Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1847 ggr
GiraffTunga
1

Hej, tips & råd & ny.

Hej! Jag har inte haft katt innan så mamma ska köpa en liten katt till mig från djurens vänner i ett katthem vid tenhult. Dom är vaccinerade och vi kommer tydligen få katt saker med gratis. Raserna är ju blandras antar jag. Men har köpt en liten mus och en boll som låter som en liten present till katten. Jag vet inte hur gammal den kommer vara kanske 6 månader men funderar nu när det är vinter kanske den vill va ute men katter gillar nog inte kyla så jag tänker ha koppel men kommer ha den i famnen o hålla i kopplet sammtidigt för om den hoppar ner på marken eller nått. Tänkte göra det varje dag vid 16-17 för slutar skolan 15:15 tis - ons så den får va ensam lite men nu har mamma semester så hon e hemma med katten. Jag har full ansvar för katten enligt mamma så jag ska borsta den 2 gånger om dagen och klippa naglarna 1 gång om månaden. Men min fråga är gillar blandras vara ute typ promenera kanske varje dag ?

You can not judge me unless you know me.

Rumblebee
1

Kul med katt :)! Är lite avundsjuk då jag varit kattlös i lite mer än ett år nu :(. Hursomhelst. Låt katten först få lära känna sitt nya hem, det kan bli så att den i början är lite rädd och osäker men det är helt normalt. Tycker inte att ni bör göra den till en frigående utekatt, det finns så mycket faror där ute. Men att lära den gå i sele år bra :). En fördel kan vara att bära ut katten i en transportburar så att den inte börjar krafsa på ytterdörren eller värre, hoppar på handtaget och för en massa oväsen. Vissa katter älskar att vars ute andra inte. Dock kan de behöva vänjas vid att ha sele på sig (använd inte bara halsband och koppel för de kan lyckas slita sig ur vanliga halsband om de blir skrämda). Om katten är renras eller huskatt brukar inte ha betydelse då de ändå har sina egna personligheter. (Huskatt är Alla katter som saknar stamtavla. Blandras brukar inte användas speciellt ofta inom katter jämfört med hundar)

Belimas
2

Tror inte att du kommer behöva kamma den 2 gånger om dagen =) Jag kammar igenom min långhåriga katt en gång i veckan i samband med att hon känns igenom på kroppen för att se så hon inte har något sår eller liknande och det är fullt tillräckligt. Klorna växer olika fort så med en del räcker det med en gång i månaden och en del kanske behöver oftare eller mer sällan men det kommer ni märka.

Jag antar att ni har tänkt på att införskaffa ett klösträd ? Viktigt att tänka på då är att det är stabilt och har gott om bra klösmöjligheter då katter gärna vill sträcka ut sig när de klöser. Samt att det är gott om avsatser så katten lätt kan ta sig upp och ner =)

Rumblebee
1

Och fastän du inte frågat: Vad för mat hade ni tänkt att ge henne? För torrfoder från vanliga mataffärer är bara skräp. Katter är ju rena köttätare och behöver inte spannmål eller grönsaker. Den enda bra maten man kan hitta i mataffärer är Mjau blötmat. Innehåller allt en katt behöver; animalier och vätska. Vill ni ge också torrfoder så välj då ett med bra innehåll som tillexempel Ziwi Peak eller Applaws. Kom bara ihåg att ge kissen den mat som den är van vid i början och så långsamt fasa över den till den nya maten för annars kommer den bli dålig i magen av ett för snabbt foderbyte.

Uppkatten
3

#2 Kan mkt väl vara så att den behöver kammas 2 ggr/dag i alla fall under delar av året. Min långhåriga huskatt behöver t ex kammas 2 ggr/dag under perioden mars-nov ca om jag ska ha en chans att hålla tovorna borta. Det här beror ju helt på vilken sorts päls katten har. Under vinterhalvåret däremot räcker det om jag kammar henne kanske ett par ggr/vecka.

#0 Låt katten få "landa" i lugn och ro där hemma. Tids nog kan du börja öva på att gå i sele, men vänta med det tills katten är helt lugn och trygg med er och med sitt nya hem. Börja öva inomhus och fortsätt träna inomhus under en period. Jag ser ingen anledning alls till att du ska ut i snö och slask med katten, vänta tills det blir varmt och skönt ute, och har katten då börjat acceptera sele o koppel inomhus så kan du börja försöka ute.

Vore ju oerhört olyckligt därtill om katten sliter sig lös utomhus så här års.

Mina egna tidigare katter gick ut i koppel varje kväll under ca 15 års tid, MEN under vinterhalvåret (när det var snö ute) ville de hellre stanna inne. (Men det kan ju variera från katt till katt.)

Tänk också på att katten ska vara kastrerad, id-märkt, ID-märkningen ska vara registrerad i ett "ägar-register" (SKK eller SVERAK), och så bör katten vara vaccinerad och veterinärvårdsförsäkrad innan du börjar gå ut med den.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Aleya
1

Får jag fråga varför du ska ut med katten? Det går ju att ha den som innekatt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

GiraffTunga
0

Ursäkta men ska köpa kanin istället. 😍 Katt är nog lite mer jobbigare och mer dyrare för allting ska bli klart så.. Men tack för allt.

You can not judge me unless you know me.