Katter iFokus

Katter

Etiketter: tillbehörutrustning
Läst 1497 ggr
anvandarnamet
1

Peewee/träpellets, hur skolar jag in rätt?

Sen några dagar tillbaka så har jag skaffat en Peeweelåda med träpellets och försöker skola in min katt att använda det.

La en näve pellets i hennes Kattsand varje dag då hon inte accepterade endast träpellets, för att vänja henne. Redan första näven så var hon väldigt tveksam, höll sig gärna och toabesöken blev mindre frekventa. Andra näven ännu mer tveksam. Efter några dagar så totalvägrade hon att utföra sina behov. Dock lekte hon gärna i lådan så hon verkar inte rädd för pelletsen på något sätt.

Hon höll sig 24h för att kissa. Kisset kom på golvet. 48h utan avföring så blev jag orolig och plockade bort pelletsen, men hon vägrade fortfarande kissa eller bajsa i lådan. Dag tre gick hon på lådan tillslut.

Jag vill gärna lyckas skola in henne, utan att hon stressas och håller sig. Hur ska jag göra?

ElisabethB
4

Pee-Wee är en vanlig orsak till felkissande katter, så mitt tips till dig är att fortsätta med den kattsanden hon tycker är bra. Helt enkelt för att undvika framtida problem.

Är orsaken till att du vill använda pee-wee miljön, så leta efter en klumpbildande ekologisk Kattsand istället.

Jag förstår att det här inte var svaret du hade hoppats på, men lyssna på det som din katt försöker säga till dig.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

anvandarnamet
1

Jag har verkligen letat efter klumpbildande sand som inte är bentonit, men är det inte dammigare än bentonit så är lukten outhärdig osv enligt andra. Läst runt en del. Men funkar inte peewee så blir det nästa steg.

Verken jag eller katten klarar av dammet. Katten nyser och nyser varje gång hon går på lådan och en stund efter.

Går det att vänja en katt med pellets utan så mycket stress (för katten) så vill jag verkligen ge det ett försök.

ChristineL
2

Vi gjorde så att vi lade bajs från sandlådan i pelletslådan varje gång vi plockade rent, det tog ett tag men dom fattade till slut. Vi har fortfarande en av varje och dom går mest på sanden men någon använder pee-wee iaf. Vi har dock för använda ett tjockare lager pellets i för katten skrapar bort och kissar rakt på gallret annars :P

[HundochKatt]
1

Jag håller på att vänja in min kattunge på Peewee och har två lådor. En Peewee låda och så en med Kattsand som han var van vid hos uppfödaren. Jag lägger några pellets åt gången i kattsandslådan, men har fortfarande mest Kattsand och bara lite pellets i. Tänkt att jag lyckas kanske bäst om jag skyndar långsamt. Han har faktiskt en gång varit i Peeweelådan och kissat så det kan finnas hopp där. Jag kommer att fortsätta så här att jag lägger i bara mer och mer pellets i sandlådan och när det börjar närma sig ett byte/borttagning av sandlåda, så kommer jag att hälla lite Kattsand i Peweelådan och ha mer pellets i sandlådan än Kattsand. Så det blir nästan lika mycket i båda. Ja, jag skyndar långsamt helt enkelt. Anledning till att jag vill byta till Pewee är just för det där hemska dammandet, som jag vill slippa, så jag hoppas att det ska fungera i slutändan.

ElisabethB
1

#2 Jord kanske skulle vara något för dig att testa då? Ifall det inte fungerar med pee-wee och om du bor så att du an slänga det någonstans..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉