Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1005 ggr
khaleesi
0

Katt och hund.

Denna veckan är vi hundvakt åt min sambos föräldrars hund. Något som våran lille tjej inte uppskattar alls, hon undrar va det är för hemskt 40kilos monster som husse kom hem med förut. Hon har legat uppe på ett skåp nu i fem timmar och reser ragg och fräser så fort vovve rör sig. När vovve är ute på altan så vågar hon sig ner från skåpet men smyger väldigt väldigt försiktigt. Hur ska vi göra för att kissen ska känna sig mer bekväm när vovve är här? Vi har passat honom tidigare och då var det likadant. Kissen vågar knappt röra sig i huset. Dom behöver inte vara bästa kompisar men jag vill ju gärna att min lilla tjej ska känna sig bekväm med att gå vart hon vill i sitt eget hus och inte känna sig rädd hela tiden.

MonicaLagerquist
9

Jag skulle se till att katten fick ett eget rum dit hunden inte har tillträde och tillgång till mat,vatten och toa inne i rummet.

Sätt ett kompostgaller för dörren så kan katten om den vill hoppa över men hunden kan inte ta sig in i rummet.

Stolt ägare till tre La permer

Belimas
0

Det kan ta lång tid att få en katt att acceptera en hund framför allt när de bara träffas sporadiskt och inte bor ihop 365 dagar om året så att säga. Så ge det tid och följ rådet som #1 gav så är det inte otänkbart att hon så småningom kommer åtminstone acceptera hunden även om de kanske aldrig blir bästisar.

khaleesi
3

Tack för tipsen. :) Vi gör framsteg här hemma och tjejen har blivit så pass modig att hon vågade sig fram och nosade lite på vovvens tassar nu när han låg och sov. Stod bredvid och höll koll så inte vovve skulle bli skrämd av katten och flyga upp eller så men det gick jättebra, han lyft lite på huvudet och kollade efter henne när hon gick iväg bara. :) stolt över min tuffa lilla tjej! :D

Buffaomini
0

Hoppas det går bra. Hade en lånehund några månader och det tog ett par veckor innan mina två katter kom överens med hunden och vågade komma fram när hunden var hos mig. Jag satt mest och tittade på dem och höll koll på att hunden inte flög på katterna. De gick till slut även om de inte direkt är BFF´s.