ansträngd andning
Min lilla hankatt på snart 5 månader har haft ansträngd andning sedan vi fick hem han men endast när han ligger ner på sidan och huvudet i ett speciellt läge. Han har fått antibiotika två gånger redan för förkylning och ögoninfektion men inget har hjälpt mot andningen. Lungorna och hjärtat har låtit bra så dom är det inget fel på. Är det någon som har varit med om liknande med sin katt?
Tog man prover för att konstatera att det verkligen rörde sig om en bakterier, eller fick ni antibiotika ändå? Kattsnuva beror oftast på virus (som kan leda till bakteriella följdinfektioner), men mot själva viruset hjälper inte antibiotika (det är därför det är så viktigt att katter är vaccinerade). Virus måste läka ut av sig själv, vilket kan ta mycket lång tid när det handlar om kattsnuva.
Lite täthet i nosen och/eller andningsbiljud/snarkningar när katter slappnar av är inte några allvarliga symtom.
Sajtvärd Katter iFokus
Nej, utan har var endast förkyld och det försvann med antibiotikan för 2 veckor sedan. Nu är det bara ljudet som han gör när han ligger ner som jag reagerar på. Tyvärr så var han inte vaccinerad när vi fick han och pga avmaskning och antibiotikakurerna så har han inte vaccinerats ännu utan det ska göras i nästa vecka. Han gör inga ljud ifrån sig annars utan låter helt normal i andningen annars förutom när han ligger ner på ett visst sätt som sagt. Är det något att oroa sig för tror du?
#2 "Förkylning" är kattsnuva, dvs den sjukdom som man vaccinerar katter mot och vars grundorsak oftast är ett virus (som alltså inte botas av antibiotika). Vid kattsnuva hjälper antibiotika bara mot eventuella bakterier, inte mot själva kattsnuvan (viruset).
Om andningsbiljudet bara hörs ibland när katten ligger ner och slappnar av, kan jag inte tänka mig att det är något att oroa sig för. I synnerhet inte om en veterinär lyssnat på både hjärta och lungor utan att höra något onormalt.
Jag har själv haft katter som (på äldre dar eller efter kattsnuva) låtit/snarkat ganska mycket vid avslappning, men enligt de veterinärer jag frågat har det inte varit något som behöver behandlas på något sätt eftersom katten inte besväras av det och lungorna låter normala.
Sajtvärd Katter iFokus
Jaha jag trodde kattsnuva var snäppet värre än en vanlig förkylning men då förstår jag. Då har jag inget att oroa mig för och då blir det veterinären på måndag och vaccination. Tack för svaren :)
Enl. min vet kan katter få vanlig förkylning, inte detsamma som kattsnuva.
#5 Det tycker jag låter väldigt märkligt. Jag skulle inte lita på en sådan bedömning utan provtagningar eftersom även det allvarligaste kattsnuveviruset kan ge väldigt varierande grad av symtom mellan olika individer.
Min (vaccinerade) kattgrupp drabbades av det fruktade Herpesviruset för några år sedan och ett par av katterna fick bara lite nysningar, medan stackars Oberon förutom nysningar även drabbades av fruktansvärd och varig ögoninflammation, rinnande, sårig och snorig nos, hög feber och total aptitlöshet. Om man enbart bedömde de nysande katterna hade man kanske också kunnat kalla det "vanlig"/ofarlig förkylning.
Sajtvärd Katter iFokus
#5 när jag frågade min vet om det var kattsnuva så sa han att det inte var det, kom jag på nu. Och det gick ju faktiskt helt över med antibiotika och kattsnuva går ju inte över med det. Så tror faktiskt att det finns "vanlig" snuva också.
#7 "Vanliga förkylningar" hos oss människor beror också på virus och dessa kan man inte heller bota med antibiotika. Antibiotika har bara effekt på bakterier. Förutom olika virus finns det även bakterieinfektioner som orsakar Kattsnuva. Här kan man läsa om vad Kattsnuva är: http://www.fraga-veterinaren.se/kattsnuva/
Sajtvärd Katter iFokus
Okidoki ^^