Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1136 ggr
[erika.tornlycke]
0

Kan katt smitta hundar?!

Hej!

Behöver hjälp här. Jag och min sambo har under flera dagar nu stött på en (vad vi kan döma) ungkatt som verkar pigg om än för smal. Den är framåt och vi har hälsat på den. Inget chip och ingen tatuering i örat. Eftersom den är smal och har hållt sig här nu i flera dagar så har vi börjat fundera på att ta in den i värmen (och självklart göra vad vi kan för att hitta ägarna och alt sånt som man ska göra). Men jag har två hundar, dem har alla sina vaccinationer. Men vet ju inte hur det är med katten - vet ju inte om den bär på något eller så. Så min fråga är hur det hade varit att ta in katten (samtidigt som vi försöker hitta ägarna och sånt som man ska) för våra hundar? Vill ju inte att dem ska bli sjuka. Kanske är en väldigt dum fråga men jag vill vara på den säkra sidan, vill ju inte att mina vovvar ska bli sjuka…

LinaLj
2

Det är väldigt få sjukdomar som går över artgränserna.  Oftast är det ohyra så som skabb, även ringorm kan smitta, men det brukar vara synbart om katten lider av dessa.

Lite nyfiken, hur vet ni att den inte är cipad?

[erika.tornlycke]
0

Vet och vet, men vi har gosat med den lite utomhus och "letat" igenom den efter chip, men kunde inte känna något

[erika.tornlycke]
0

Men tack för infon om sjukdomar! Är osäker på om vi bör ta in den eller inte…vill ju inte "sno" någons katt, men som sagt så tycker vi den ser för smal ut, inte extremt dock…

LinaLj
3

#2 Det är inte ofta man känner ett chip, det kan ju vandra en hel del. På min förra katt satt det tex halvvägs mellan skuldran o bogen. Bäst är att låta veterinär eller polis läsa av.

#3 Katter kan se smala ut, speciellt i tonnåren. Sätt på den ett halsband där ni skriver ert tel nr eller sätt upp lappar i den lokala affären. Ger det inget napp så kolla på blocket om bortsprungna katter och ring till polisen o hör om någon rapporterat den försvunnen.

kattöga
4

#2 Ett litet microchip kan vara väldigt svår att känna. Jag har två katter som är chippade, men jag kan inte känna chippen alls hur jag än försöker….. Dessutom "vandrar" dom iväg en liten bit ibland. Veterinärer, katthem och polisen har chipläsare, så en koll hos veterinären tycker jag borde vara det bästa, då denne kan se hur katten mår också.

När det gäller smittorisken har jag ingen direkt kunskap, men tror som någon också skrivit här, att risken för smitta mellan de olika arterna inte är särskilt stor.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[erika.tornlycke]
0

Tack för tipsen! Ska sätta på ett halsband nästa gång vi stöter på den, hör vi inte från någon ägare så tar vi det vidare efter det!