tid att lösa det som katter brukar göra, och blir det inte någon förbättring efter några veckor kanske du kan fundera på att testa typ Feliway. Det har ju bara gått en dag, och hon är ju också fortf. bara kattunge vilket borde underlätta det hela. Lycka till! :)
#1 Tack för snabbt svar! Och verkligen skönt att höra att de kan acceptera varandra trots att det för stunden.🙂
Tycker det är lite jobbigt att se min älskade lilla misse tycka så illa om kattungen, men ska verkligen hålla hoppet uppe!
Jag tycker du ska använda Feliway,främst för kattungen som nu är i ett helt nytt hem. Jag rekommenderar att du håller dem i åtskilda rum, så dom kan få vänja sig vid varandras lukter innan dem behöver mötas. Lycka till!
Att hålla katterna i skilda rum, mixtra med Feliway etc. är väl inte nödvändigt, det har bara gått en dag! Låt katterna vänja sig i sin egen takt, alltför mycket ingrepp av människan skapar bara oro och osäkerhet hos katterna. Vår honkatt fräste och morrade ett par dar, vilket inte bekymrade den lilla hanen nämnvärt. Sedan var det slutfräst, och dom kunde t o m slicka varandra. Fortfarande visar honan vem som är herre i huset ibland, när den lilla (som bara är ett halvår yngre) busar alltför mycket, men i stort sett så trivs dom jättebra ihop.
#3 Pojkvännen är iväg och köper Feliway idag, så får vi testa det och se vad som händer. Det där med egna rum fixar de ganska bra själva, de håller avstånd för det mesta och det verkar som den äldre är lite mer accepterande idag. Tack så mycket! 🙂
#4 Tycker det är så svårt att veta hur man ska göra ibland, speciellt när den äldre blir så väldans sur ibland… Jobbigt att se hur en innan så gosig katt blivit en sån suring. Men ska absolut hålla i åtanke att inte mixtra för mycket, försöker så gott det går att låta dem lösa det helt själva. Tack så mycket för tipsen. 🙂

Men herregud! Är väl klart att honan blir sur när det kommer en ny katt in på hennes revir! Och mixtra inte med feliway nu. Låt dom lära känna varann.
#6 Som jag skrivit förstår jag mycket väl varför hon är sur och att det kommer ta tid för dem att lära känna varandra. Vad jag frågade efter var ifall det fanns något jag kunde göra eller tänka på för att underlätta processen för dem. Tack för ditt svar.

#7 bara att vänta ur dem.
#8 Jo det börjar redan bli lite bättre, så det är skönt på så vis. 🙂
#9 vad skönt! Det kommer säkert gå jätte bra:)
#10 Tack för stödet! 😃