Hur gammal?
Hejhej!
Har en liten fråga angående ålder.
Jag vet att inom råttvärlden så vill man att hanen ska vara över ett år helst.
Hur gammal tycker ni att en hankatt ska vara för att få börja gå i avel?
Har försökt googla men jag har bara hittat vad man tycker är en lämplig ålder för honan.
Har ni någon personlig gräns eller går ni efter mentalitet/stamtavla?
Where you invest your love
you invest your life
Min första tanke är minst 1 år då allt inte går att hälsotesta för före det.
För en newbie som mig, vad är det för tester som ska göras? :)
you invest your life
#2 Oj det är ju helt beroende på vilken ras. Alla raser har ett hälsoprogram, sen finns det ju annat som också bör testas för som fiv/felv och hcm. Vissa har ju hcm i sitt hälsoprogram, men något man ändå bör kolla för då det är lika vanligt bland alla katter.
Okej, för en huskatt (🤐) så antar jag att det är en mer omfattande provtagning än för låt oss säga en birma? :)
you invest your life
#4 Beror ju helt hur noga man vill vara, men ja det kan ju helt klart bli mer då man inte vet vad som finns bakom. Då har man ju heller ingen stamtavla att studera.
Men skulle ju inte heller rekommendera huskattavel i dagsläget när det finns så många. 🙂
Jag vet därav 🤐 😂
you invest your life
#6 Misstänkte det. 😃
Men för att diskutera vidare för att det är intressant så känns det ju väldigt svårt att veta vad man bör testa för egentligen.
Det blir nog alltid lite av en chansning när det gäller huskatter.
Rekommenderar inte att avla på huskatter vi har över 150 000 hemlösa ute som inte har några hem och att spä på med fler på en mättad marknad är inte bra. Jag vet att du vill göra allt rätt med tester osv men vill du avla så börja med att vara fodervärd åt en seriös raskatts uppfödare och se om du finner det intressant med avel. Tar du en hane får oftast honorna komma hem till dig för parning och tar du en hona så föds kullen hos dig. Uppfödarna står för kostnaderna kring aveln. Sen kanske du får möjlighet att köpa en fertil katt men då måste du skaffa dig ett stamnamn. Avel på huskatter är svår då man inte vet vad man ska testa för och dessutom de som avlar på huskatter gör till 99,9% inga tester så att hitta en testad hona blir otroligt svårt då folk som inte är insatt i seeiös avel tycker att det är onödigt och att kasta pengar i sjön. Annars kan du alltid kolla med katthemmen om de har någon hemlös dräktig hona du kan ha på jour och då föds ju såklart kullen hos dig och katthemmen står gör de största utgifterna.

Om man ska hälsotesta en huskatt där man inte har någon dokumentation bakåt i leden är det väl det mesta den ska testas för. FIV/FeLV, HCM, PKD, HD, och en massa andra jag inte minns namnen på. HCM är ju jättevanligt men det kan ju sällan upptäckas förrän katten kommer upp i åren lite.
Man får nog kolla av de olika rasernas hälsoprogram för att samla ihop allt.
Glöm inte att kolla blodgrupp. Har katterna olika blodgrupp kommer ungarna att dö.
3 10 Njae,riktigt så är det inte. Olika blodgrupp hanteras på olika vis.Men inte behöver de dö !
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Nu är det inte så att jag tänker avla på någon katt. Varken huskatt eller renrasig. Men om jag hade tänk ta en kull på min huskatt så hade jag aldrig i hela mitt liv velat skriva ut det här när det finns så många "experter" här som skulle skriva att jag är självisk och dylikt när det redan finns så många katter. Riktigt synd tycker jag. Men som sagt så ska jag inte ta någon kull utan jag är nyfiken på vad det är för tester som man rekommenderas att göra innan det överhuvudtaget blir någon parning. :) #10 intressant varför får det inte vara olika blodgrupper för då? Låter ganska skrämmande!
you invest your life

Stolt ägare till tre La permer
#13 spännande läsning , men så fel det kan bli.
you invest your life
Fast dessa "experter" menar väl och är kunnig inom området och där är det bra att vara idel i örat, speciellt de som ägnar största delen av dygnet med att ta hand om övergivna och hemlösa katter de vet oftast vad de talar om
1 kull är ändå 1 kull för mycket så att säga
Ja, alla har ju rätt till sin åsikt :)
you invest your life
#14 Ja det finns mycket som kan gå fel. Vid min senaste kull behövdes det kjesarsnitt. Det kan bli dyrt när det går fel.
Om du är intresserad av katter och avel har pawped bra kurser man kan gå. De två första kan man gå utan att var uppfödare men för den tredje har jag för mig att man måste vara det.