Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 783 ggr
Smådjursälskaren
2015-01-15 15:19
0

Nakna fläckar

Min katt har helt plötsligt fått nakna fläckar på magen. Det började för några veckor sen mamma upptäckte att han var naken på magen precis vid bakbenen. Nu har han fått flera och jag undrar har någon annan haft något liknande eller vet någon vat det är

Mvh Elin 🐹

MonicaLagerquist
2015-01-15 15:25
0

Troligen har han slickat bort pälsen.

Det kan bero på stress eller att han har ont.

Ta honom till en kunnig veterinär för koll.

Stolt ägare till tre La permer

annzoo
2015-01-15 15:34
0

Allergi?

kattöga
2015-01-15 16:25
0

Min hona blev ganska snabbt kal på magen i våras. Började precis så som du beskriver #0. Jag såg att det följde med stora tussar ibland när hon slickade sig., vilket hon gjorde ganska intensivt.  Nån annan stress hade vi inte märkt av. Jag misstänkte att det kan ha varit allergi, pollenallergi eftersom allt var överöst med pollen här. 

Vi åkte till veterinären och hon kollade sköldkörteln, hon tyckte den var lite förstorad, men den verkade vara ok. Alla värden i övrigt såg också bra ut, utom att hon hade aningen för mycket vita blodkroppar. Veterinären gissade också på att det kunde vara allergi, eftersom hon är ganska känslig (reagerar mkt starkt på fästingar t ex)..Vi fick prova Prednisolon.  Om det inte hjälpte eller om symptomen återkom skulle vi fortsätta med lite mer djupgående allergitester bl a. 

Hon blev bättre och pälsen växte sakta ut igen och det har inte återkommit. Så antagligen var hon överkänslig/allergisk mot något. Hur som helst så hjälpte Prednisolon-medicinen.

Veternären sa ocokså att om pälsen börjar lossna på det här sättet, p g a allergi, sjukdom, stress eller liknande så är det vanligast att det syns först just vid magen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Hagmans
2015-01-17 01:21
0

Snälla, åk till veterinären med katten och be dom undersöka. Det kan bero på något inuti kroppen. Ring och boka en tid för undersökning och fråga om det kan bero på något i kroppen. Har lite erfarenhet av detta… Men vill mest av allt att du kollar upp det. Lycka till <3