Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1041 ggr
Tyrisen
7

Färdig barf t ex MUSH = EJ helfoder!

Vill inte verka pretto :) men jag blir så orolig eller hur man ska säga, när jag läser på forum och Facebook nuförtiden. Märket MUSH har ju börjat med råfoder för katter. Märker att fler och fler börjat använda det som huvudsaklig föda till sina katter. Men det verkar som om väldigt många har missat att det INTE ÄR ETT HELFODER. Man måste tillsätta kycklinghjärtan eller liknande för att katten ska få nog med taurin. Det gäller inte bara MUSH utan de flesta (alla?) färdiga färskfoder för katt, som man inte gör själv från grunden.

Taurin är superviktigt och brist kan leda till att katten blir blind i värsta fall. Blir så rädd att folk går och tror att dom ger katten det bästa, men sen blir katten sjuk för att man inte visste. Skulle själv tycka det vore hemskt om det hände mig. Jag har tyvärr inget tips på hur mycket kycklinghjärta man ska tillsätta osv, då jag själv gör egen barf efter recept.

Jag tycker själv att det är ganska dumt att dom inte skapade ett helfoder från början, eftersom jag tror att många inte ens läser på förpackningen. 

Så om ni börjat ge någon produkt regelbundet, kolla upp vad som behöver tillsättas :)

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Wony
1

Jag har börjat fasa in detta hemma då åtminstone en katt uppskattar det mer än Bozita. Men det finns alltid ett torrfoder (Porta 21 utan spannmål) framme. Har planer på att halvbarfa och då är t ex Mush smidigt, både för oss och eventuell kattvakt.

Dock är det alltid viktigt att läsa på förpackningarna. Exempelvis är Applaws blötmat inte ett helfoder heller…

[HundochKatt]
3

Det står numer på Mush sida hur man kan komplettera kattmaten. Och helfoder kommer till sommaren.

Tyrisen
0

#1 Håller helt med dig. Jag menade mest för dom som använder det som enda eller huvudsakliga föda.

#2 Så bra, toppen!

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!