Vad för mat?
Min hankatt,12 år, har blivit väldigt tunn. Ena stunden är han som en sprallig liten kattunge som brottas med vår andra hane. Där i mellan är han trött och seg, men alltid glad och kelig. Han äter nt så mkt. Som torrfoder äter han URINARY veterinär torrfoder och har en vattenfontän. Vilken mat ska man ge för att han ska öka i vikt och bli "piggare". Vill också påpeka att det har varit reperation i lägenheten och katterna har varit stressade. Men vi använder nu FELIWAY. Han är innekatt, blandras mellan norskskogskatt och bondkatt.
Leta efter ett foder som innehåller så mycket kött som möjligt = så nära kattens naturliga diet som möjligt.
Det finns foder på internet som håller hög kvalité som t.ex. Applaws, Orijen, Taste of the wild, ziwi peak.
Fast egentligen är det bästa blötmat, men jag förstår att det säkert finns skäl om du använder torrfoder.
Själv köper jag Applaws på www.petsonline.se och har alltid varit nöjd. Har inte hittat billigare pris hos någon annan butik.
Hoppas mina små tips är till någon hjälp!
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Börja med att kolla upp hos veterinären så att katten är frisk (gör en s k seniorkontroll). Många sjukdomar hos äldre katter kan göra att katten tappar i vikt. Därför bör man kolla katten med avseende på t ex njurar, lever, sköldkörtel och diabetes. Man bör också kolla kattens mun/tandstatus.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ja katterna äter blötmat också men Findus är väldigt kräsen av sig. Vi ger dom mat som typ Whiskas och Gourmet Gold. Under en viss period i sommras/höstas kräkte han när han åt maten. Så vi köpte lättsmält mat för seniorkatter på grizzly. Men sen började han äta den vanliga blötmaten igen. Anledningen till att dom äter urinary är för att honkatten måste äta det för hon får lätt kristaller. Men hankatterna får det också så att dom inte får kristaller.