Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1000 ggr
sockervadden_peggy_lindis_valle
4

En KATTastrof

Jag och dottern har hittat en liten kattunge som vi vill köpa, vi har kontaktat uppfödaren och hållit på, men plötsligt ändrar sig min man och bestämmer att vi inte får köpa någon katt. Jag har haft katt i över 15 år och nu är vi kattsugna igen. Då vi har förälskat oss i kattungen så är det här ju en KATTastrof för oss!! När vi frågar varför han inte tillåter oss att skaffa katt så säger han inget. Han har tyckt att den skulle bli ensam men det blir ju alla djur. De timmarna emellan 08.00 och 13.50 klarar katten av eftersom de är rätt självständiga och anpassar sig lätt efter familjens rutiner. Såklart att en kattunge inte ska vara ensam lika mycket i början så den lär känna oss men bara den har mat, vatten och toa går det ju. Hur ska man övertala honom?!?

Scorpio97
1

Jag tycker han har en vettig poäng. Personligen tycker inte jag att man ska skaffa en kattunge alls, utan i så fall två. För det är väldigt svårt att ersätta en annan kattunge som lekkompis. 

Och även om katten generellt sätt är mer självständiga än exemepelvis hundar, så betyder inte det att man kan anta att katten kan vara ensam flera timmar per dag. Vissa katter klarar inte av det.

//Jessie

sockervadden_peggy_lindis_valle
0

#1 jag håller fullständigt med, men vi hade tänk att jag skulle gå hem till "den" när vi har lunch då jag bor väldigt nära jobbet.

CasaRamon
2

Varför inte köpa en vuxen katt från ett katthem? Visst är det lätt att man förälskar sej i en kattunge, men dom behöver så mycket mera passning än en vuxen katt som sover mycket. Vi tog över en katt nyligen, som är 8 år. Hon har anpassat sej helt och hållet efter oss (och vi efter henne) Hon sover mycket på dagarna (speciellt nu på vintern) men har kattlucka så hon kommer och går som hon vill.

Vi bor nära skogen utan trafik och heller inga andra katter i närheten. Hon verkar inte heller behöva ha kattkompis.

Imasy
1

Som säljare har man ju också rätten att sälja katten till den man tycker kan erbjuda det bästa hemmet. Visst är dte tråkigt för er när ni hittat en som ni blivit förtjust i, men kan ändå se en poäng med att inte ha en ensam kattunge.

VildaVittra
1

Fråga om han går med på att ni köper två kattungar? Då är ju ingen ensam.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus