Viktminskning - högre sexdrift?
Ja som rubriken lyder - är det på det sättet?
Min hankatt har gått ner massor i vikt och har efter det anfallit min honkatt våldsamt vid flera tillfällen i lek och i jakt på sex.
Detta har han aldrig tidigare gjort och min honkatt är vansinnig och jagar iväg honom. Han anfaller även hunden med samma anledningar!
Vet inte riktigt hur jag skall göra med detta.🤔
Någon med tips?
- Båda katterna är friska, kastrerade sedan flera år och utöver detta nykomna problem så finns inga förändringar i vardag eller hälsa.
Tacksam för svar!
//Saffran
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Inga förändringar? Men du har ju flyttat.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vet du vad orsaken är att han gått ner i vikt? Har du bantat honom eller är det andra orsaker? Kan vara stress eller så mår han inte bra. Båda sakerna kan få en katt att reagera stressat.
/Elisa
#1 Ja, men det reagerade inte katterna på mer än de första timmarna.
Största skillnaden som skett är viktminskningen så därför tror jag att det är de som har något med detta att göra =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
#2 Viktminskningen är pga att han blivit mycket mer aktiverad och fått större ytor m.m. att röra sig på, samt bättre mat =)
Flytt kan utlösa stressbeteende, även om du kanske inte tycker de verkar stressade. Det är knappas könsdrift utan annat som orsakar hans sätt.
/Elisa
#5 Ok, men jag förstår inte varför det då bara sker ibland isåfall och inte varje dag?🤔
Tog denna bilden för 3 min sedan, han verkar definitivt inte stressad….
Köpa Feliway och sätt i uttagen. På en del kan det hjälpa. Du kan även prova att ge honom Zylkene. Är han väldigt på och biter henne så kan du testa p-spruta. Men om du väljer det, så kosta på dej ett blodprov på honom när du ändå är hos veterinären.
/Elisa
Så ligger min kastrathane också. Men han är kraftigt stressad. Är som med oss människor, stressen går i skov…
/Elisa
#7 Feliway och Zylkene har testats vid ett annat tillfälle under en period - mina katter reagerade inte på dessa alls. Men kan ge det ett nytt försök =)
Är få det hjälper på tyvärr. Vet bara en katt det funkade på. Men värt ett försök.
/Elisa
#10 Absolut, skall testa dem - annars får vi väl ta oss och göra en ny hälsokoll!
P-spruta, är det samma som kemisk kastrering?
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Nej, inte samma som chipkastrering. P-spruta användes mycket förr till att lugna hanar. Samma innehåll som p-piller, håller i någon månad. Kan ibland hjälpa på lite haniga kastrathanar.
/Elisa
Hur mycket har katten minskat i vikt och under hur lång tid?
När skedde flytten?
Jag tror inte att beteendet har med sexdrift att göra, utan snarare beror på den oundvikliga stress och förändring som ny miljö innebär. Att han ger sig på kattkompisen (och hunden) beror på att den invanda statusordningen känns osäker när det skett en så stor yttre förändring.
Viktminskning + ändrat beteende/temperament är även en symtomkombination som kan tyda på sjukdom. Kolla för säkerhets skull upp hans värden med ett blodprov som förutom de vanliga värdena njurar, lever, socker etc. även kollar sköldkörtelfunktionen.
Sajtvärd Katter iFokus
#13 Tack för svar!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus