Fnatten slickar av sig pälsen!
Hej hej! Vår katt slickar av sig pälsen innanför benen och får sår och jag undrar vad det kan bero på han är rätt gammal runt 10-12 år så jag funderare om han kanske har ont i ledarna och slickar på benen? Jag tycker så synd om honom han fryser på vinten :/
Oj, det låter ju inte så bra.
Är han understimulerad tro? Har du varit till veterinären med honom?
/Maria
Här kanske du kan få någon ledtråd:
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Samma hände vår katt, efter många undersökningar fick vi avliva honom. Kolla upp det direkt så ni hinner få svar på var han har ont. Det kan vara tarmarna, men också artros. Viktigt att de gör röntgen/ultraljud över nedre delen av magen och benen. Lycka till! <3
#3 Notera att katter kan slicka av sig päls av många olika anledningar, inte bara vid smärta. Och det behöver inte vara "fara för kattens liv" när katten slickar bort päls. Dock bör man ju ta med sig sin katt till veterinär för undersökning sådana här ggr för att utreda vad det handlar om (allergi, ngt hormonellt, smärta, stress eller annat).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
En av mina katter slickade periodvis bort päls p.g.a. fiskallergi och/eller stress. Om katten väl har börjat slicka kan det till slut bildas sår som kliar, vilket gör att katten slickar ännu mer, vilket gör det ännu sårigare. Förutom att behandla själva grundorsaken gäller det att bryta beteendet innan det blir invant.
Min katt var tvungen att ha tratt på huvudet i ganska långa perioder för att såren skulle kunna läka och för att det överdrivna slickbeteendet skulle upphöra. Förutom detta ändrade jag förstås också hennes kost och försökte minimera stressen i hennes tillvaro. Stressen i hennes fall handlade om förlusten av en kattkompis och en alltför busig ersättare, vilket jag faktiskt löste genom att skaffa ytterligare(!) en busig kattunge, så att slick-katten fick vara ifred. Det funkade bra här.
Sajtvärd Katter iFokus