Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5241 ggr
Emelie-E
5

Brutit/skadat tån?

Vår lillekatt fick gå ut för första gången i lördags. Han var ute en halvtimme kanske vid två tillfällen. Han verkade väldigt trött efter sitt första äventyr ute så han sov i stort sett resten av dagen och även följande dag. Tänkte inte så mycket på det utan tänkte väl bara att han bara var väldigt trött efter att ha fått vara ute. 

Det var först i måndags som jag märkte att han haltade lite, det var nämligen då som han började att röra på sig mer och ville även leka men verkade besvärad av tassen, stannade upp för att slicka på den osv. 

Jag tittade igenom honom och ser att tån på vänster framtass pekar utåt, något jag inte tror den har gjort innan. Jag kan trycka och känna utan att han reagerar något nämnvärt, men det är lite svårt att veta då han är hal som en ål och vill absolut inte vara i famnen! 

Jag har läst att om det är en bruten tå eller skadad klo så gör veterinären ingenting åt det så därför har jag avvaktat lite. Han haltar lite och sover mycket, men äter bra och leker emellanåt. Bör jag kontakta veterinär ändå eller kommer haltandet att gå över av sig själv?

Fialialej
0

Om veterinären ska ha en chans att göra nåt åt en bruten tå (exempelvis lägga den rätt igen om den hamnat fel) krävs det att man åker in och fixar det DIREKT. Kroppen börjar nämligen laga tån själv på en gång annars och då kan det bli lite hur som helst… Däremot gipsar man inte eller nåt sånt, utan det de isåfall gör är att lägga rätt och bandagera för att det ska ligga lite mer still.

Min ena katt bröt sin tå när jag var på semester och hade kattvakt. märkte det när jag kom hem och tog en tid hos veterinären på en gång. Då hade det gått ca en vecka och de ville inte göra någonting åt det i det läget eftersom tån redan hade satt sig igen (dock snett). Vi gjorde ett återbesök ett par veckor senare för att se att allt fortfarande såg fint ut.

"På natten är alla katter svarta"

Em_
0

Ring veterinären och fråga vad de tycker :)

Emelie-E
0

#1 Så det är för sent att göra något nu om det är så att tån är sne? Jag vet ju inte om den är bruten, han kanske bara har stukat den eller något också. 

Haltade din katt? Hur länge gjorde den det i så fall? Dagar, veckor?

#2 Får nog göra det =)

Uppkatten
1

Det är alltid bäst att diskutera den här typen av frågor med sin veterinär. På den här typen av forum riskerar du att kunna få även helt tokiga svar.

Min bedömning är att du självklart ska ringa veterinär om en tå pekar fel och katten indikerar smärta. Avvaktar man kan det bli tokigt för lång tid framöver helt i onödan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fialialej
2

#3 Ja hon haltade emellanåt ett tag efter. Kommer inte ihåg exakt hur länge.  Tror det är bra att ta en tur till veterinären iallafall så de får känna lite, och eventuellt röntga också för att se hur det ser ut. Det kan ju bli infekterat och så om man har otur.

Gör som #4 säger och ring veterinären och kolla vad de säger. :)

"På natten är alla katter svarta"