Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 598 ggr
Saffran0Spice
0

''Senior-fliken'' hos katt?

Jag har märkt att många äldre katter ofta får en hängande hudflik på magen med tiden. Är det samma sak som att vi människor får slappare skinn med åldern eller beror det på andra orsaker?

Vet att många katter kan få det också om de varit överviktiga och gått ner, men huden inte följt med - har det ett samband med ålder då vissa katter magrar ju äldre de blir?🤔

LinaLj
0

Jag tror det är tigermagen du pratar om. Många katter får den där lilla påsen under magen (som man inte kan låta bli att gosa lite med). De behöver inte vara seniorer eller fd tjockisar. Sultan här hemma har en o han är 4 år och strömlinjeformad. Vet inte riktigt varför den uppkommer.

Saffran0Spice
0

#1 Ok, visste inte att den ''bara kunde komma'' på katter utöver gamlingar och ex-tjockisar ^^
(Eller hur, man måste ju gosa med den❤️^^)

kattöga
2

Jag har läst att det är en "kvarleva" från tiden som ökendjur. Att det är en fettdepå, på samma sätt som kameler och dromedarer har sina fettdepåer (pucklar) på ryggen. Att lagra fett/vätska i.

Vår hankatt har denna tigermage, honkatten har det inte. Ingen av dom har varit tjock, tvärtom, dom har varit smala och smäckra utekatter hela tiden. 

Jag tycker också det kan se lite sött ut. 🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Gosis12
3

Jag bara älskar denna tigermage. 

Mina som har det älskar att bli masserade på tigermagen.  De lägger sej framför mina fötter med tigermagen upp och säger "mamma, massera min tigermage"

Jag vet inte varför den är så speciell men gosig är den🐱

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.