Mer säker ute?
Nu har andra kattungen börjat få gå ut (av 3 alla olika åldrar) men han har lite problem med detta, han kom ut en gång av misstag då innan han var kastrerad och då kom han rätt långt, fastade dock bakom ett staket så vi fick tag på honom, och staketet var ju knappt en meter och man kunde allt gå under, så lite lustigt var det xd Men det tänkte vi inte så mycket på, det var ju första gången ute!
Nu när han blivit kastrerat har han börjat få komma ut under dagarna, men vi har ett litet problem…Så fort man stänger dörren bakom honom så börar han jama efter hjälp, han har fått vara ute i sele förut och även då varit rätt nervös, vi kan ju inte heller lämna dörren öppen då vi har en liten tjej som gärna vill följa med "storebror" ut. Så hur kan vi få honom mer okej med att vara ute, han har ju extremt mycket energi och hade varit bra om han, precis som hans 3 äldre "syskon" fick komma ut och ta slut på den, men han vågar ju värkligen inte… Han har som mest, när hans "storasyster" kommit med ut (brukar släppa ut dem samtidigt) kommit så längt som baksidan/gaveln på vårat hus, men så fort dörren kom upp kom han i torpedofart inrusandes.
Tänker om ni har några ider hur man får honom mer säker i att vara ute?

Var ute tillsammans med honom tills han vågar gå mer själv! Utforska den närmsta omgivningen tillsammans med honom och sitt sen still och var tråkig så kanske han börjar vara lite nyfiken själv också. Det kan ta tid! Men det är väldigt bra att han inte vågar gå så långt, det är värre med strövarkatterna som drar iväg kilometrar :(
Katter ska inte börja gå ut på egen hand förrän de är åtminstone ett år gamla. Att börja släppa ut dem så här års är högst olämpligt eftersom deras kroppar inte alls är anpassade efter det klimat som är ute så här års. De har t ex alldeles för tunn päls. Kommer katten på villovägar är det mkt stor risk att katten t ex förfryser öron, trampdynor, tår o s v just för att en katt som levt inne inte alls är rustad för vinterklimat. Vänta till vårvärmen kommer. När det är varmare ute kan ni börja med att gå i koppel och vara ute tillsammans med katten. Gå också en "säkerhetsrond" och kolla att området ni bor i verkligen är lämpligt för katter att vistas ute i. Innan katten får börja vistas ute ska den vara kastrerad, id-märkt, registrerad i ett id-register, vaccinerad samt veterinärvårdsförsäkrad. En katt som är rädd för att vara ute ska aldrig tvingas att vara ute på egen hand.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Han är kastrerad, ID märkt, registrerad på det också, vaccinerad, vet dock inte hur det är gällande försäkring, men tror han skall ha det också :) (jag sköter inte det) Vi har haft det riktigt svårt att hålla honom inne och han far ut genom dörren så fort den öppnas, det är när han väl kommer ut som han inte vågar. Det är som självförtroendet försvinner på en duns. Så sätter han sig där och stirrar ut, och när man stänger (har fönster på dörren där han vanligtvis hoppar ut) så kollar han upp på dig och börjar jama, och så fort man öppnar åker han precis lika fort in. Dock är dörren öppen hela tiden så sitter han mest och kolar. Vi har även tidigare varit ute i sele med honom, och tja, det funkar, han går, men även då är han väldigt nervös. Så vi tvingar aldrig ut honom, utan han får komma in/ut så gått han vill här, problemet är väl att när man släpper ut honom att man måste ta in honom direkt igen :/
Området vi bor i är det inget fel på för en katt, mycket skog, men väldigt få rävar, väldigt få bytesdjur utöver andra katter alls faktiskt. Inga större vägar heller och vi har ju redan de tre äldre (2 på 3 år och 1 på ca 8-9 månader) ute om springer, och alla dessa trivs bra, och de "äger" ju tillsamans (eller ja, en äger, de andra lever på hans mark x)) en rätt stor klump av mark så tror inte risk för bråk med andra katter är så hög den heller.
Mina kissar har fått känna på utelivet lite nu efter att ha bott inne hela livet.
Är ute några minuter åt gången och jag har dörren öppen, precis som din katt så kommer mina springande om jag stänger dörren, även om jag själv är ute med dem.
Jag håller det så tills det blir vår, då kommer de säkert själva vilja vara ute mer också när det är varmare och ingen snö.
Skynda långsamt och tvinga inte katten.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus