Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2153 ggr
Pystykorva
2

Jättejobbig katt, hjälp!

Hej! Jag skall börja med att poängtera att jag inte är någon direkt insatt "kattmänniska". Jag är med andra ord inte alla speciellt påläst när det kommer till kattens beteende. Vi skaffade förra våren (2014) en katt, då vi tyckte det var nödvändigt på gården. Vi bor i hus på landsbygden och har en stor gård, och även mycket möss. Ett litet paradis för en katt, tänkte vi. Under sommaren fungerade allt bra, han fångade möss hela tiden och trivdes verkligen med livet. Han älskar även våra hundar, och de honom (trots att de är jakthundar och hundar av urhundstyp). . Nu till problemet. De senaste månaderna har han verkligen varit urjobbig. Han vägrar att gå ut, klöser på ALLT inomhus, förstör tapeter, springer på matbord och bänkar. Vi har försökt att konsekvent avlägsna honom från sådana ytor, liksom distrahera bort det oönskade klösandes på möbler och tapeter med klösbrädor, mattor och dylikt. På nätterna får vi inte sova, han skriker vid ytterdörren, och skall efter att ha blivit utsläppt in efter tio minuter. Vi tänkte först att vi skulle ignorera beteendet, så han skulle förstå att det är antingen eller, men det har istället resulterat i att halltapeten och ytterdörren är helt sönderklösta. Ni kan ju tänka er, det är inte billigt med nya ytterdörrar och tapeter (tapeten i hallen kostade 800kr rullen). . Till och med hundarna börjar tycka att det är nog. Vi har alltid haft strikta rutiner när det kommer till våra fyrbenta familjemedlemmar, så under nätter då katten fullständigt förstör sömnen blir specifikt en av hundarna riktigt förbannad. De känner ju såklart av vår stress, och de blir stressade. Den äldsta tiken har vid ett flertal tillfällen markerat för katten då han varit som värst, vilket resulterat i att han klättrat upp på möbler och börjat riva ner saker istället. (Bör tillägga att katten inte skadats av hundarna, utan de har bara markerat "Nog" på ett väldigt hövligt vis) Så säg mig snälla, vad skall vi göra?! Han är inte sjuk, det har konstaterats. Han får inget foder som skulle bidra till för mycket energi. Detta är inte hållbart, detta är verkligen en mardröm!

LinaLj
0

Är han kastrerad? Vad för "tillåtna" aktiviteter och klösställen finns det inne? Han bör ju vara ca året nu, klassisk slyngel-period enligt min erfarenhet.

MonicaLagerquist
6

Det låter som ett tämligen normalt kattbetende.

Att han inte vill vara ute lika mycket nu som när det är varmt och torrt ute är väl inte så konstigt eller hur?

Är han kastrerad?

Om ni nu vill att han ska vara utekatt så skaffa en kattlucka så kan han gå in och ut som han vill.

Fast jag tycker ju att det finns bättre sätt att bekämpa skadedjur än at ha katt.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

annzoo
0

okastrerad?

Pystykorva
0

#1 Ja, han är kastrerad. Inomhus har han en klösmatta med leksak, samt repbrädor med hängande bollar och dylikt.

LaSadie
0

Som många ha frågat så låter det som ett beteende från en okastrerad katt.

[Stockholmsbruden]
1

Är det kylan/snön tro? Kanske blir bättre snart, han kan vara orolig och vilja ha tillbaka mössen och allt ur sin vanliga vardag?

annzoo
1

#4 inga stora/höga klösmöbler? hur mkt aktiverar ni honom per dag?

Zepp
2

Fullt normalt beetende för en frisk katt!

För det första, jag är uppvuxen på bondgård, där bodde katterna utomhus i ladugården!

Nu har ni katt i bostaden, de är nattaktiva medans ni är dagaktiva, blir konflikt!

Sen så, jag har haft katter på senare tid, och kattlucka är en lisa för sömnbehovet och för katternas naturliga beteende, de går gärna ut mitt i natten.

Inte bara gärna, de jamar o håller på tills man släpper ut dem.. skaffa kattlucka eller låt katten sova utomhus.

Du vet.. katter är inte tama, de har tämjt mäniskor att tillfredställa deras behov!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pystykorva
1

#2 Är det ett normalt beteende när det gör så att man inte får sova på nätterna (vi snackar inte en natt, utan veckor med ständigt avbruten sömn), och när tom hundar reagerar negativt? .. Självfallet förstår jag att kyla inte är så lockande, men där vi är bosatta är inte en kattlucka aktuellt, vi bor norr om polcirkeln… Han har kattlåda. Jag har vuxit upp med katter, ett flertal då min mor alltid älskat dem. Men ALDRIG har jag varit med om någonting liknande. Mina vänner med katt har sagt att de aldrig varit med om liknande. Så att detta skulle vara ett "normalt" kattbeteende tvivlar jag starkt på.

Belimas
4

Låter som att han kan vara understimulerad och undrar det samma som #7

Zepp
3

Jo det är ett normalt beteende av en katt att vilja gå ut flera gånger per natt!

De är trots allt nattaktiva djur!

VildaVittra
3

Har ni kattlucka? Om inte skulle jag skaffa en sådan, alternativt bygga en isolerad uppvärmd kattkoja utomhus som han kunde vara i på natten så ni får sova.

Snart kommer våren, då kommer du knappt se din katt istället. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pystykorva
0

#7 Han har som sagt sådana man fäster en bit upp på väggen, och dessa har vi satt på trappbjälkar och dylikt. Han har en matta som vi fäst med mattejp. Sedan en klösmöbel ca 140 hög. När det kommer till aktivering, hur menar du då? Han har leksaker, hela världen utanför ytterdörren, och han brukar följa med på en hundpromenad varje dag (han springer med bredvid hunden på en ca 4km, lite kul faktiskt). Så jag vet faktiskt inte hur jag kan aktivera honom ytterligare? Tips?!

Saffran0Spice
3

Låter väldigt normalt för en understimulerad frisk hankatt med ett behov av nattlig utevistelse.
Så skulle göra som flera har gett råd om, skaffa kattlucka!
Och börja även aktivera katten mer med lekar och annat på dagarna inomhus =)

Pystykorva
1

#12 nej ingen kattlucka, och det är inte aktuellt med tanke på vårt geografiska läge (norr om polcirkeln). Utomhus i hundarnas rastgård finns isolerade kojor med halm dock, som han brukar besöka då hundarna vistats där. Inte annars. Men problemet är ju inte bara nätterna, då de dock blir extra påtagliga. Han är exakt likadan under dagarna… #11 Så du menar alltså att det är antingen eller? Skall vi då bara strunta i att släppa in honom hädanefter menar du?

Uppkatten
4

Hur länge har han varit kastrerad?

Jag funderar också på om han inte borde ha en galen kattkompis att härja runt med, så han blir av med lite energi.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wellcraft
0

Tror som #16.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Pystykorva
0

#16 I två månader cirka, lite mer. Som det ser ut i dagsläget är ingen mer katt aktuellt. Han slåss dock med grannkatten väldigt ofta. Han gillar inte när andra katter kommer in på gården.. Han har tydligen varit till grannen och slagits också, har vi fått höra.

Zepp
2

Mnja.. mnja.. mnja.. katter är underbara djur inget snack om saken, dock så är de inte helt domincerade, de lever i symbios med mäniskor, de har väldigt stor del av sitt naturliga beteende kvar.. och vi som bor på landet utnyttjar det beteendet, främst som skadedjursbekämpare!

Katter är nattaktiva, mäniskor är dagaktiva.. problemet är hur ni utnyttjar kattens beteenden till er fördel och ändå får er nattsömn.. samt får ett mysigt husdjur!

Numera finns olika designer av kattluckor.. iomed att jag bor i västergötland var det sällan något större problem med köld från kattluckan, mest någon vecka om året.

Sen så finns det andra alternativ, tex kattunnel.. om man promt måste ha katten inomhus.

Grejen är fortfarande att när jag bodde på landet i jordbruksfastighet så var det ingen som ansåg att katter hörde hemma inomhus, de var utomhusdjur och inte så mycket keldjur.

Men då hade vi ladugård med kor och det räckte.

O sen så hade vi oxå hundar som sov utomhus i hundkojor.. i bland sov någon katt ihop med någon hund där!

Rätt elementärt,  en lantlig katt som dessutom håller efter skadedjur, läs råttor och möss lär vilja komma ut flera gånger per natt.. hur löser ni det?

Ni kanske inte är lämpliga att ha katt utan skulle i stället anlita Anticimex?

Dock så tror jag att katt är att föredra.. mest troligt skall ni skaffa fler!

Wellcraft
0

#19 Jo, katter är helt domesticerade. De flesta djur vi äger har naturliga beteenden kvar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LinaLj
3

När en katt är inne så behöver man ofta aktivt stimulera dem, speciellt ungkatter. Det är kallt ute o därför vill de hellre vara inne, samma här hemma just nu.

Katter är skymningsdjur som helst jagar i gryning o skymning, när vi helst sover. Försök att leka ordentligt med katten en stund innan ni ska sova o ge den sedan mat. När ni lagt er så gäller det att ignorera alla oönskade beteenden. Det är jobbigt o kan leda till ett par sömnlösa nätter.

Men ger man efter så lär sig katten att det beteendet ger resultat o det blir svårare att få bort.

Ngt annat som är bra är att se till att han får jobba för maten. Det finns matlabyrinter, bollar och massa olika lösningar som stimulerar katten.

Zepp
2

Beror mest på vad vi lägger i begreppet domesticerade.. oftast handlar det om anpassning till människors behov!

Och det finns de som menar att domesticeringen av katter är tvetydig, dvs att vi anpassat oss till och dragit nytta av katterna.. främst då i lantlig miljö!

Det är ofta svårt att tänka på att symbiosen mellan katt/människa har fyllt ett praktiskt syfte!

Dvs vi har hållit katter sen när vi blev fastboende, före det så fyllde de inget behov.

Katter fann en ny nisch att leva i och föröka sig i.. iomed att de fyllde ett behov hos bofasta människor.. och en stor del av detta var på grund av deras vilda beteende!

Så katter har en väldigt stor del av sitt vilda beteende kvar.. släpper du ut katter i lämplig miljö klarar de sig själva.

Såå.. man håller främst katt som predator av möss.. vilket gynnar fast bosättning!

Vi behöver inte gå in på varför man har katt i dag, det kan vara av helt andra skäl!

Wellcraft
1

#22 Jag vet precis vad domesticering är och betyder i sin rätta mening - personliga tolkningar är en annan femma.
Jag pluggade detta för någon månad sedan.

Man kan i princip släppa ut vilket djur som helst i en lämplig miljö och de kan överleva.

Katten sökte sig till oss därför att gnagare drog sig till oss.
Matrester- gnagare- katten, som då var en stor vildkatt. Människan & vildkatten började leva mer och mer inpå varandra och det dröjde inte många år innan katten inte bara utnyttjades för sin spektakulära förmåga att utrota skadedjur, utan även som keldjur.

Nu är det dock lite väl OT. Så avsluta det här, hoppas du förstår min poäng. :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Belimas
3

Leker den självmant med leksakerna och/eller leker ni något med den ? Precis som hundar så behöver även katter aktiveras på ett eller annat sätt (få utlopp för sin energi och använda hjärnan). Det finns diverse olika aktiveringsleksaker att köpa om katten gillar att leka självmant annars får man spendera någon/några timmar om dagen med att sysselsätta den själv eller en kombination av båda.

MonicaLagerquist
2

Om ni bor så långt norrut så förstår jag varför katten ränner in och ut.

Det är kallt ute klart han inte vill vara ute långa stunder.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

[Emma--]
4

Det är kallt och han vill inte vara ute, men energin och behovet av aktivitet är fortfarande hög. 

Ni måste nog mer aktivt försöka aktivera honom. Har ni testat någon slags vippa att leka jaktlek med? Brukar vara poppis, t.ex

da bird

.

Sen är det en väldigt ung katt ni har, så inte så konstigt att han är sådär.

Hur får han sin mat serverad? Mina får mat 3 ggr/dag. Brukar försöka kombinera med lek åtminstone en gång. Alltså dom får leka tills dom är slut, sen äta. Det är något nytt jag testar för det känns som att det är vad katter skulle göra. Jaga, sen äta. 😛

Maria
1

Kattlucka precis som Vilda Vittra skriver borde ju vara det bästa.

Har ni inte någon bakdörr eller någon annan dörr än entrédörren så att det inte blir för kallt?

Jag har en katt på 13 år som väcker mig/oss varje natt och har gjort i hela sitt liv. Stänger jag sovrumsdörren klöser han och hoppar på handtaget. Det hjälper inte med att trötta ut honom på kvällarna och inte heller att han har en kattkompis. Jag har verkligen prövat med allt men har numera bestämt mig för att gilla läget.😉

/Maria

kattis1301
1

Feliway inomhus kanske lugnar ner honom om natten?

Liel70
0

Min räddning på natten blev en vattenspruta. Typ en sån man har till blommor eller när man stryker. Har den stående på nattduksbordet så jag snabbt kommer åt den och kan spruta på honom när han sätter igång. Tog två nätter sen var han lugn. Låter kanske hemskt men katten blir inte skadad av att få lite vatten på sig, se det som en uppfostringsmetod. Lycka till.

Maria
0

#29 Jag har testat vattenspruta på min galning men han lärde sig snabbt att ducka😃

/Maria

Liel70
0

#30 du får lära dej sikta bättre. 😉 det är inte lätt att träffa rätt katt mitt i natten. 😏

Maria
0

#30 Haha, ja han vet precis hur han ska komma undan.

/Maria

[Emma--]
10

#29 Enda katten lär sig är att husse/matte går inte att lita på och dom vet att obehaget kommer från oss. Det kan skada relationen helt enkelt. 

Vet att många använder det som uppfostringsmetod för att lära katten att inte vara på bordet m.m. Men samma sak där, dom vet ju att obehaget kommer från oss människor. Då lär dom sig egentligen bara att bli ännu bättre ögontjänare för att vi inte ska vara elaka mot dom.

vallhund
0

Skaffa en Lyalucka!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

SuperLimm
0

Vill börja med att säga att ni inte är ensamma med en sån aktiv (jobbig) katt! Min hane var likadan, han blir 5 i sommar och har äntligen lugnat ner sig. Jag brukade leka honom trött med en laserpekare på kvällen och se till så att han inte sov så mycket på dagen. Sen fick han mat precis innan vi skulle sova (mina katter får mat på bestämda tider) och det funkade okej. Slarvade vi var han vaken och sprang runt och skrek fram till 1-2 på natten, innan han gav upp. Det funkade även att aktivera med mat, det finns olika aktiveringsleksaker en kan köpa och gömma mat i. Hjärngympa helt enkelt!

Jag skulle rekomendera er att skaffa en laserpekare. Det kan vara stressande enligt vissa att använda laserpekare varje dag men det är enkelt. Jag har inte träffat någon yngre katt som inte jagat laserpekaren än. Sen får ni se till så att katten är vaken lite mer dagtid. Prova att ge lite mat precis innan ni ska sova också, då brukar katter vila efter maten och förhoppningsvis sova resten av natten :)

Sen vill jag bara säga håll ut, det går över! Ungkatter kan vara väldigt jobbiga men det blir bättre. Snart kommer också våren och då ska du se att er tillvaro blir mycket enklare när katten vill vara ute mer :)

Mvh Linn