Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1006 ggr
Buffaomini
0

Slutat äta?!

En av mina (snart 7åriga) honor har matvägrat. Ger dem frukost runt 7 och middag vid 4. Försöker begränsa intaget för de började lägga på sig en del hull. Detta har gått bra de senaste halvåret. Men igår ikväll och imorse ville den ena honan inte äta. Testade ge henne blötmat (1 påse) i ett annat rum senare och då åt hon halva portionen.
Har även kräkts lite under slutet av förra veckan (då åt hon som vanligt). Ingen hårboll, bara magsaft(?).

Något att oroa sig för?

OberonsMatte
1

Jag skulle inte bli orolig ännu. Chansen finns att det bara rör sig om en tillfällig aptitnedsättning p.g.a. något övergående knas med matsmältningen. Bajsar hon som vanligt eller kan hon vara förstoppad?

Håll koll på avföring, matintag, vikt och allmäntillstånd. Se upp så att hon inte blir uttorkad.

Sajtvärd Katter iFokus

Buffaomini
0

Hon har varit på toa…men var på väg ut så hann inte se vad de blev.  Men ska hålla kolla på de.
Rent allmänt är hon som vanligt. Möter mig i dörren, myser när hon vill. Ser likadan ut i pälsen (fin och glans).

Jag tror jag har fått ner henne i en bättre vikt, magen har blivit mindre. Men ska hålla koll så det inte går i väg åt fel håll, fast åt det magra hållet.

Hur många dagar ska de gå innan man ska börja oroa sig?

SuperLimm
0

Kräks hon bara galla/magsaft kan det bero på att magen är tom. Får de bara mat klockan 7 och 16, ingen mer gång under dagen? Hon kanske behöver lite mat på kvällen också?

Mvh Linn

Buffaomini
0

Intressant det visste jag inte.

Jo  bara 7 och 16, och då i en  "aktivitetslåda/bräda", så dem får jobba lite för maten (annars kastade de bara i sig den).  Där kan de hålla på pilla/äta en bra stund.  Ibland lämnar de lite och går och äter senare.

SuperLimm
0

#4 kanske ska du testa att ge lite på kvällen innan läggdags? Äter de blötmat kan du ju ge lite blötmat precis innan ni ska sova, se om det hjälper :)

Mvh Linn

Buffaomini
0

#5 Ska testa :-)