Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1438 ggr
vallhund
1

Har ni sett den här tråden?

[Annamaja27]
0

Såg den. Är personligen skeptisk till uppgifterna.  Vet bara att min katt i sitt liv tagit kanske ca 10 fåglar mot hundratals (käns det som…) gnagare.

elegantbanan
1

Finns ingen som helst logik i att katter skulle vara ett problem för fågelpopulationen. Tycker artikeln de länkat känns väldigt vinklad då de utelämnat uppgifter som skulle ha varit väldigt relevanta - typ som hur många procent av populationen det är katter dödar. De ger oss nu bara en siffra som, för allt vi vet, skulle kunna vara allt från 1-100%…

melancholy were the sounds on a winter's night.

[Emma--]
2

Det är väl en siffra det är svårt att avgöra exakt då det blir en uppskattning.

Har sökt en del om detta tidigare då jag tycker det är intressant kring hur stort hot katter är eller inte är. 
Tänkte försöka hitta det jag läst om förut, men ramlade då över detta istället.

http://svenska.yle.fi/artikel/2013/01/29/forskare-katter-dodar-miljarder-djur-ar

Jag kan ändå tycka att det är en idé att tänka på riskerna. Här i Sverige är det nog lättast för katter att få tag i fågelarter det finns ganska gott om t.ex. 
Men om man bor någonstans där det finns en art som är mer hotad och om det då finns katter så blir ju antagligen ett hot.

Rafflan
1

Katter är lika farliga som tex räv, lo eller andra rovdjur, så så länge det finns såna djur som naturligt tar fåglar/gnagare eller liknade har jag svårt att tro att katterna är ett problem.

Men i tex australien där dem har många ovanliga små djurarter och dem inte har någon naturlig fiende är katter ett problem för dessa djur har inget försvar emot rovdjur då dem inte har haft det problemet och är då ett lätt byta och riskerar att bli utrotade.

Uppkatten
1

Men när man utrotat katter inom ett begränsat område så har det blivit än värre för fåglarna, för då har mängden råttor etc förökat sig, och de har gått mkt hårt åt fågelägg etc.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

vallhund
2

Med tanke på att det kryllar av diverse vilda kattraser av modell mindre i USA så förstår jag inte hur de kan avgöra att det är tamkatter som är skyldiga.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Rafflan
0

#5 råttor och fåglar är naturens gång, katter är något som vi placerat ut på dem flesta ställena :)

VildaVittra
7

#7 Antalet råttor i vår natur är inte "naturlig" då de frodas i närheten av människan. Vår livsstil har satt naturen ur balans.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus