Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 3256 ggr
murmilura
9

Råd ang. lurad på passning av raskatt

Hej!
Skulle behöva råd ang. en muntlig överenskommelse jag haft med en kattuppfödare som bett mig ta hand om hennes katt. Det är en lång historia men jag är glad om jag kan få lite råd här hos er kära ifokus-folk!

Uppfödaren har jag tidigare i mitt unga liv hjälpt med att passa raskatter som skall transporteras neråt i landet. Då har jag passat dessa katter i max 12 timmar innan de åkt vidare till sina nya ägare.

En dag skriver uppfödaren till mig och frågar om jag kan hjälpa henne. Hon ringer mig och berättar om en katt hon har köpt. Denna katten kan enligt henne inte komma hem än och skulle behöva mellanlanda hos mig "lite längre än vanligt". Jag tänkte väl själv max 2 veckor men frågade henne inte om tiden då jag visste sedan tidigare att det brukade inte bli så länge, det kändes just då inte som ens en tanke på hur länge det kunde bli.

När katten kommer hem till mig den 23 augusti 2014 får jag då med stamtavlan, foder, en Royal Canin-väska m.m. Uppfödaren köpte även en kattbur till kattungen för transportens skull och vi kom överens om via telefon att uppfödaren skulle självklart stå för alla kostnader (kattsand, mat osv) för att jag var så snäll och ställde upp.

Första dagen jag får hem kattungen frågar jag hur länge det är tänkt att kattungen ska stanna, via sms, bara för att ha det så jag kan kolla tillbaka och minnas datumet när jag vill. Uppfödaren undviker frågan men frågar om jag kan skicka in stamtavla så fort jag kan så hon kan skriva över ägarskapet ordentligt. Jag säger att jag ska göra det men glömmer sedan bort det och hon frågar inte om det igen.

Vi rings sedan av en dag och då frågar jag hur länge kattungen ska stanna varpå uppfödaren säger att hon helst behöver ha att katten stannar hos mig till vintern. Hon säger också att ersättning kommer finnas för att jag tar hand om katten så pass länge. Vi kommer muntligt överens om att antingen får jag en kattunge från den här katten (som då är tänkt att gå i avel) eller så får jag priset av en kattunge.

Allting låter bra so far i mina öron så jag går med på det.
När jag sedan uppdaterar om katten och skriver att det vore bra med en tid ändå än "bara till vintern" så undviker hon frågan igen. Tiden går och hon lägger ut pengar till ett kattträd till kattungen då jag påpekar att hon har det tråkigt hemma hos mig när hon inte har saker att kloa på osv. Jag skickar också tydliga sms med pris på foder osv. Hon svarar då väldigt segt på dessa sms och det tar veckor innan jag ser pengarna för foder inne på mitt konto.

Jag börjar känna att kontakten inte är bra, att det börjar bli ohållbart, detta i september 2014, men jag håller ut. Samma månad försöker hon hitta köpare till en annan av hennes katter genom mig. Hon frågar om jag känner folk som kan ta katt från henne så hon kan ta hem kattungen jag passar så snart som möjligt. Men ingen tur. Hon försöker även få mig att passa ytterligare en kattunge till en annan uppfödare men jag tackar nej och skriver att det är redan mycket med en kattunge i min lägenhet. Jag frågar i samma konversation hur länge till hennes kattunge ska stanna hos mig, hon undviker frågan och skriver att jag ska ringa henne.

Vi pratas vid men frågan undviks och hon säger att jag ska höra av mig om det blir jobbigare så hon kan kolla efter annan kattvakt.

I oktober köper jag mer Kattsand och mat (lägger ut för egna pengar då det behövdes), skriver till uppfödaren vad jag köpt samt hur mycket det gick på men hon svarar inte på flera dagar. Tillslut svarar hon och sätter in pengarna. Jag är väldigt noga med att inte pressa på pengar heller då jag inte vill låta tjatig men hon säger att hon sätter in mer pengar om det behövs. Jag svarar med att hon äter en säck i månaden och tackar samt skickar lite bilder på kattungen för henne att titta på.

I december är det samma visa. Uppfödaren är seg på att svara och betalar inte, så jag får lägga ut, igen. I försvar säger hon att hennes dator krånglat, att hennes bank krånglat och att hon ligger i influensan hemma, men "att hon tänkt på mig hela tiden".

Jag frågar igen hur länge till det är tänkt att jag ska ha katten, med tanke på att det är vinter, samt att jag påminner henne och frågar om hon satt in pengarna för månadens mat. Inget svar. Jag frågar igen hur länge jag ska ha katten, inget svar.

Tre dagar senare (fortfarande i december) skriver jag till henne att jag känner att det börjar bli jobbigt när hon inte svarar på sms. Jag skriver också att jag förstår att hon är sjuk men skulle själv må bättre om jag fick svar på mina frågor. Frågar om jag kan prata med någon annan om frågorna om hon själv är för dålig för att skriva eller prata i telefon.
Direkt efter skriver hon att ingen annan har med kattungen att göra och att hon sätter in pengarna direkt. Hon ber också om fler bilder på kattungen. Jag skickar bilder och frågar när det passar att prata om när jag får ersättningen och när kattungen ska hem igen. Inget svar.

10 dagar senare, alltså i slutet på december 2014 skriver jag att jag känner att det börjar bli ohållbart. Jag skriver att jag vill ha ett datum då katten ska hem. Då min familjs katt precis gått bort i en tragisk sjukdom så mår jag inte bra nog att ha en ständig påminnelse hemma i form av en annan katt och jag skriver att jag helst ser att kattungen flyttar så snart som möjligt. Jag skriver också ner det muntliga avtalet om ersättningens pris samt att jag väljer pengarna istället för en katt då det gör för ont just nu. Jag ber henne vänligen höra av sig så fort som möjligt då det är brådskande.

Får svar på smset 3 dagar senare (nu är det alltså januari månad 2015, några dagar sedan) att uppfödaren ska kolla med hennes väninna om hon kan hämta kattungen. Hon nämner alltså ingenting om ersättningen.

Jag svarar med att jag helst vill se att mina frågor blir besvarade ang. ersättningen innan någon hämtar kattungen. Hon försöker ringa men jag missar hennes samtal och förklarar varför, ber henne att smsa istället. Uppfödaren svarar med att det inte går att bara smsa utan att vi måste ringa för vi behöver prata med varandra.
Jag känner direkt obehag och svarar med att jag känner att hon inte vill prata om ersättningen och därför ber henne skriftligt att ge mig bekräftelse på ersättningen. Skriver också att det börjar kännas som att hon vill lura mig på nåt vis, tyvärr.

Hon svarar i förrgår med att hon känner att det börjar kännas otrevligt, att vi behöver prata med varandra direkt samt att hon inte har en tanke på att lura mig, men hon vill prata så vi kan "komma överens". Hon säger att jag inte kan säga att hon vägrar prata om ersättningen då hon försökt ringa, för då blir det jag som vägrar prata. Hon säger också (och jag citerar): "Det är jätteviktigt att du ringer mig -Namn-, annars kan jag inte garantera dig någonting"
Jag svarar med att jag varit iväg på hundträning och inte haft läge för samtal, samt att jag fortfarande vill ha det skriftligt (för nu börjar jag verkligen känna att hon vill lura mig).

Hon säger (fortfarande i förrgår) att jag ska få allt skriftligt men att vi behöver prata först. Jag blir misstänksam och vägrar prata i telefon innan jag fått en skriftligt bekräftelse på ersättningen.
Hon skriver (och jag citerar igen): "Jag lovar att -Namn- och jag ska komma överens om ersättning för -Kattens namn- vistelse hos -Namn- :) <3 <3 Ring nu! :)"
Fortfarande har jag ju då inte fått bekräftelse på det muntliga avtal vi hade först, så jag skriver detta klart och tydligt.
Uppfödaren svarar (igår) att hon vet att jag tycker det verkar underligt men att hon inte kan göra någonting om jag inte ringer.
Jag svarar med att vi har redan kommit överens om en ersättning, jag nämner ersättningen än en gång (kattunge eller priset utav en kattunge, samt att jag valde pengar och inte en kattunge) och att jag inte förstår problemet i det hela. Jag säger en gång till att jag vill ha det skriftligt utav henne och att den ska överensstämma med vår muntliga avtal som vi kom överens om när jag precis fått hem kattungen.
Hon svarar då (idag!) att jag ska ringa henne. Jag är extremt misstänksam och skriver att jag ringer när hon bekräftat det vi pratat om.

Hon skriver att om jag inte ringer kommer hon få lämna över allt. Hon nämner också (för första gången!) att hon inte är ensam ägare till kattungen. Hon säger att "de andra börjar bli skitförbannade" (vilka är DE ANDRA om det bara är en ägare till?). Hon säger även att de andra anser att jag stulit kattungen och håller på med utpressning. Hon ber mig att höra av mig till henne då hon annars är helt maktlös.

Hon vidarebefordrar meddelanden som den påstådda andra ägaren har skrivit till henne och där står det att jag tydligen varit fodervärd på denna katt och att ingen uppfödare i världen skulle ge en så hög ersättning i samma nivå som en raskatt som en person passat i några månader.

Jag blir helt överrumplad och ifrågasätter uppfödaren varför hon sagt till den andra ägaren att jag varit fodervärd när jag inte varit det. Jag poängterade också att jag aldrig tackat ja till att bli fodervärd och endast sett denna passning som precis vad det är - passning av katt.
Då nämner uppfödaren att de även är förbannade över att jag inte skickat stamtavlan och papperna. Jag svarar med att då hade de ju verkligen faktiskt kunnat sätta dit mig för stolt mer, medan hon påstår motsatsen.

Jag beskriver mitt missnöje för uppfödaren, skriver att jag aldrig hört någonting om att jag skulle varit fodervärd och jag ber även om nummer och namn till den andra ägaren.
Uppfödaren skriver att hon frågat mig om jag velat ta en katt på foder, men inte denna katt (vilket jag inte har ett enda minne utav). Hon skriver att jag sedan kommit på att jag inte vill ha en katt och att hon DÅ i det fallet fick börja betala för kattungen jag passar. Hon skriver igen att det är just stöld jag håller på med för jag inte skickat papperna, samt att hon talar om för mig att jag blivit nära på att bli anmäld men att hon stoppat det.
Jag påpekar direkt att hon ljuger och att jag inte ens visste hur länge jag skulle ha katten, att jag aldrig fått svar på det när jag frågat. Jag skrev också att jag och hon hade kommit överens redan från start att hon skulle stå för alla kostnader för katten. Än en gång skrev jag också om ersättningen hon lovat, samt att hade detta varit en stöld hade hon ju knappast satt in pengar på mitt konto.
Hon fortsätter med att fråga om jag inte minns när vi diskuterade fodervärd men att jag avbröt, samt att hon säger att hon fortfarande vill komma överens med mig pga den fina kontakt vi haft.
Jag svarar med ett rakt Nej och skriver att skulle jag tagit en katt på foder någonsin hade jag självklart bett om ett skriftligt kontrakt/avtal, jag är inte helt dum då jag vet hur det går till i hundvärlden med fodervärd och jag skulle aldrig vela göra sånt utan en säkerhet för båda parterna.
Jag förklarade också för uppfödaren att jag inte ville ha katten längre pga att uppfödaren inte skött det med betalningar för foder m.m samt att jag aldrig fick någon tid på hur länge katten skulle stannat från början när jag frågade.

Jag citerar mig själv: "I mina ögon har jag hela tiden jag har haft denna katt hos mig sett det som en tjänst till dig för att du inte kunde ta hem DIN katt."

Uppfödaren försöker ringa men jag sitter redan i ett annat samtal med en vän som försöker stötta mig. Uppfödaren smsar då och säger att jag aldrig svarar och jag svarar henne med att jag är upptagen i annat samtal.

Jag frågar igen om den andra ägaren men hon säger bara att den andra ägaren kommer att ringa upp mig. Jag frågar om namn och nummer samt varför jag inte fått veta någonting men hon vägrar svara på det också utan skriver istället vart personen bor och att hon skulle hämtat katten sist jag sade att jag inte kunde ha kvar henne längre.
Jag frågar igen varför hon vägrar säga namn, samt varför hon hållt det undan för mig. Hon undviker att svara ordentligt på frågan utan säger bara att det får ägaren ta med mig själv.

Jag säger Nej igen och påpekar att det är inte den andra ägaren som satt katten hos mig utan hon själv. Frågar också om hon gjort detta utan andra ägarens tillstånd.
Uppfödaren svarar med att den andra ägaren vet om det. Jag frågar varför hon inte berättade det samt varför hon sagt att jag varit fodervärd när jag inte ens varit det.
Hon svarade bara med att "Därför att det var jag som skulle ordna det".

Så. Nu sitter jag här och har pratat i telefon med både polis och vänner för att försöka få fram hur jag ska göra i detta fallet. Ska jag behålla katten tills hon går med på ersättningen eller anmäler? Ska jag ifrågasätta mer? Bör jag ringa och spela in?
Har försökt ringa den ursprungliga uppfödaren som kattungen kommer från, men utan svar. Har även pratat med polis och de säger att detta är mer ett fall för en advokat, och att om de anmäler mig så kan de själva bli "skadade" såvida jag inte stulit katten (vilket jag då absolut inte har).
Men vad är nästa steg? Guldstjärna till den som läste allt och vill ge råd!

VildaVittra
8

Jag undrar om inte katten i lagens ögon är att se som din, då ägaren ännu inte betalat för uppehället samt krånglar med foderinbetalningarna? 

Sedan skulle jag ringa länsstyrelsen i det län uppfödaren bor samt uppfödaren av katten för jag tycker det låter konstigt om hon inte kan ta hem katten på så många månader. Någon som har djurförbud och katten är undangömd? 

Kolla även vem som är registrerad som ägare på katten. För jag tycker att uppfödaren beter sig riktigt underligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[pimey]]
12

Jag förstår inte varför ni inte tar detta öga mot öga eller intelefonera? Varför allt detta skrivande? svara när hon ringer och säg att du pratat med polis, länsstyrelser och sparat sms/mail på detta! Att inte svara eller ringa leder ingenstans

vallhund
2

Den sk ägaren har ju betalt för foder o Kattsand men inte i tid. Det hela låter helskumt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[[pimey]]
0

"Inte vis telefon ska det stå

murmilura
0

#1 Ingen aning hur det ser ut i lagens ögon.
Nackdelen med denna uppfödare är att jag 1) Aldrig träffat henne.
2) Har endast hennes nummer och förnamn.
3) Hon manipulerar lätt på telefon med sitt oskyldiga sätt.
Hon sade till mig att anledningen till varför hon inte kunde ta hem kattungen var för att hon hade för mycket katter hemma (kattungekull m.m) som hon behövde sälja innan denna kattungen kunde flytta in.

Hur kollar jag vem som är registrerad som ägare på katten? :) Har stamtavla men där står bara ursprungliga uppfödarens namn (som jag också försökt ringa) och namn på nästa ägare (som inte har skrivit under och namnet stämmer inte överens med den uppfödare jag pratar med nu).

#2 Skriver pga att om hon eller någon annan anmäler vill jag ha allting skriftligt, inte muntligt.

#3 Ja, hon har betalat, men jag har fått tjata och hon påstår att hon började betala efter jag skulle ha sagt upp mitt fodervärdsägande (som jag inte ens haft och som inte ens är sant!)

[Emma--]
1

Du skriver om att du skulle skicka stamtavla men gjorde det aldrig, så vem står egentligen som ägare på katten? 

Det låter ju verkligen skumt.

VildaVittra
4

#2 Av den enkla anledningen att man ska ha saker skriftligt. Vid muntliga överenskommelser så står ord mot ord.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

murmilura
1

#6 Det är det jag vill kolla upp! Om den ursprungliga uppfödaren till denna katt fortfarande står som ägare eller ej.

murmilura
1

#7 Tack, du förstår precis vad jag menar!

[Emma--]
1

Är det Sverak? Då skulle man kunna söka på chipnumret här : http://www.sverak.se/ID/

VildaVittra
6

#5 Du har inte skrivit på ett fodervärdsavtal, så det påståendet kan hon stoppa upp någonstans där solen inte skiner.

Sverak lär ju kunna kolla upp vem som står som ägare om det är en renrasig katt.

Har du googlat hennes namn och nummer?

murmilura
2

Uppdatering:
På hennes senaste svar skrev jag "Så du sa till andra ägaren att jag är fodervärd? Det spelar ingen roll om du skulle fixa det, nu har du ljugit för både mig och andra ägaren."

Hon svarar med "Du missförstår allt jag säger, vi var överens att jag skulle ordna den saken"
**
Jag svarade med** "Vilken sak? Var tydlig!"

murmilura
1

#10 Ja, det är Sverak. Ska kolla upp!

#11 Precis. Hon kan inte anklaga mig för att ha hoppat ur ett fodervärdsavtal när det inte ens funnits något.  Ska kolla på sverak direkt!
Har tillbringat nätter och sökt efter både henne och hennes uppfödning över hela internet. Hittade bara andra uppfödare som köpt hennes katter. Hon har själv inte ens en hemsida. Har däremot nummer till en som har samarbetat med hennes uppfödning, men hon "har ingenting att göra med katten så henne ska jag inte ringa".

VildaVittra
1

#13 Jag kan snoka lite om du vill, brukar kunna hitta en del. Om du vill det så pma uppgifterna till mig.

murmilura
1

#14 Kattungens ID fanns inte på sverak, däremot hittade jag stamtavlan bara genom att googla kattungens namn….

murmilura
1

ID-numret står inte heller med på stamtavlan utan bara på veterinärsintyget.

VildaVittra
1

#15 Stämmer id-numret på stamtavlan med det katten har?

[HundochKatt]
4

Har du fått kattungen med stamtavlan, så är jag ganska säker på att kattungen enligt juridisk mening kan räknas som din. Att det sedan inte finns något avtal, varken köpeavtal eller fodervärdsavtal spelar inte så stor roll faktiskt. Detta är ju en av anledningarna till att man tex. inte ska sälja en valp/kattunge på avbetalning, då det anses att äganderätten övergår till den som tar emot valpen/kattungen. Du har alltså din fulla rätt att begära ersättning för tiden du haft kattungen om du ska lämna ifrån dig den.

[Emma--]
0

#15 Hm. Du kanske kan kontakta Sverak om den biten? Tycker det borde synas något om katten är registrerad. 
Id-numret bör ju även ska stå på stamtavlan. 

Du fick inte med några andra papper för ägarbyte?

murmilura
0

#17 Det finns inget ID-nummer alls på stamtavlan… Bara en klisterlapp i stamtavlan med ID-nummer på som stämmer överens med veterinärintyget.

#18 Men om uppfödaren betalat en summa tillsammans med en annan till ursprungliga uppfödaren så är det väl deras katt? Eller är det den som har katt+stamtavla som äger katten oavsett?

murmilura
0

#19 Jag fick med Stamtavla,  ägarändringsintyg och ID-registrering (där ingens namn står förutom ursprungliga uppfödarens namn + signatur), samt Överlåtelse av katt där "nya" ägarens namn står (som inte stämmer överens med uppfödaren jag haft kontakt med som påstått sig äga katten) fast där finns ingen underskrift från någon förutom ursprungliga uppfödaren. Fick också med Besiktningsblankett (Veterinärintyg).

Mygohr
0

Om uppfödaren inte fått stamtavlan när kattungen ID-märks så kan man få ett löst intyg på det. Uppfödaren är skyldig att inom 30 dagar anmäla ägarbytet till SVERAK, på kattunge brukar det vara samtidigt som ID numret registreras i registret.

Mygohr
0

#21 det låter mycket märkligt! Vem står som köpare på överlåtelsen?

[HundochKatt]
3

Även fast överlåtaren (den uppfödaren som överlät katten på dig)  inte fått hela betalningen för kattungen så räknas den som din. Jag har läst om hur det fungerar juridiskt och enligt konsumentverket på valp så det torde vara exakt likadant när det är katt. 

Det är överlåtarens skyldighet att ta reda på kreditvärdigheten. Alltså, som uppfödare/överlåtare får du "skylla dig själv" om du inte får betalt för valp/kattunge. Du får heller inte behålla registreringsbeviset som "säkerhet". 

Uppfödaren/överlåtaren får heller inte ta tillbaka valpen/kattungen. Då det kan skada djuret att ryckas ifrån sitt hem. 

Men för säkerhets skull även fast jag är säker på min sak så ta reda på vad som gäller tex. hos Sverak.

murmilura
0

#22 Är det det jag har fått då alltså? Ägarbytet kanske inte ens har genomförts, men det vet jag ju inte då hon inte går att hitta genom ID-nummer på sverak.

#23 Köparen på överlåtelsen misstänker jag är kvinnan som jag pratat med's särbo.

#24 Uppfödaren som överlät katten på mig säger ju att där finns 2 ägare (hon och en annan), men katten har ju varit hos mig sedan 23 augusti 2014. Så i och med att jag har alla papper kan det juridiskt sätt räknas som att hon är min? Märkligt, men är det så så kan hon ju definitivt få ett bättre hem vill jag lova.

Jag ska absolut ta kontakt med Sverak imorgon, de hade inte öppet idag. Ska även kontakta länsstyrelsen när jag fått hela uppfödarens namn (hon som jag pratat med).

[Emma--]
0

#21 Om idnumret finns som en klisterlapp i stamtavlan så stämmer det. Så är det på alla mina katter också.

Då låter det som att kattens uppfödare borde stå kvar som ägare i såna fall. Alla såna där papper ska ju skrivas under och skickas in. 

Men låter ju extra konstigt om det står någon helt annan än uppfödaren du har kontakt med.

vallhund
5

#18 Ersättning för vad? TS har ju fått ersättning för mat o sand/strö, dock efter påminnelse o tjat från TS sida. Ersättning för nedlagd tid o arbete var ju en kattunge efter denna honan eller priset för en kattunge, väldigt bra ersättning kan tyckas. Betydligt mer/bättre ersättning än vid fodervärdsavtal iaf foderavtalen för hund.

På såväl hund som hästsidan så skall stamtavla respektive pass följa med djuret o säger ingenting om vem som äger djuret. Djuret ägs av den som uppvisar kvitto på att djuret är betalt.

Om vi tar exemplet hund så kan man få sig tilldelat äganderätten om man haft en hund boende hos sig i ca 6 månader, under förutsättning att man själv stått för alla utgifter för hunden. Vad gäller häst är det mer komplicerat. I båda fallen har man skyldighet att stå för foder/veterinär/hovslagarkostnader etc…

Hur kan man ens överväga att ta in ett djur där man bara känner ägarens förnamn samt telefonnummer?

Luktar begravd hund.

murmilura
3

#26 Ja, precis. Det är väldigt mystiskt.

#27 Jag fick ersättning för saker till katten - men inte för att jag passat katten. Jag blev lovad ersättning för att tiden jag skulle ha katten blev längre, hon erbjöd ersättning när jag tvekade över tiden och jag tyckte det lät bra.

Jag tog in katten för att jag gjort samma tjänst tidigare för denna människan och det har då gått problemfritt. Idag inser jag hur dumt det var men det är ingenting jag kan göra åt just nu, det är bara att lära sig av detta och inte göra om det.

Gosis12
8

Jag tycker så synd om den lilla katten som är helt oskyldig i det hela.

Jag tycker synd om dej också TS men förstår inte varför du aldrig har träffat denna människa (uppfödare). 

Den uppfödaren är verkligen ingen djurvän och inte värd att bli hjälpt.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

[HundochKatt]
1

#27 Jag vet vad som gäller, sedan är det upp till TS att ta reda på mer. Och jag vet också att stamtavlan inte är ett äganderättsbevis, men i och med att hon har alla papper så kan hon juridiskt kräva att äganderätten är hennes. 

Då det gäller ersättningen så var det ju som också TS skriver, att hon blivit lovad ersättning för att hon har kattungen hos sig. Vilket hon då har all rätt att begära om hon överhuvudtaget ska lämna ifrån sig kattungen.

# 25 JA, du kan hävda att äganderätten är din.

ElisabethB
3

Jag är ledsen att säga det, men jag tror inte att katten är din i lagens ögon.

1 - du har fått ersättning
2 - du vet vem som är den eg. ägaren av djuret (om än med bristfälliga uppgifter)
3 - du har haft kontakt med den eg. ägaren

Detta visar tyvärr bara hur viktigt det är att alltid ha skriftliga avtal om vad som är överenskommet när man passar andras djur och vad som händer om respektive part inte följer sin del av avtalet.

Om ägaren slutar betala för katten så kan jag mycket väl tänka mig att tiden som vallhund hänvisar till börjar löpa, men tyvärr inte förr. Därför tror jag att du kommer göra dig skyldig till en kriminell handling om du säljer eller omplacerar kattungen.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[HundochKatt]
2

#31 Tror du eller vet du? 

Det är därför jag har rått TS att ta reda på mer, så hon inte begår en "kriminell handling". Dock menar jag fortfarande att hon kan hävda äganderätten enligt de regler som bla konsumentverket har och enligt 12§ konsumentkreditlagen.

ElisabethB
3

#32 Som jag skrev i första meningen - jag tror inte att katten är hennes. Samt som jag skrev i slutet så tror jag att hon inte har juridisk rätt att avyttra katten.

Ingen här har hela bilden av vad som hänt och därför kan den juridiska bedömningen skilja mot vad som skrivs i tråden.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[HundochKatt]
1

Sant, men viktigt är ju att om det är så som det skrivs att TS tar reda på vilka rättigheter hon har.

ElisabethB
4

#34 Så om du eller jag skulle bli inlagda på sjukhus 3-4 månader och någon passar dina/mina djur och får löpande ersättning för alla utlägg så kan de ändå ta över äganderätten enligt den lagparagrafen du hänvisar till?

Det är lite samma sak över den här tråden som jag ser det, tyvärr..

OberonsMatte
24

Herregud vilken röra! Vad är det för konstig uppfödare som köper katter hon inte kan ta hand om (och vilken uppfödare säljer till en sådan uppfödare)? Är det en kattsamlare i farten?

Vem tar hand om en okänd människas katter utan att träffa eller ens prata i telefon med den personen?

Hur kan man begära 7-8000(?) för att ha en katt i sitt hem i 5 månader utan att stå för vare sig mat, sand eller tillbehör?

Håhåjaja…

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
7

Håll bara kontakt skriftligen. Det är viktigt att ha allt svart på vitt när saker krånglar. Muntliga avtal är inte mycket värda. Sedan lämnar du ifrån dig kattungen när du fått ersättning för jobbet. Lättast är ju att göra som när man har haft djuret på pensionat: man betalar när man hämtar.

Om du inte kan/vill ha kvar kattungen skriver du att du sätter ut en säljesannons datum X. Katter räknas som lös egendom och om ägaren inte hämtar sin egendom inom angiven tid har du rätt att avyttra det. Och rätt till ersättning.

VildaVittra
24

#36 7-8000? Vet du vad ett pensionat tar per vecka? TS har faktiskt rätt till skälig ersättning, vilket om man räknar på pensionatstaxa blir 34000 kr som uppfödaren skulle fått punga ut. 7-8000 kr är rena fyndet.

Silvestris
19

8000 kr i 5 månader ger ca 53 kr i dagersättning. Det är ett fynd. Säger som VildaVittra, jämför det med vad det hade kostat med pensionat under den tiden… Även fast "ägaren" betalar mat och sand.

[HundochKatt]
2

#35 Man kan vända och vrida det precis som man vill, precis som du gjort, men det är väl ändå skillnad på att be någon man känner ta hand om en katt för att man är sjuk!? Här har ju TS ställt upp och tagit hand om en katt utan att från början veta exakt hur länge det rör sig om och utan sådana skäl som sjukdom. 

Om man ska utgå från att det är så som TS skrivit så tycker jag det låter som en väldigt oseriös köpare (uppfödare), som slingrat sig gång på gång när TS frågat när katten ska hämtas osv.  TS har definitivt rätt till skälig ersättning för att hon tagit hand om kattungen i månader.

ElisabethB
2

#40 Fast poängen med inlägget var att lagen är väl ändå lika oavsett av vilken anledning man tar hand om någon annans djur och vad orsaken är?

Vad som är intressant i den här tråden är väl ändå de juridiska aspekterna?

Var i mina inlägg har jag skrivit att jag vet vad som gäller?

Ifall TS på något sätt vill säga upp eller frångå avtalet är det bästa att hon kontaktar en advokat.. För oavsett vad man tycker så har de ingått ett avtal, och det framgår inget om vad som händer om någon av parterna inte till fullo håller sin del. Alltså kan man rimligen anta att det inte finns någon passus om äganderätten och då gäller ändå lagens definition på detta.

Jag håller med Oberonsmatte i det här fallet..

[HundochKatt]
1

# 41 Njae, håller inte med dig ett dugg där. För det ÄR skillnad på att hjälpa en vän som är sjuk och en "bekant" som i detta fall. Så det är ett himla dåligt exempel du drog till med. 

Hur som helst så har jag framför mig vad som gäller vid överlåtande av valp, vad som gäller då det gäller konsumentköplagen och vad konsumentkreditlagen säger (den paragraf jag nämnde)…  Och rent krasst kan man säga så har inte överlåtaren i sådana här fall inte mycket att säga till om. 

Jag har svårt att tro att det är annorlunda för katter. 

Och ja, jag har framhållit hela tiden att ta reda på vad som gäller rent juridiskt, innan man gör något. Så även fast jag är helt säker på min sak så ska man givetvis dubbelkolla det. Och nu lämnar jag ämnet och önskar TS lycka till!

Silvestris
4

Vilket avtal? Det finns inget skrivet avtal utan bara lösa muntliga överenskommelser, några via SMS (vilket är bra). TS skulle vara kattvakt "till vintern". Nu är det en bra bit in på vintern. Avtalet brutet av uppfödaren ifråga, eller hur? Nu vill TS bli av med katten och få ersättningen som utlovats.

vallhund
1

Jag får tacka min lyckliga stjärna att VildaVilda låter sig nöja med ny bäddmadrass, foderkostnader samt  en o annan nypa snus

Hon har börjat nedräkningen tills  Cujo wannaben hämtas i morgon o flyttar hem till mig i vårt nya hus. 

Det finns vänner o det finns vänner VV har slagit knut på sig själv för att hjälpa mig o min hund.

😍

VildaVittra
9

#44 Hmm, ja alltså en mopedbil skulle ju inte sitta fel och en trädgårdstraktor samt ett växthus och katterna vill ha kompensation i form av en årsförbrukning av möss och isbergssallad. 😃

Eller hmm…nä, jag skulle nog snarare slänga pengar efter dig bara du hämtar monstret. 😎

murmilura
2

#29 Jag har haft chans att träffa denna uppfödare x antal ggr men hon har alltid av någon anledning fått andra att möta upp mig istället med katter som ska på genomresa. Det hela är mysko men då jag lätt litar på folk och lätt ser det goda i folk så har jag inte tänkt längre än så, tyvärr. Jag letade efter katt just när hon kom till mig och såg det som ett fint tillfälle att testa ha katt en stund tillsammans med min hund innan jag bestämde mig för om katt är rätt med oss. Nu i efterhand ser jag hur fel det är och hur synd det är om katten också för den delen.

#31 Jag vill inte ens ha katten. Det gör för ont för mig att ha katt just nu iom att min fina vän togs hastigt ifrån mig i min familj. Det jag vill är att katten ska få komma tillrätta för det här håller inte längre. Jag har endast fått pengar till mat, sand, INTE för att jag tog hand om katten - vilket också var lovat. Jag har fått offra mycket för att ha katten bara pga att uppfödaren drog ut på tiden så mycket. Och den ersättningen anser jag också ha rätten till. Jag har gång på gång försökt få hem den här katten men uppfödaren har ju inte velat samarbeta med mig alls, till och med innan hon erbjöd ersättningen så samarbetade hon inte genom att svara på hur länge katten skulle vara hos mig.

#37 Det känns hemskt att sätta ut katten till salu bara sådär. Jag vill verkligen lösa detta till varje pris. Har det fortsatt skriftligt och kommer fortsätta så.

#38 Så tänker jag också. Har jobbat på hundpensionat och är mycket väl medveten om hur fruktansvärt dyrt det är. Jag ser det också som att jag gjort henne en tjänst, men att sedan slänga på mig massa om att jag skulle tagit katten på foder är himla fult spelat… Jag ville bara - som jag tidigare gjort - hjälpa denna uppfödare. Om en kattunge inte skulle passat som betalning lovade hon att summan av en kattunge gick lika bra. Jag var helt inne på att ta en kattunge (men det sa jag inte till uppfödaren) tills min familjs älskade katt gick bort..

#39 Yes. Då skall tilläggas att hon inte betalat mat eller sand än för denna månad.

#41 Avtalet var att ha katten till vintern, jag har fullföljt detta så jag har inte avbrutit någonting. Det är uppfödaren som inte velat ge ersättningen och hämtat katten eller ge datum då katten kan hämtas.

#42 Tack så mycket! Ska verkligen försöka lösa detta utan massa anmälningar hit och dit.

#43 Exakt så är det!

mvhemilia
1

Vilken cirkus! Att folk ska tjäna pengar på djur, på det här sättet :( kram till dig

Förlägen

Silvestris
3

Vi är nog många som ställer upp helt gratis och hjälper varandra med våra djur, men här har ju uppfödaren utlovat ersättning och då är det rimligt att den betalas ut också. Största problemet verkar ju dock vara att ingen av ägarna är intresserade av att hämta katten, mycket märkligt.

[[pimey]]
4

Stackars katt som är så oälskad och oönskad!

murmilura
0

#47 Ja, himla tråkigt. :( Tack!

#48 Ja, jag har ställt upp gratis för henne alla gånger men då har det alltid varit 12 timmar max som katterna stannat, oftast har det handlat om en timme eller två.
Jag förstår inte heller varför de inte vill hämta henne, men jag släpper henne inte utan att jag får min ersättning. Ska försöka kolla med Sverak idag också vad som gäller.

Fick åka in med katten till vet idag också då jag vart lite orolig över hennes mage som varit lite stor/svullen (enligt mig, men har ju bara haft en katt innan som var väldigt smal och smärt och hade inte samma byggnad som denna katt har) men ultraljudet visade att allt såg bra ut och veterinären sa att hon var i fint hull. Bajset ser bra ut, så var bara jag som nojjade mig.  Självklart kommer jag inte begära pengar från uppfödaren för att jag tog katten till vet när det inte ens var någonting, bara glad att katten mår bra. Bättre åka in en gång för mycket än en gång för lite! :)

Uppdaterar sen vad Sverak säger om allt!

murmilura
9

#49 Jag gillar katten mycket men jag känner inte att jag vill vara bunden till hemmet på det sättet som jag är nu, därför passar inte katt här. Men hon behandlas med kärlek och lider inte hos mig, skulle säga att hon lever rövare här. ;) Hon vet ju inte direkt om att denna uppfödare och andra ägare ens existerar. Skulle inte påstå att hon lider eller är oönskad, har haft flera som frågat om katten går att köpa, som jag självklart tackat nej till och förklarat läget för.

annzoo
2

Jag tror faktiskt ej sverak kan/vill hjälpa, de kommer nog hänvisa till konsumentombudsmannen. De är de bra på. Sedan iom att du inte har ett skrivet avtal är det ju ord mot ord.

Diffy
0

Hur har det gått?

R.I.P Våran älskade Sotis som somnade in Juli 2014 :(  <3

Hos oss bor Lizzie (Spotless Happy face) Och Findus (SE*Arextocats, Norm Spellman ) båda är Cornish rex :)  <3

AgnetaB
1

Också nyfiken hur det går, helt otrolig story o jättetråkigt för alla iblandade :(

Skriftliga avtal ska man ha som sagt, det märker man . Man tycker det känns onödigt o jobbigt ibland  men man kan också glömma detaljer  man kommit överens om o då  kan man bara titta på pappret.

Tror inte heller SVERAK är så intresserade, de har ju fullt upp ändå men  jag skulle frågat iaf.

Staempel
0

#51 Hoppas verkligen detta löser sig! Verkar ju hur struligt som helst. Sluta inte kämpa, fortsätt ta det skriftligt.

Kontakta konsumentombudsmannen som annzoo sagt. Hjälper inte det så skulle jag ta kontakt med Svt:s Plus.

Håller tummarna för dig o kissen!

murmilura
1

Hej alla, igen! Ska försöka uppdatera er nu om hur det har gått.

SVERAK har ej kunnat hjälpa, då det visar sig att ena köparen till denna katt (som själv har katteri) inte ens är med i SVERAK, utan det är hennes särbo/sambo (har ingen aning om vad han är) som står på katteriet och allt (undrar varför men har jag inte fått svar på).
Den andra ägaren till katten har jag inte hört av, har inte ens fått namn eller nummer till personen än. Har smsat den uppfödare som satte katten hos mig igår kväll och hon har ännu inte svarat. Fick även idag reda på att katten inte ens är försäkrad. Allting är helt kaos och jag har inte fått betalning denna månad för maten jag köpt till katten.

Katten är kvar hos mig fortfarande och hon mår bra, hade dock önskat att hon får komma hem till sitt rätta hem snart…

Har idag varit i 2 olika, långa samtal. Första samtalet var med en bekant som känner uppfödaren som köpt denna katt. Denna person säger att denna kvinna aldrig ens kommer kunna ta hem denna katt och inte heller kommer ha pengar att betala mig min ersättning.  Hon sa även att kvinnan har sagt till henne att jag varit fodervärd men att "det sket sig". Vilket jag då förklarade var lögn helt och hållet och hon verkade tro på mig men även själv bli skraj för att lägga sig i detta. Hon kunde i början av samtalet tänka sig att hjälpa uppfödaren att ha katten hos sig men i slutet så sa hon mest att hon ville hjälpa men inte riktigt vågar utan att jag pratat med ursprungliga uppfödaren. Då inser en verkligen hur intrasslat detta faktiskt är!

Det andra samtalet var med den ursprungliga uppfödaren till katten och hon hade ingen aning om allt detta, hon erbjöd mig (och kommer erbjuda uppfödaren som köpte katten) att hon köper tillbaka katten och betalar 2000kr till mig för passningen ur den summan direkt (vilket jag tycker är extremt lite) och sedan de pengar som saknas (5500kr) till hon som köpte katten då, sen fixar hon försäkring och sedan tar hem katten direkt till sig igen så hon kan hitta fodervärd på egen hand. Vilket då gör att uppfödaren som satte katten hos mig och ljög för mig förlorar 2000kr och står där utan katten sen då också.

Men för mig går detta inte riktigt ihop hur dels uppfödaren ska gå med på detta och hur dels ursprungliga uppfödaren ska ta sig friheten att bestämma en summa utifrån hennes tycka bör gälla vid passning bara sådär.
Jag har sagt att jag kan tänka mig 5000kr MINST för de 5, snart 6 månader jag har haft denna katten. Det är knappa tusenlappen i månaden för att uppfödaren haft sin katt här. Jag tvekar på om jag ens kommer få se dessa pengar, men har hört att jag kan gå till Kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande, däremot kommer det kosta mig mycket pengar att ens gå dit och ansöka om detta.

Nu vet jag inte alls vad nästa steg är, jag förväntar mig mest ett argt sms från uppfödaren och ev. den andra ägaren och sedan ja.. kanske en anmälan på mig eller två. De som äger katten måste vara förbannade över att jag gått till ursprungliga uppfödaren med detta, men jag tycker att har katten ingen försäkran och hon måste in akut på någon operation eller liknande så åker antagligen ursprungliga uppfödaren på kostnaderna iom att inga papper om byte utav ägare har lämnats in.

Hoppas såklart fortfarande att detta kommer lösa sig, jag har inte felat någon i mitt tycke och jag kommer stå fast vid mina 5000kr jag har (efter mycket om och men) kunnat sänka mig till.

VildaVittra
4

Om jag var du skulle jag arbeta på att ta över ägandet av katten, för att sedan sälja den själv, möjligen med ursprungsuppfödarens hjälp.

murmilura
0

#57 Mjo, visst hade det varit en bra lösning! Däremot sade ursprungliga uppfödaren att hon ej vill sälja katten till sällskap om hon får tillbaka den, utan  hon vill ha ut den på foder i så fall. Tror chansen att katten blir min är väldigt liten här tyvärr.. :/

[HundochKatt]
0

Har du pratat med konsumentverket?

VildaVittra
2

#58 Fast vad den ursprungliga ägaren tycker har ju faktiskt inget med saken att göra. Denne har ingen laglig rätt till katten. 

Jag tror faktiskt du har en god chans att få överta ägandet, speciellt nu när ägaren inte betalat för sig.

murmilura
0

#59 Nej, det har jag inte gjort, jag har ju inte köpt någonting? :/

#60 Men om inget papper om byte utav ägare har kommit in så är väl katten hennes, fast å andra sidan har ju den andra uppfödaren betalat för katten.. Hmm. Märklig sits det här! Uppfödaren har inte svarat idag öht på mitt sms men jag misstänker att hon haft fullt upp i telefon med både ursprungliga uppfödaren samt med den bekanta jag pratade med tidigare. Båda två skulle ringa henne nämligen.

Men jag skulle få höra av båda två senare och då uppdaterar jag igen! En del av mig hoppas att jag får överta ägandet, för då kan jag själv hitta ett vettigt hem till katten, men det känns dessvärre inte som att det kommer hända när det finns 3 stk (ursprungliga uppfödaren, uppfödaren som satte katten hos mig samt ägare nr 2 till katten) som alla vill ha henne..

vallhund
4

Jag skulle hoppa jämfota av glädje inför utsikten att bli av med kattskrället o dessutom få 2000 kr för besväret.

Dessutom ta lärdom om att inte ta hand om andras oförsäkrade djur. Djur hos dig = din skyldighet att se till att djuret får veterinärvård om det blir sjukt.

VildaVittra
0

#61 Ägarbytesregistrering på privata klubbar har ingen laga kraft, det är kvitton/överföringar som har det. Betalt= ny ägare.

murmilura
0

#62 Fast hade du blivit lovad mer och suttit i min situation (som jag inte tänker dra hela nu) hade det nog ändå känts surt, jag tycker inte att jag inte har velat lösa detta.. Jag vet inte om katten kommer få det bra om jag lämnar henne till denna uppfödare (det finns så många frågetecken om hennes uppfödning/möjlighet att kunna hämta/ha katten), jag får inte den ersättning jag blivit lovad och jag vet inte alls om de ändå tänker anmäla mig.
Klart jag funderat på att nöja mig med 2000:- OM nu ursprungliga uppfödaren, uppfödaren som 'äger' katten samt andra 'ägaren' går med på hela "låta katten flytta hem och hitta nytt hem"-grejen. Det chansen tror jag dessutom är rätt liten.

Att ta lärdom utav detta trodde jag var en självklarhet då jag skrev om det tidigare att det har jag gjort, det är första och sista gången jag hjälper någon såhär. Att försäkring inte fanns fick jag som sagt reda på idag och börjar redan känna panik över det. Ansvar har jag om något tagit på mig med denna katt, vill jag lova. :)

#63 Okej, tack! Då vet jag hur det ligger till!

murmilura
0

Uppdatering!
Har nu igen pratat med ursprungliga uppfödaren. Hon har pratat med uppfödaren och de kom överens om att katten ska antingen till den bekanta jag pratade med, eller hem till ursprungliga uppfödaren igen om den bekanta personen inte vill behålla katten.

Jag får betalt i 2500:- (plus foderkostnad och Kattsand för denna månad) för att jag haft katten och jag funderar starkt på att ta det då jag inte heller kommer behöva ha någon som helst kontakt med uppfödaren igen om vi gör så.

Försäkring på katten tecknas idag eller imorgon och sedan åker katten så fort som möjligt till sitt (förhoppningsvis) permanenta hem. Nu håller jag tummarna att den bekanta får och vill behålla katten för hon är väldigt mån om sina djur.

[HundochKatt]
0

Det finns inget fodervärdsavtal. Då kan du hävda att du ska ha inackorderingsavgift för perioden + ev. andra utgifter. Så du kan höra med konsumentverket, fast du inte köpt katten. De kan ju kanske komma med råd om vart du kan vända dig. Sverak borde ha kunnat åtminstone svara på vilka rättigheter du har, även fast köparen inte är medlem. Då det gäller den juridiska biten.

murmilura
0

#66 Tack! Jag får se om jag ens orkar ta tag i det nu när jag fått det här förslaget.. Är så trött på skiten nu.

[HundochKatt]
1

Fullt förståeligt! Hoppas det löser sig till det bästa för både dig och katten.